-
مقاله
1 - بررسی کهنالگوی منجی در شعر «کسی که مثل هیچ کس نیست» فروغ فرخزادمطالعات زبان و ادبیات غنایی , شماره 2 , سال 5 , تابستان 1394کهنالگوها، مفاهیم مشترکی هستند که ریشه در ناخودآگاه جمعی انسانها دارند. این اصطلاح را نخستین بار یونگ در بحث ناخودآگاه جمعیاش مطرح کرد و آن را آرکیتایپ – الگوی نخستین، صورت مثالی، صورت ازلی- نامید. کهنالگوها را میتوان شامل تصاویر، مایهها و انگارهها و نوع د چکیده کاملکهنالگوها، مفاهیم مشترکی هستند که ریشه در ناخودآگاه جمعی انسانها دارند. این اصطلاح را نخستین بار یونگ در بحث ناخودآگاه جمعیاش مطرح کرد و آن را آرکیتایپ – الگوی نخستین، صورت مثالی، صورت ازلی- نامید. کهنالگوها را میتوان شامل تصاویر، مایهها و انگارهها و نوع دانست. کهنالگوی منجی از انواع مایهها و انگارهها و مفاهیم مشترکی است که میان جوامع و فرهنگها و ادیان مختلف وجود دارد. منجی، فردی است که در زمانی خاص که اصولاً زمان پایان دنیا و دورۀ اوج سختیها و بدبختیهای انسان و سلطۀ تاریکی و پلشتیها در این دنیاست، ظهور میکند. این اندیشه، علاوه بر این که دغدغۀ ذهنی انسانهای گذشته و ادیان مختلف بوده است، اندیشه و تفکری است پویا و زنده که امروزه و تا زمانی که انسانی روی زمین نفس میکشد، در جریان خواهد بود. فروغ فرخزاد نیز، در جایگاه شاعری برجسته و متفکر، به این مسأله نظر داشت، بدان میاندیشید و این امر یکی از دغدغههای ذهنی او بود. مقالۀ حاضر، به بررسی کهنالگوی منجی در شعر کسی که مثل هیچ کس نیست فروغ میپردازد. این شعر پنجمین شعر در دفتر ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد است. این مقاله با توجه به عناصر و اجزای خود شعر نشان میدهد که این فردی که فروغ از آن سخن میگوید، کسی نیست جز منجی. پرونده مقاله -
مقاله
2 - بررسی خویشکاریهای آناهیتا و سپندارمذ در اسطوره و پیوند آن با پیشینه مادرسالاریادبیات عرفانی و اسطوره شناختی , شماره 4 , سال 9 , پاییز 1392پیش از ورود آریاییها به نجد ایران، پرستش ایزدبانوی بزرگ نزد بومیان این سرزمین که دارای فرهنگ مادرسالار بودند، امر رایجی بود. آریاییها پس از سکونت در ایران تحت تأثیر این فرهنگ، ایزدبانوانی را در آیین خود پذیرفتند. با آمدن دین زردشت، این ایزدبانوان از آیین جدید به بیرون چکیده کاملپیش از ورود آریاییها به نجد ایران، پرستش ایزدبانوی بزرگ نزد بومیان این سرزمین که دارای فرهنگ مادرسالار بودند، امر رایجی بود. آریاییها پس از سکونت در ایران تحت تأثیر این فرهنگ، ایزدبانوانی را در آیین خود پذیرفتند. با آمدن دین زردشت، این ایزدبانوان از آیین جدید به بیرون رانده شدند، اما به سبب اهمیّتشان دوباره پس از زردشت به آئین مزدیسنا بازگشتند. آناهیتا و سپندارمذ از جمله نامدارترین و مهمترین این ایزدبانوان هستند. در مقاله حاضر ضمن پرداختن به پیشینه مادرسالاری و چگونگی پیدایش ایزدبانوان در اساطیر ایرانی، خویشکاریهای این دو ایزدبانوی نامدار در فرهنگ ایران باستان بررسی شده است پرونده مقاله -
مقاله
3 - بررسی کارکردهای «لال شیش» در جشن «تیرماسیزّه شو» و تحلیل زمینههای اسطورهای آنادبیات عرفانی و اسطوره شناختی , شماره 1 , سال 8 , بهار 1391بیشتر پژوهشگران خاستگاه اصلی جشن تیرماسیزّه شو را تیراندازی آرش کمانگیر، طلوع ستارة تیشتر (ایزد باران) و جشن بارانخواهی دانستهاند، اما نکته این است که این جشن- دست کم در مازندران- خاستگاه دیگری غیر از طلب باران میتوانسته داشته باشد و آن تقدیس و گرامیداشت ایزدی نباتی چکیده کاملبیشتر پژوهشگران خاستگاه اصلی جشن تیرماسیزّه شو را تیراندازی آرش کمانگیر، طلوع ستارة تیشتر (ایزد باران) و جشن بارانخواهی دانستهاند، اما نکته این است که این جشن- دست کم در مازندران- خاستگاه دیگری غیر از طلب باران میتوانسته داشته باشد و آن تقدیس و گرامیداشت ایزدی نباتی بوده که در ماه آبان و شروعِ زمستان بزرگ – بنا بر گاهشماری زردشتی- به زیر زمین میرفته و با آغاز تابستان بزرگ، یعنی در ابتدای بهار سر از خاک بر میآورده است. این انگاره با توجه به اینکه جشن تیرماسیزّه شو در ماه آبان برگزار میشود، پذیرفتنی مینماید. از سوی دیگر، در مازندران، همراه با این جشن، مراسمی خاص به نام لال شیش برگزار میشود که در آن به شکل نمادین از ترکه یا چوبی (= شیش به زبان محلی) استفاده میشود و این مراسم به فرضیة ارتباط این جشن با ایزد نباتی قوّت میبخشد. افزون بر آن، لال شیش گسترة وسیعی از اساطیر کهن مربوط به گیاهان و نباتات را بازمیتاباند که بخش دوم این پژوهش به کارکردهای اسطورهای آن معطوف شده است. پرونده مقاله -
مقاله
4 - الگویابی ساختاری خودکارآمدی شغلی و انگیزش یادگیری بر یادگیری غیررسمی با نقش میانجی یادگیری رسمی (مورد مطالعه:کارکنان شرکت آب منطقهای خراسان رضوی)دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 14 , بهار 1402مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر خودکارآمدی شغلی و انگیزش یادگیری بر یادگیری غیررسمی کارکنان با در نظرگرفتن نقش میانجی یادگیری رسمی بود.
روش شناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نحوهی گردآوری دادهها توص چکیده کاملمقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر خودکارآمدی شغلی و انگیزش یادگیری بر یادگیری غیررسمی کارکنان با در نظرگرفتن نقش میانجی یادگیری رسمی بود.
روش شناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نحوهی گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل همه ی کارکنان شاغل در شرکت آب منطقهای خراسان رضوی به تعداد 400 نفر بود. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد و تعداد 196 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که گزینش آنها با استفاده از روش طبقهای نسبتی صورت گرفت. جهت اطمینان از برگشت پرسشنامهها تعداد 205 پرسشنامه در جامعه آماری توزیع شد. بهمنظور گردآوری دادههای پژوهش از چهار پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی شغلی، انگیزش یادگیری، یادگیری غیر رسمی و یادگیری رسمی استفاده شد که ضریب آلفای کرونباخ آنها به ترتیب 76/0، 76/0، 65/0 و 86/0 به دست آمد و روایی صوری و محتوایی آنها با استفاده از نظر متخصصان تایید شد. تجزیهوتحلیل دادهها به روش مدلیابی معادلات ساختاری و با استفاده از دو نرمافزار SPSS و LISREL انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد: بین متغیرهای خودکارآمدی شغلی و یادگیری غیررسمی و همچنین بین متغیرهای انگیزش یادگیری و یادگیری غیررسمی رابطه مستقیم و معنیداری وجود ندارد. بین متغیرهای یادگیری رسمی و یادگیری غیررسمی و همچنین بین هر کدام از متغیرهای خودکارآمدی شغلی و انگیزش یادگیری بهطور مستقیم با یادگیری رسمی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. متغیرهای خودکارآمدی شغلی و انگیزش یادگیری به واسطه نقش میانجی یادگیری رسمی با یادگیری غیررسمی رابطه غیرمستقیم و معنیداری داشتند.
نتیجه گیری: بنابراین براساس یافتههای پژوهش نقش میانجی یادگیری رسمی و رابطه مستقیم بین متغیر یادگیری رسمی نیز با متغیر یادگیری غیررسمی تایید گردید. اما مسیر مستقیم خودکارآمدی شغلی و انگیزش یادگیری با یادگیری غیررسمی تایید نشد بلکه رابطه این مسیر با میانجیگری یادگیری رسمی تایید گردید. پرونده مقاله -
مقاله
5 - مدل سازی ساختاری رهبری زهرآگین با نشاط سازمانی کارکنان آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی با نقش واسطه ای نفاق سازمانی.دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 15 , بهار 1403چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل ساختاری رهبری زهرآگین بر نشاط سازمانی با نقش میانجی نفاق سازمانی انجام گرفت.
روش: این پژوهش کاربردی و روش توصیفی همبستگی از نوع مدل یابی علی(مدل یابی معادلات ساختاری) می باشد. جامعه آماری کلیه کارکنان اداری مناطق چکیده کاملچکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل ساختاری رهبری زهرآگین بر نشاط سازمانی با نقش میانجی نفاق سازمانی انجام گرفت.
روش: این پژوهش کاربردی و روش توصیفی همبستگی از نوع مدل یابی علی(مدل یابی معادلات ساختاری) می باشد. جامعه آماری کلیه کارکنان اداری مناطق آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی در سال 1400می باشد. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی که با استفاده از جدول مورگان 370 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها ازسه پرسشنامه استاندارد(پرسشنامه نشاط سازمانی کرولف(2007)، پرسشنامه اشمیت(2008) برای رهبری زهرآگین و پرسشنامه هادوی نژاد و همکاران(1389)برای نفاق) استفاده شد. روایی محتوایی و سازه ای پرسشنامه ها تائید و پایایی پرسشنامه ها به ترتیب83/0 و 87/0 و 89/0 به دست آمد. به منظور ارزیابی روابط بین متغیر های مکنون و اندازه گیری شده در پژوهش، از مدل یابی ساختاری داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS و LISREL استفاده گردید.
یافته ها: یافته های مطالعۀ حاضرحاکی از نقش معنی دار متغیرهای رهبری زهرآگین و نفاق سازمانی بر نشاط سازمانی می باشد. همچنین نتایج حاکی از تائید نقش میانجی نفاق سازمانی در روابط علی بین رهبری زهرآگین با نشاط سازمانی بود.
نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاکی از آن است که رهبری زهرآگین و نفاق سازمانی از عوامل کاهش دهنده نشاط سازمانی هستند. پرونده مقاله