-
مقاله
1 - رابطه مدیریت دانش و رفتارهای نوآورانه با در نظر گرفتن نقش جو و ساختار سازمانی (مورد مطالعه: صنعت بیمه استان گیلان)آینده پژوهی مدیریت , شماره 106 , سال 27 , بهار 1395در این مطالعه ضمن بررسی تاثیرگذاری ساختار و جو سازمانی بر مدیریت دانش، ارتباط آنها با رفتارهای نوآورانه نیز بررسی شده است. سعی بر آن است تا تاثیر ساختار و جو سازمانی بر مدیریت دانش و رفتارنوآورانه در صنعت بیمه استان گیلان مورد مطالعه قرارگیرد. این تحقیق از نظر هدف کار چکیده کاملدر این مطالعه ضمن بررسی تاثیرگذاری ساختار و جو سازمانی بر مدیریت دانش، ارتباط آنها با رفتارهای نوآورانه نیز بررسی شده است. سعی بر آن است تا تاثیر ساختار و جو سازمانی بر مدیریت دانش و رفتارنوآورانه در صنعت بیمه استان گیلان مورد مطالعه قرارگیرد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر تکنیک اجرا توصیفی و تحلیلی است. جامعهی آماری این پژوهش مشتمل بر تمامی کارکنان صنعت بیمه استان گیلان است که تعداد آنها 326 نفر است. حجم نمونه نیز به کمک جدول مورگان تعیین گردید و میزان حجم نمونه 181 نفر به دست آمد. برای جمع آوری اطلاعات جهت آزمون فرضیهها، از پرسشنامه استاندارد استفاده گردیده است. در نهایت فرضیههای پژوهش با استفاده از دادههای جمعآوری شده مورد آزمون قرار گرفتند که مشخص گردید بین مدیریت دانش و رفتار نوآورانه با در نظر گرفتن ساختار و جو سازمانی در صنعت بیمه استان گیلان رابطهی معنیدار و مثبت وجود دارد. پرونده مقاله -
مقاله
2 - طراحی و سنجش پیشایندها و پیامدهای رفتار خرید مصرفکنندگان در انتخاب بستهبندیهای سازگار با محیطزیست با رویکرد آمیختهمدیریت بازاریابی , شماره 58 , سال 18 , بهار 1402مقدمه: وضعیت زیستمحیطی حاکی از آن است که جهان بحران آلودگی پلاستیکی دارد، از آنجاییکه صنعت بستهبندی ارتباط نزدیکی با حفاظت از محیطزیست و توسعه پایدار دارد بستهبندی سبز یک روش جدید مصرفکنندگان برای دستیابی به تعادل بین رشد اقتصادی و توسعه زیستمحیطی است، هدف پژوهش چکیده کاملمقدمه: وضعیت زیستمحیطی حاکی از آن است که جهان بحران آلودگی پلاستیکی دارد، از آنجاییکه صنعت بستهبندی ارتباط نزدیکی با حفاظت از محیطزیست و توسعه پایدار دارد بستهبندی سبز یک روش جدید مصرفکنندگان برای دستیابی به تعادل بین رشد اقتصادی و توسعه زیستمحیطی است، هدف پژوهش حاضر بررسی پیشایندها و پیامدهای رفتار خرید مصرفکنندگان در انتخاب بستهبندیهای سازگار با محیطزیست است. روش پژوهش: پارادایم انجام پژوهش تفسیری، رویکرد آن با اﺳﺘﻔﺎده از روشهای آمیخته و طرح پژوهش کیفی - کمی متوالی است. جامعه آماری بخش کیفی، پژوهشگران دانشگاه و فعالان محیطزیست هستند که نمونهگیری به روش هدفمند از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 13 نفر از خبرگان بود، کدگذاری دادهها با نرمافزار مکس کیو دا در سه مرحله انجام شد. در بخش کمی نمونهگیری به روش غیر احتمالی در دسترس و دادهها از بین 369 نفر از مصرفکنندگان با نمونهگیری از هایپرمارکتها و فروشگاههای بزرگ در سطح شهر رشت گردآوری شده است. آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی برای همهی سازهها بالای 7/0 است، روایی همگرا شاخص میانگین واریانس استخراج شده از 0/5 بزرگتر است. مدل با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار PLS مورد آزمون قرار گرفت. یافتهها: نتایج کدگذاری دادهها در بخش کیفی به شناسایی 259 کد اولیه منجر شد که با توجه به نظریه داده بنیاد، مدل پارادایمی پژوهش شکل گرفت. مقولههای باور زیستمحیطی، دغدغه سلامتی، نگرش سبز و هنجار ذهنی در زمره مقولههای علی بر ایجاد رفتار خرید سبز مصرفکنندگان تأثیرگذار هستند که منجر به پیامدهایی نظیر افزایش سطح سلامتی، توسعه و رشد عملکرد سازمان، سبک زندگی سبز، ترجیح خرید و افزایش تکرار خرید محصولات دارای بستهبندی سبز میگردند. در بخش کمی سنجش فرضیهها نشان داد که باور زیستمحیطی به میزان 0/308، دغدغه سلامتی به میزان 0/164، نگرش سبز به میزان 0/168 و هنجار ذهنی به میزان 0/614 بر رفتار خرید سبز مصرفکنندگان تأثیرگذار هستند. تأثیر رفتار خرید سبز مصرفکنندگان برافزایش سطح سلامتی به میزان 0/550، توسعه و رشد عملکرد سازمان به میزان 0/578، سبک زندگی سبز به میزان 0/576، ترجیح خرید به میزان 0/236 و افزایش تکرار خرید محصولات دارای بستهبندی سبز به میزان 0/348 مورد تأیید قرار گرفت. نتیجهگیری: پیشنهاد میگردد دولت، سازمانهای فعال در حوزه محیطزیست و مدیران کسبوکار با فراهمسازی راهکارهایی جهت تقویت پیشایندهای تأثیرگذار بر رفتار خرید محصولات دارای بستهبندی سبز زمینه را برای ارتقای پیامدهای حاصل از آن ایجاد نمایند. پرونده مقاله -
مقاله
3 - Designing a Model of Human Resource Mentoring System Based on a Mixed Approach, With the Aim of Increasing ProductivityJournal of System Management , شماره 2 , سال 7 , بهار 2021In recent decades, mentoring has been hailed as an important human resource management strategy, a career tool, and a learning activity in the workplace, and has played an important role in enhancing the positive outcomes of a high-performance work system. Therefore, th چکیده کاملIn recent decades, mentoring has been hailed as an important human resource management strategy, a career tool, and a learning activity in the workplace, and has played an important role in enhancing the positive outcomes of a high-performance work system. Therefore, the purpose of this study is to provide a model of mentoring system in the Ministry of Interior based on a mixed approach. First, based on the data theory of the foundation, 12 experts were interviewed. Sampling was done purposefully with a network of experts and continued until the theoretical saturation was reached. According to the research model, causal, pivotal, contextual, interventionist, strategic and consequences variables were identified. The results showed that mentoring will have consequences such as increasing knowledge sharing, organizational performance excellence, productivity, job satisfaction, psychological well-being, client satisfaction, increasing public trust in the organization, increasing trust in government and improving political understanding. For quantitative validation of the model and study of component relationships, the structural equation modeling approach was used using the partial least squares method using smart-PLS software. The statistical sample of this department was 237 managers and experts of the Ministry of Interior. The results of the quantitative step showed that the relationships in the model with appropriate impact coefficients were confirmed. پرونده مقاله -
مقاله
4 - بررسی طراحی مدل کاربردی رفتار سازمانی مثبت گرا در صنعت آب و برقمدیریت توسعه و تحول , شماره 5 , سال 13 , زمستان 1400رفتار سازمانی مثبت گرا با درک و تقویت ویژگی های مثبت کارکنان همچنین با شناسایی، سرمایه گذاری و توسعه نقاط قوّت منابع انسانی به دنبال بهبود عملکرد فردی و سازمانی است. هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل رفتار سازمانی مثبت گرا در صنعت آب و برق بر اساس تئوری داده بنیاد( در مرحله کیف چکیده کاملرفتار سازمانی مثبت گرا با درک و تقویت ویژگی های مثبت کارکنان همچنین با شناسایی، سرمایه گذاری و توسعه نقاط قوّت منابع انسانی به دنبال بهبود عملکرد فردی و سازمانی است. هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل رفتار سازمانی مثبت گرا در صنعت آب و برق بر اساس تئوری داده بنیاد( در مرحله کیفی بر پارادایم تفسیری و در مرحله کمّی بر پایه پارادایم اثبات گرایی) است. مستندات حاصل از مصاحبه با مدیران حوزه منابع انسانی صنعت آب و برق و اساتید دانشگاهی، با استفاده از نرم افزار کیفی MAXQDA در17 بُعد و63 شاخص دسته بندی و کدگذاری شد. ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده 76% و دارای پایایی مناسب است. حجم نمونه آماری شامل360نفر است. در ارزیابی اعتبار همگرایی میانگین واریانس متغیرها بیشتر از 5/0است و تمامی شاخصها در محدوده مورد تائید قرار دارد. برای تحلیل بخش کمّی از نرم افزارهای PLSو SPSSاستفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد میانگین به دست آمده از متغیرهای پژوهش در سطح قوی برآورد گردید و عوامل علّی بدست آمده از تحقیق شامل(حوزه مدیریتی، منابع انسانی و حوزه فناوری و اداری) بر روی ویژگی های رفتار سازمانی مثبت تأثیر مثبت و معنی داری دارند. متغیر ارتباطات اثربخش با میزان ضریب تأثیر682/0 بیشترین تاثیر را بر ویژگی های رفتار سازمانی مثبت را دارد. عوامل راهبردی(استراتژی های ساختاری، استراتژی های زمینه ای) بر پیامدهای فردی و سازمانی و اجتماعی مدل رفتار سازمانی مثبت گرا تأثیر گذار است و بهترین مسیر در این راستا، الگوبرداری از سازمان های موفق با میزان ضریب تأثیر 78/0 است. پرونده مقاله -
مقاله
5 - نقش رهبری خدمت گزار در ارتقای اعتماد سازمانی مبتنی بر نظرات کارکنانسازمان امور مالیاتی استان گیلانمدیریت توسعه و تحول , شماره 4 , سال 2 , پاییز 1389در بسیاری از کشورهای جهان اعتماد کارکنان بخش عمومی به سازمان ها رو به کاهش بوده و یکی از سازوکارهایی که باعث ارتقای اعتماد در این سازمان ها می شود، به کارگیری رهبری خدمت گزار است. برای بررسی این موضوع مقاله حاضر درجهت اهدافی شکل گرفته که عبارتند از: سنجش میزان رهبری خدم چکیده کاملدر بسیاری از کشورهای جهان اعتماد کارکنان بخش عمومی به سازمان ها رو به کاهش بوده و یکی از سازوکارهایی که باعث ارتقای اعتماد در این سازمان ها می شود، به کارگیری رهبری خدمت گزار است. برای بررسی این موضوع مقاله حاضر درجهت اهدافی شکل گرفته که عبارتند از: سنجش میزان رهبری خدمت گزار و اولویت بندی ابعاد آن از لحاظ میزان اثرگذاری بر اعتماد، همچنین سنجش میزان اعتماد کارکنان ادارات امور مالیاتی استان گیلان. برای دستیابی به این اهداف، این پرسش مطرح شده که آیا میان سبک رهبری خدمت گزار و ایجاد جو اعتماد در ادارات امور مالیاتی استان گیلان رابطه معناداری وجود دارد یا خیر؟ جهت پاسخگویی به این پرسش محققان مدلی طراحی کردند و با استفاده از روش توصیفی همبستگی فرضیه های حاصله را مورد آزمون قرار دادند. هر یک از مفاهیم تحقیق، عملیاتی شده و به کمک پرسشنامه، داده ها جمع آوری گردیدند. نتایج تحلیل ها بیانگر تایید فرضیه ها است و نشان می دهد که بین ابعاد رهبری خدمت گزار و ایجاد اعتماد در ادارات امور مالیاتی استان گیلان رابطه معناداری وجود دارد؛ همچنین ابعاد و مولفه های تحقیق از لحاظ میزان مطلوبیت رتبه بندی و بر اساس آن پیشنهاداتی ارایه گردیده است. پرونده مقاله -
مقاله
6 - نقش طراحی مجدد شغل در توانمندسازی و تعهد سازمانی کارکنان شرکت های دولتی استان گیلانمدیریت توسعه و تحول , شماره 1 , سال 5 , بهار 1392پژوهش حاضر که با هدف مطالعه نقش طراحی مجدد شغل در توانمندسازی و تعهد سازمانی کارکنان در شرکت های دولتی استان گیلان انجام شده، با روش توصیفی- علّی و مقایسه ای مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری تحقیق (6863) نفر از کارکنان شرکت های دولتی استان گیلان است که تعداد 354 ن چکیده کاملپژوهش حاضر که با هدف مطالعه نقش طراحی مجدد شغل در توانمندسازی و تعهد سازمانی کارکنان در شرکت های دولتی استان گیلان انجام شده، با روش توصیفی- علّی و مقایسه ای مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری تحقیق (6863) نفر از کارکنان شرکت های دولتی استان گیلان است که تعداد 354 نفراز آن ها به روش نمونه گیری قضاوتی و بر اساس جدول مورگان انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های استاندارد است که از روایی سازه برخوردار می باشد و برای پایایی هم از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردیده است. اطلاعات جمع آوری شده از نمونه آماری با نرم افزار LISREL مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جهت تحلیل داده ها از آزمون T-Value استفاده گردیده است. نتایج آزمون T-Value نشان داد، بین طراحی مجدد شغل و تعهد سازمانی کارکنان و بین طراحی مجدد شغل و توانمندسازی کارکنان و بین توانمندسازی و تعهد سازمانی کارکنان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. پرونده مقاله -
مقاله
7 - طراحی مدل تصمیمگیری اخلاق سبز مصرفکنندگان صنعت پوشاکمدیریت سبز , شماره 7 , سال 3 , تابستان 1402زمینه: امروزه شرکت در جهت درک رفتار مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به دنبال ایجاد راهکارهایی در جهت بهینه سازی تولیدات خود در راستای سازگاری با محیط زیست می باشند،که این عوامل نشان از برنامه ریزی دقیق تولیدات سبز در صنایع است.روش: این تحقیق از لحاظ روش، اکتشافی مبتنی بر رو چکیده کاملزمینه: امروزه شرکت در جهت درک رفتار مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به دنبال ایجاد راهکارهایی در جهت بهینه سازی تولیدات خود در راستای سازگاری با محیط زیست می باشند،که این عوامل نشان از برنامه ریزی دقیق تولیدات سبز در صنایع است.روش: این تحقیق از لحاظ روش، اکتشافی مبتنی بر رویکرد آمیخته؛ و از لحاظ هدف، کاربردی است. دادههای مرحله کیفی تحقیق با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته با 17 نفر از خبرگان شامل اساتید مدیریت بازرگانی و فعالین صنعت پوشاک که به روش هدفمند انتخاب شده بودند جمعآوری شد و با نرمافزار MaxQDA2020 و رویکرد داده بنیاد تحلیل گردید. داده های مرحله کمی نیز با استفاده از پرسشنامه حاصل از نمونه گیری غیراحتمالی در دسترس که در بین 374 نفر از مشتریان صنعت پوشاک جمع آوری گردیده و با استفاده از نرم افزارهای spss27 و SmartPLS3، و رویکرد کمترین مربعات جزئی در مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شد.یافتهها: نتایج تحقیق حاضر منجر به شناسایی 6 طبقه راهبرد(سیاستگذاری حاکمیتی، توانمندسازی فضای کسبوکار)، عوامل مداخلهگر (روابط اجتماعی، سیاستهای حکومتی)، پیامدها (توسعه پایدار در کشور، افزایش توان و قدرت فروشندگان و تولیدکنندگان، ارتقاء سطح کیفی و کمی مشتریان)، عوامل زمینهای (عوامل فردی و محیطی)، عوامل علّی (عوامل درون و برون فردی)، گردید. این یافته ها نیز در مرحله کمی مورد تایید قرار گرفتند.نتیجه گیری: ضروری است که تمامی واحدهای اجتماعی در کشور از سطح فردی تا ارکان حکومت بر لزوم تصمیمگیری اخلاق سبز تمرکز نمایند تا این موضوع در مصرفکنندگان و تولید کنندگان نیز منعکس شود. پرونده مقاله -
مقاله
8 - A Combined group EA-PROMETHEE method for a supplier selection problemIranian Journal of Optimization , شماره 5 , سال 8 , بهار 2016One of the important decisions which impacts all firms’ activities is the supplier selection problem. Since the 1950s, several works have addressed this problem by treating different aspects and instances. In this paper, a combined multiple criteria decision makin چکیده کاملOne of the important decisions which impacts all firms’ activities is the supplier selection problem. Since the 1950s, several works have addressed this problem by treating different aspects and instances. In this paper, a combined multiple criteria decision making (MCDM) technique (EA-PROMETHEE) has been applied to implement a proper decision making. To this aim, after reviewing the theoretical background regarding to supplier selection, the extension analysis (EA) is used to determine the importance of criteria and PROMETHEE for appraisal of suppliers based on the criteria. An empirical example illustrated the proposed approach. پرونده مقاله -
مقاله
9 - Supplier selection in the sustainable supply chain: The application of analytic hierarchy process and fuzzy data envelopment analysisIranian Journal of Optimization , شماره 2 , سال 11 , زمستان 2019The development and management of an effective and efficient supply chain involve the selection of the suppliers. Only economic criteria, including cost and delivery, once used to be considered in the process of supplier selection. But, they do not suffice for the evalu چکیده کاملThe development and management of an effective and efficient supply chain involve the selection of the suppliers. Only economic criteria, including cost and delivery, once used to be considered in the process of supplier selection. But, they do not suffice for the evaluation of suppliers anymore due to the rapidly changing environment, and different perspectives are needed to be considered. The present paper aims to present a hybrid method based on fuzzy data envelopment analysis for sustainable supplier selection. At first, the criteria for sustainable supplier selection are derived from the relevant literature. Then, the hierarchy of the criteria and their preferential interrelations are specified by analytic hierarchy process. Eventually, the performance of the suppliers is evaluated using fuzzy data envelopment analysis. The presented DEA model has been inspired by the concept of ideal and anti-ideal decision-making units (DMUs) in the evaluation of cross-efficiency. According to this concept, a DMU is efficient if it is close to the ideal DMU’s performance and far from the anti-ideal DMU’s performance. پرونده مقاله -
مقاله
10 - تبیین کیفیت زندگی کاری کارکنان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان براساس رفتار سازمانی مثبت گرا، شخصیت و رفتار شهروندی سازمانیمجله توانمندسازی سرمایه انسانی , شماره 4 , سال 1 , پاییز 1397تحقیق حاضر با هدف تببین کیفیت زندگی کاری کارکنان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان براساس رفتار سازمانی مثبت گرا، شخصیت و رفتار شهروندی سازمانی انجام شده است. روش تحقیق حاضر توصیفی و از نظر هدف کاربردی محسوب میشود. جامعه آماری این تحقیق شامل کارکنان سازمان نظا چکیده کاملتحقیق حاضر با هدف تببین کیفیت زندگی کاری کارکنان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان براساس رفتار سازمانی مثبت گرا، شخصیت و رفتار شهروندی سازمانی انجام شده است. روش تحقیق حاضر توصیفی و از نظر هدف کاربردی محسوب میشود. جامعه آماری این تحقیق شامل کارکنان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان بوده و شیوه نمونه گیری به صورت تصادفی ساده، است. روش جمع آوری دادهها در این تحقیق میدانی وابزار آن پرسشنامه میباشد. جهت بررسی روایی ابزار تحقیق از روش روایی محتوی وتعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. در نهایت برای تحلیل دادهها و آزمون فرضیههای تحقیق از روش مدلسازی معادلات ساختاری با نرم افزار smart pls 2 استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل دادههای جمع آوری شده نشان داد که رفتار سازمانی مثبت گرا، شخصیت و رفتار شهروندی سازمانی تاثیر مثبت بر کیفیت زندگی کاری کارکنان داشته و به میزان 4/86درصد از کیفیت زندگی کاری کارکنان راتبیین میکند. پرونده مقاله -
مقاله
11 - واکاوی عوامل و پیامدهای فرسودگی شغلی پرستاران با استفاده از روش کیومجله توانمندسازی سرمایه انسانی , شماره 4 , سال 4 , پاییز 1400پژوهش پیش رو از نوع پژوهشهای آمیخته کمی و کیفی است که در آن با استفاده از رویکرد کیو، الگوهای ذهنی خبرگان و متخصصان در راستای شناسایی و دسته بندی عوامل و پیامدهای فرسودگی شغلی پرستاران مورد بررسی قرار میگیرد. در این پژوهش از منابع دست اول (مصاحبه نیمه ساختار یافته) و چکیده کاملپژوهش پیش رو از نوع پژوهشهای آمیخته کمی و کیفی است که در آن با استفاده از رویکرد کیو، الگوهای ذهنی خبرگان و متخصصان در راستای شناسایی و دسته بندی عوامل و پیامدهای فرسودگی شغلی پرستاران مورد بررسی قرار میگیرد. در این پژوهش از منابع دست اول (مصاحبه نیمه ساختار یافته) و منابع دست دوم (ادبیات و پژوهشهای گذشته) برای جمع-آوری دادهها استفاده شده است. برای انتخاب نمونه آماری از نمونه گیری هدفمند استفاده شده است و با استفاده ازنظرات 8 مشارکت کننده فضای گفتمان و عبارات کیو حاصل شده است. روایی پژوهش با کنترل و نظارت مشارکت کنندگان در تعیین عبارات کیو مورد رضایت و تأیید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از آزمون مجدد تأیید شده است. بر اساس متغیرهای موجود، ماتریس کیو طراحی گردیده و از متخصصان خواسته شد تا به مرتبسازی عبارات بپردازند و دادههای آن با استفاده از تحلیل عاملی کیو تحلیل شدند و مدل نهایی پژوهش به دست آمد. در خصوص نتایج حاصل از روش کیو، با توجه به اولویتبندیهای صورت گرفته توسط کارشناسان و خبرگان حوزههای روانشناسی، مدیریت و پرستاری، گروهبندی نهایی با توجه به فراوانی و اشتراک نظرات در دو گروهبندی کلی انجامگرفته به واسطه تحلیل عاملی کیو، در چهار دسته عوامل سازمانی، زیرساختی، شغلی و زمینهای تأثیرگذار بر فرسودگی شغلی و سه دسته پیامدهای فردی، سازمانی و خارجی متأثر از فرسودگی شغلی در پرستاران قرار گرفت. از نتایج مطالعه حاضر میتوان به منظور جلوگیری از فرسودگی شغلی در جامعه پرستاران استفاده نمود. پرونده مقاله -
مقاله
12 - تأثیر عوامل زیستمحیطی بر رفتار خرید سبز و توانمندسازی عملکرد شرکتهای شهرکهای صنعتی رشتمجله توانمندسازی سرمایه انسانی , شماره 1 , سال 6 , بهار 1402در عصر حاضر یکی از راههای توانمندسازی عملکرد شرکتها ایجاد برنامههای بهبود از طریق توسعه مصرفگرائی سبز در بین مصرفکنندگان است، پژوهش حاضر باهدف سنجش تأثیر عوامل زیستمحیطی بر رفتار خرید سبز و توانمندسازی عملکرد شرکتها انجامشده است. روش تحقیق توصیفی و ازنظر هدف کار چکیده کاملدر عصر حاضر یکی از راههای توانمندسازی عملکرد شرکتها ایجاد برنامههای بهبود از طریق توسعه مصرفگرائی سبز در بین مصرفکنندگان است، پژوهش حاضر باهدف سنجش تأثیر عوامل زیستمحیطی بر رفتار خرید سبز و توانمندسازی عملکرد شرکتها انجامشده است. روش تحقیق توصیفی و ازنظر هدف کاربردی محسوب میشود. جامعه آماری پژوهش در دو گروه شامل مدیران و کارشناسان شرکتهای شهرکهای صنعتی رشت و مصرفکنندگان محصولات سبز در شهر رشت است. روش نمونهگیری در جامعه کارکنان شرکتها از روش تصادفی ساده و در جامعه مصرفکنندگان از روش غیر احتمالی در دسترس است، روش جمعآوری دادهها در این تحقیق میدانی و ابزار آن پرسشنامه میباشد، جهت بررسی روایی ابزار تحقیق از روش روایی محتوی و تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. درنهایت برای تحلیل دادهها و آزمون فرضیههای تحقیق از روش مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار پی.ال.اس استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل دادههای جمعآوریشده نشان داد که تأثیر نگرش سبز، دانش سبز و نگرانی سبز بر رفتار خرید سبز معنادار است. همچنین تأثیر رفتار خرید سبز بر توانمندسازی عملکرد شرکتها معنادار است. یافتهها نشان دادند که عوامل زیستمحیطی نقش تأثیرگذاری در بروز رفتار خرید سبز مصرفکنندگان و درنتیجه توانمندسازی عملکرد شرکتها داشتهاند، همچنین نتایج آزمون نشان میدهد که متغیرهای مستقل 53 درصد از رفتار خرید سبز و رفتار خرید سبز 5/31 درصد از توانمندسازی عملکرد را تبیین مینمایند یعنی متغیرهای تأثیرگذار دیگری وجود دارند که در پژوهشهای آتی میتوانند وارد مدل شوند. پرونده مقاله -
مقاله
13 - شناسایی و اولویت بندی موانع رفتاری استقرار نظام شایستگی در استانداری گیلان با رویکرد مدل ساختاری – تفسیری (ISM)مجله توانمندسازی سرمایه انسانی , شماره 5 , سال 2 , زمستان 1398چارچوب شایستگی با مدیریت شایستگی محور و مدلهای شایستگی، ابزار کلیدی در مدیریت منابع انسانی است. بسیاری از دولتها، چارچوب شایستگی را در بخشهای دولتی نیز به کار بسته اند و نتایج مثبتی را در فرآیندهای استخدام و ارتباطات جامع با کارکنان و فرآیندهای آموزش و توسعه شاهد بود چکیده کاملچارچوب شایستگی با مدیریت شایستگی محور و مدلهای شایستگی، ابزار کلیدی در مدیریت منابع انسانی است. بسیاری از دولتها، چارچوب شایستگی را در بخشهای دولتی نیز به کار بسته اند و نتایج مثبتی را در فرآیندهای استخدام و ارتباطات جامع با کارکنان و فرآیندهای آموزش و توسعه شاهد بوده اند. بنابراین هدف این تحقیق شناسایی و اولویت بندی موانع رفتاری استقرار نظام شایستگی در استانداری گیلان بر اساس مدل ساختاری – تفسیری (ISM)[1] است. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بوده و جامعه آماری آن خبرگان اجرایی استانداری گیلان شامل: مدیران کل استانداری، معاونین مدیرکل، رؤسای گروه، کارشناسان استانداری و همچنین خبرگان دانشگاهی هستند که نمونه آماری به تعداد 14 نخبه اجرایی و دانشگاهی به روش نمونه گیری قضاوتی هدفمند انتخاب گردیدند. روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و میدانی بوده و ابزارهای گردآوری دادهها؛ مصاحبه ساختاریافته با خبرگان و تکمیل پرسشنامه است که روایی[2] ابزار گردآوری دادهها به صورت محتوایی و صوری و با شاخص (CVR) سنجیده شده و برای پایایی[3] با نظر خبرگان و اساتید علمی تأیید گردید. برای اولویت بندی موانع رفتاری نظام شایستگی از تکنیک ساختاری- تفسیری استفاده شد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد خویشاوندگرایی، پارتی بازی و قانون گریزی، وجود روابط دوستانه ناشی از فرهنگ ایرانی در روابط کاری و ضعف شخصیتی برخی مدیران سازمان و گماردن افراد متنفذ در چندین پست حساس مدیریتی بدون توجه به ساختار سازمانی و اصل شایسته سالاری، از جمله مهمترین موانع رفتاری هستند که بیشترین تاثیرگذاری در استقرار نظام شایستگی را دارند. پرونده مقاله -
مقاله
14 - ارائه مدل ضربات روحی سازمانی در سازمانهای دولتی ایران (مورد مطالعه: وزارت صنعت، معدن و تجارت)مطالعات مدیریت و توسعه پایدار , شماره 11 , سال 3 , پاییز 1402یکی از پدیدههای مهمی که امروزه سازمانها را تهدید میکند، ضربههای روحی و روانی است که در سازمانها ایجاد شده و منجر به ایجاد پیامدهای مخربی میشود. هدف این پژوهش، ارائه مدل ضربات روحی در سازمانهای دولتی ایران است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، توسعهای - کاربردی و از نظر ر چکیده کاملیکی از پدیدههای مهمی که امروزه سازمانها را تهدید میکند، ضربههای روحی و روانی است که در سازمانها ایجاد شده و منجر به ایجاد پیامدهای مخربی میشود. هدف این پژوهش، ارائه مدل ضربات روحی در سازمانهای دولتی ایران است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، توسعهای - کاربردی و از نظر روش انجام کار، آمیخته از نوع اکتشافی است. جامعه آماری پژوهش در مرحله کیفی، شامل خبرگان دانشگاهی در حوزه مدیریت دولتی و جامعه آماری مرحله کمّی، تمامی کارکنان وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است. نمونه آماری در بخش کیفی با رویکرد هدفمند قضاوتی به تعداد 10 نفر و در بخش کمّی به روش نمونهگیری خوشهای به تعداد 338 نفر انتخاب شده است. ابزار جمعآوری دادهها در مرحله اول شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته و دو مرحله دلفی و در مرحله دوم پرسشنامه 55 سؤالی است که روایی و پایایی پرسشنامه تأیید شده است. تجزیه و تحلیل دادههای کیفی با استفاده از روش داده بنیاد و نرم افزار MAXQDA و دادههای بخش کمّی به روش معادلات ساختاری در نرم افزار SMART-PLS 3انجام شده است. نتایج نشان داد که در بخش کیفی 27 مضمون سازمان دهنده و سه مضمون فراگیر از عوامل ایجاد کننده ضربات روحی در سازمانهای دولتی و 20 مضمون سازمان دهنده و 4 مضمون فراگیر از پیامدهای ضربات روحی و 8 شاخص مضمون سازمان دهنده و 2 مضمون فراگیر از ویژگیهای سازمانهای آسیب دیده شناسایی شده است. همچنین، در بخش کمّی مدل پژوهش بر اساس نتیجه تحلیل عاملی مرتبه دوم مورد تأیید قرار گرفته است. پرونده مقاله -
مقاله
15 - طراحی مدل کاهش اهمالکاری کارکنان (مورد مطالعه: شرکت ملی نفت ایران)مطالعات رفتاری در مدیریت , شماره 37 , سال 15 , بهار 1403زمینه و هدف: اهمالکاری بـه معنای ناکامی در خودتنظیمی و انجام وظایف کاری است و یکی از رفتارهایی است که در کاهش سطح خروجی سازمان نقش چشمگیری دارد. هدف این پژوهش طراحی مدلی جهت کاهش اهمالکاری کارکنان در شرکت ملی نفت ایران میباشد. روششناسی: چکیده کامل
زمینه و هدف: اهمالکاری بـه معنای ناکامی در خودتنظیمی و انجام وظایف کاری است و یکی از رفتارهایی است که در کاهش سطح خروجی سازمان نقش چشمگیری دارد. هدف این پژوهش طراحی مدلی جهت کاهش اهمالکاری کارکنان در شرکت ملی نفت ایران میباشد. روششناسی: نوع پژوهش از نظر هدف، کاربردی و توسعهای، از لحاظ روش اجرا توصیفی - اکتشافی و از لحاظ نوع دادهها کیفی محسوب میشود. نمونه مشارکتکنندگان در پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی و اجرایی شرکت ملی نفت ایران بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. گردآوری دادهها با ابزار مصاحبه انجام شد؛ انجام مصاحبهها تا زمان دستیابی به مرحله اشباع نظری ادامه یافت و این اشباع بعد از 18 مصاحبه به دست آمد. دادهها نیز با استفاده از روش تحلیل مضمون(تم) تحلیل شدند. یافتهها: تعداد 92مضمون پایه شناسایی شد که در قالب 18 مضمون فراگیر و 5 مضمون سازمان دهنده اصلی شامل اهمالکاری کارکنان، مدیریت شرایط شغلی کارکنان، مدیریت عوامل زمینهای، راهبردها و پیامدهای کاهش اهمال کاری کارکنان دستهبندی شدندکه مدل کاهش اهمالکاری کارکنان را توصیف مینماید. نتیجهگیری: شناخت شرایط شغلی، زمینهای و راهبردهای اهمالکاری کارکنان و پیامدهای آن با استفاده از مدل پیشنهادی، می تواند در مدیریت این پدیده موثر واقع شود.
پرونده مقاله