در این پژوهش، ضمن تعاریف جامع و روشن از عناصر داستانی، به شیوهی توصیفی-تحلیلی به بررسی شیوة داستانپردازی و ساختار روایی مثنویهای خلدبرین، ناظر و منظور و فرهاد و شیرین وحشی بافقی و تطبیق آن با معیارهای داستانپردازی ادب معاصر پرداخته شده است . یافتههای پژوهش نشان می چکیده کامل
در این پژوهش، ضمن تعاریف جامع و روشن از عناصر داستانی، به شیوهی توصیفی-تحلیلی به بررسی شیوة داستانپردازی و ساختار روایی مثنویهای خلدبرین، ناظر و منظور و فرهاد و شیرین وحشی بافقی و تطبیق آن با معیارهای داستانپردازی ادب معاصر پرداخته شده است . یافتههای پژوهش نشان میدهد در آثار وحشی، عناصر داستانی در خدمت پیشبرد داستانها به کار گرفته شدهاند و طرحی مبتنی بر روابط علی، آنها را از آغاز تا پایان، استحکام میبخشد. از این رو سلسله منظم حوادث و روابط علی و معلولی بین آنها، خواننده را ترغیب به ادامه داستان میکند؛ وحشی بافقی در سرودن فرهاد و شیرین به کیفیت عناصر و انسجام آن بیشتر از منظومههای دیگر نظر داشته است. در بررسی شیوة داستانپردازی، کیفیت بهرهگیری از عناصری چون: طرح، شخصیتپردازی، مناظره و گفتگو، زاویه دید، درونمایه و در ساختار روایی، ابزارهایی چون: توصیف، تغییر در زاویه دید، کشمکش، گرهافکنی، تنوع در گفتگو، صحنهپردازی و شیوههایی از این نوع، از دیدگاه داستان پرداری معاصر مورد بررسی است.
پرونده مقاله
زیبایی لازمة هنر است و با اعتقاد به اینکه شعر هم از اقسام هنر به شمار می رود، نیازمند زیبایی است. عناصر و عوامل زیبایی شعر متعدّدند و هر شاعری در هر دوره ای می کوشد تا شعرش آراسته به همین عناصر زیبایی باشد. موضوع اصلی این پژوهش بررسی زیباشناسی شعری مفتون امینی است. در ا چکیده کامل
زیبایی لازمة هنر است و با اعتقاد به اینکه شعر هم از اقسام هنر به شمار می رود، نیازمند زیبایی است. عناصر و عوامل زیبایی شعر متعدّدند و هر شاعری در هر دوره ای می کوشد تا شعرش آراسته به همین عناصر زیبایی باشد. موضوع اصلی این پژوهش بررسی زیباشناسی شعری مفتون امینی است. در این پژوهش با پرداختن به مؤلّفه های تصویرساز ابهام، کنایه، تشخیص، استعاره، حسآمیزی، متناقض نما، تشبیه تصاویر زیبایی شعری مفتون تشریح شده است. وی با به کارگیری تمام شگردهای عناصر خیال انگیز و با نگرشی نوین، شعر خود را از تصاویر تکراری شعر سنّتی رها کرده و با استفاده از صنایع بدیعی موفّق به خلق تصاویر بدیع و خلاّقانه شده است. در مجموعه های انارستان و فصل پنهان زبان شاعر به سوی نوعی ابهام شاعرانه و ایهام و ایجاز حرکت می کند. این پژوهش به روش کتابخانه ای بوده و با استفاده از کتاب ها، مقاله ها و شبکه الکترونیکی مطالب گردآوری و مورد بررسی قرار گرفته است.
پرونده مقاله
مثنوی فرهاد و شیرین وحشی بافقی یکی از شاهکارهای ادبیّات فارسی است. تحلیل ساختار عناصر داستانی در این منظومه، از پرسشهای محوری پژوهش حاضر است. در این مقاله که با روش توصیفی و تحلیل محتوا به انجام رسید و ضمن ارائه تعاریف روشن و جامع از عناصر تشکیل دهندۀ ساختار داستان، ع چکیده کامل
مثنوی فرهاد و شیرین وحشی بافقی یکی از شاهکارهای ادبیّات فارسی است. تحلیل ساختار عناصر داستانی در این منظومه، از پرسشهای محوری پژوهش حاضر است. در این مقاله که با روش توصیفی و تحلیل محتوا به انجام رسید و ضمن ارائه تعاریف روشن و جامع از عناصر تشکیل دهندۀ ساختار داستان، عناصری همچون طرح، زاویة دید، شخصیّتپردازی، واسطهها، صحنهپردازی، درونمایه، حوادث، گفتوگو، تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها نشان داد که؛ عناصر داستانی در این منظومه، آگاهانه و با خلاقیّت خاصی در خدمت پیشبرد داستان قرارگرفته است و مهارت وحشی در ترکیب این عناصر و ایجاد ارتباط در میان آنها باعث گردیده که طرح داستان، به طور نسبی از نوعی رابطة علّت و معلولی برخوردار گردد و عناصر تشکیل دهندهاش را از آغاز تا پایان، استحکام و انسجام خاصی بخشد و همین انسجام و استواری ترکیب باعث شود، داستان بتواند خواننده را تا پایان به دنبال خود بکشاند.
پرونده مقاله
چکیده
سیاست نامه، یکی از نظاممندترین کتابهای حکومتداری است که اندیشة علمی سیاسی خواجه نظامالملک طوسی به صورت تکنیکهای قدرت در پنج بخش اصلی پادشاهی، وزارت، قضاوت، دیوان سالاری و لشگرداری مدوّن شده است که سلطان سلجوقی آن را سرلوحة حکومتداری خود قرار داد. قابوسنا چکیده کامل
چکیده
سیاست نامه، یکی از نظاممندترین کتابهای حکومتداری است که اندیشة علمی سیاسی خواجه نظامالملک طوسی به صورت تکنیکهای قدرت در پنج بخش اصلی پادشاهی، وزارت، قضاوت، دیوان سالاری و لشگرداری مدوّن شده است که سلطان سلجوقی آن را سرلوحة حکومتداری خود قرار داد. قابوسنامة حکیم عنصرالمعالی نیز یکی از مهمّترین کتابهایی است که آیین ملکداری در آن به روشنترین وجهی بازتاب یافته است. آنچه که در عقاید نظامالملک مشاهده میشود، نوعی تمرکزگرایی همه جانبه است که در ظاهر، دوام سلطنت نیز به آن بستگی دارد. نتیجة یافتهها حاکی از آن ست که نظامالملک رابطة سلطان ایران و خلیفة بغداد را از نظر کسب مشروعیّت مذهبی اصلاح کرد و قوانین اداری بسیار دقیق و کاربردی و با ضمانت اجرایی، پایهریزی کرد. خواجه نظامالملک اندیشمندی عملگرا است که در خصوص حکومت داری با عقایدش برشیوههای عملی انحصار قدرت تأکید دارد. وی با استفاده از دین و ارتش مطیع و اشراف توانست ساختار حکومتی مقتدر با مرکزیّت سلطان پایهریزی کند. اندیشة عنصرالمعالی نیز در بیشتر موارد با نظامالملک مشترک است. در این تحقیق ابعاد مختلف تمرکزگرایی در سیاست نامه و قابوسنامه تطبیق و مورد نقد و ارزیابی قرارگرفت. یافتههای تحقیق نشانگر این است که خواجه نظامالملک در حیطة تمرکزگرایی اندیشههای گستردهتری نسبت به حکیم عنصرالمعالی دارد.
پرونده مقاله
چکیده
خاقانی و نظامی که برای آرایش کلامشان از آرایه های بدیع لفظی و معنوی استفاده کردهاند، در این راستا تصاویر بکری از پدیدههای طبیعی خلق کردهاند، به طوری که سبک آنها تبدیل به سبک خاصّ شده است. رویکرد اصلی مقالة حاضر این است که به تبیین و تشریح صور خیال خاقانی و ن چکیده کامل
چکیده
خاقانی و نظامی که برای آرایش کلامشان از آرایه های بدیع لفظی و معنوی استفاده کردهاند، در این راستا تصاویر بکری از پدیدههای طبیعی خلق کردهاند، به طوری که سبک آنها تبدیل به سبک خاصّ شده است. رویکرد اصلی مقالة حاضر این است که به تبیین و تشریح صور خیال خاقانی و نظامی از عروس افلاک بپردازد و به تماشای نگارههای رنگارنگ این نگارستان، در قالب تشبیهات، استعارات، کنایات، آن هم از منظر نظر و زوایای گوناگون نگاه خاقانی و نظامی بنشیند. اگرچه زوایای خیال این شاعران میتوانست در قالب تعابیر و شعبات گوناگون دیگری هم ارائه گردد، امّا سعی شده این نگرشها از چشمانداز کلّیتری مورد بررسی قرار گیرد، که اهمّ آنها عبارت است از: اساطیری، عالمانه، صوفیانه، شاعرانه در نهایت نگرش دینی و مذهبی. چرا که پرداخت دقیقتر و مفصّلتر به این تصاویر خیال، مجالی بسیار وسیعتر از این مقاله میطلبد. این دو شاعر بزرگ برای تأثیر بیشتر در مخاطب با ذهن وقّاد و قدرت بینظیر خود، نمونههای بکر و جالبی از تصاویر را خلق کردند. این مقاله به روش توصیفی تحلیلی تنظیم شده است.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد