-
مقاله
1 - تاثیر بازاریابی رابطه مند بر حفظ مشتری از طریق تعامل مشتری با توجه به رفتار شهروندیبازاریابی خدمات عمومی , شماره 2 , سال 1 , تابستان 1402در سالهای اخیر به دلیل رقابت تنگاتنگ در بازارهای مختلف ، شرکتها و تولید کنندگان کالاهای گوناگون ناگزیر به استفاده از روش ها و ابزارهای مختلفی برای حفظ مشتریان گردیده اند. در همین رابطه می توان به استراتژی های موثری اشاره نمود ، که یکی چکیده کاملدر سالهای اخیر به دلیل رقابت تنگاتنگ در بازارهای مختلف ، شرکتها و تولید کنندگان کالاهای گوناگون ناگزیر به استفاده از روش ها و ابزارهای مختلفی برای حفظ مشتریان گردیده اند. در همین رابطه می توان به استراتژی های موثری اشاره نمود ، که یکی از این مهمترین استراتژی ها ، بازاریابی رابطه مند می باشد. از اینرو در این پژوهش سعی شده تا تاثیر بازاریابی رابطه مند بر حفظ مشتری از طریق تعامل مشتری با درنظر گرفتن رفتار شهروندی مشتری در میان تولید کنندگان مرغ گوشتی استان گیلان بررسی گردد. این پژوهش از نوع توصیفی و بر اساس جمع آوری داده ها می باشد. نمونه آماری از میان مشتریان مرغ گوشتی با روش نمونه برداری غیراحتمالی انتخاب شده است. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه و جامعه آماری 150 نفر بوده اند . به منظور آزمودن پایایی تحقیق از آلفای کرونباخ استفاده گردید. همچنین بررسی داده های تحقیق و آزمون فرضیه ها با استفاده از نرم افزار SPSS و نرم افزار AMOS GRAPHIC صورت پذیرفت. نتایج تحقیق نشان دادند که از میان متغیرها و سازه های تشکیل دهنده بازاریابی رابطه مند متغییرهای اعتماد و رسیدگی به تعارض تاثیر مثبت و معناداری بر حفظ مشتری از طریق تعامل مشتری دارند. همچنین نتایج مشخص کرد که رفتار شهروندی مشتری تاثیری بر رابطه بازاریابی رابطه مند و حفظ مشتری ندارد. پرونده مقاله -
مقاله
2 - ارائه مدل اعتباربخشی مدیریت منابع انسانی بیمارستانهای ایرانمدیریت بهداشت و درمان , شماره 48 , سال 14 , تابستان 1402مقدمه: اعتباربخشی یکی از ابزارهای ارزشیابی سیستمهای بهداشتی درمانی به خصوص بیمارستانها میباشد که در ایران نیز یکی از اولویتهای وزارت بهداشت به شمار میرود. منابع انسانی به عنوان مهمترین منبع سازمان در اعتباربخشی بیمارستانها به عنوان یک محور مشترک با سلامت حرفه چکیده کاملمقدمه: اعتباربخشی یکی از ابزارهای ارزشیابی سیستمهای بهداشتی درمانی به خصوص بیمارستانها میباشد که در ایران نیز یکی از اولویتهای وزارت بهداشت به شمار میرود. منابع انسانی به عنوان مهمترین منبع سازمان در اعتباربخشی بیمارستانها به عنوان یک محور مشترک با سلامت حرفه ای دیده شده است. هدف از پژوهش حاضر، تعیین سنجهها و ارائه مدل برنامه اعتباربخشی ملی بیمارستانها با تاکید بر محور مدیریت منابع انسانی از دیدگاه صاحبنظران این حوزه در سطح کشور است.روش پژوهش: این مطالعه به روش کیفی تحلیل محتوا و از طریق بررسی مقالات مرتبط و مصاحبههای نیمه ساختار یافته با تعدادی از صاحبنظران و ارزیابان اعتباربخشی در سطح کشور انجام شد و 12 نفر از خبرگان علمی و اجرایی با توجه به اشباع دادهها به شیوه قضاوتی هدفمند مورد مصاحبه قرار گرفتند.یافتهها: سنجههای اعتباربخشی مدیریت منابع انسانی در پنج محور بکارگیری کارکنان با شش زیرمحور، توانمندسازی و بالندگی با شش زیرمحور، حمایت از کارکنان با شش زیرمحور، رهبری و مدیریت با هشت زیرمحور و نظارت و کنترل با هفت زیرمحور دسته بندی گردید.نتیجهگیری: در استانداردهای اعتباربخشی با تاکید بر محور مدیریت منابع انسانی سنجههای مرتبط با نظارت وکنترل با میانگین امتیاز 7.39 از 9 بیشتر مورد تاکید قرار داشت. توجه بیشتر تدوین کنندگان استانداردهای اعتباربخشی به سنجههای مرتبط با این محور میتواند موجب اعتباربخشی دقیقتر از منابع انسانی بیمارستانهای کشور شود. پرونده مقاله -
مقاله
3 - Designing a Model of Human Resource Mentoring System Based on a Mixed Approach, With the Aim of Increasing ProductivityJournal of System Management , شماره 2 , سال 7 , بهار 2021In recent decades, mentoring has been hailed as an important human resource management strategy, a career tool, and a learning activity in the workplace, and has played an important role in enhancing the positive outcomes of a high-performance work system. Therefore, th چکیده کاملIn recent decades, mentoring has been hailed as an important human resource management strategy, a career tool, and a learning activity in the workplace, and has played an important role in enhancing the positive outcomes of a high-performance work system. Therefore, the purpose of this study is to provide a model of mentoring system in the Ministry of Interior based on a mixed approach. First, based on the data theory of the foundation, 12 experts were interviewed. Sampling was done purposefully with a network of experts and continued until the theoretical saturation was reached. According to the research model, causal, pivotal, contextual, interventionist, strategic and consequences variables were identified. The results showed that mentoring will have consequences such as increasing knowledge sharing, organizational performance excellence, productivity, job satisfaction, psychological well-being, client satisfaction, increasing public trust in the organization, increasing trust in government and improving political understanding. For quantitative validation of the model and study of component relationships, the structural equation modeling approach was used using the partial least squares method using smart-PLS software. The statistical sample of this department was 237 managers and experts of the Ministry of Interior. The results of the quantitative step showed that the relationships in the model with appropriate impact coefficients were confirmed. پرونده مقاله -
مقاله
4 - بررسی طراحی مدل کاربردی رفتار سازمانی مثبت گرا در صنعت آب و برقمدیریت توسعه و تحول , شماره 5 , سال 13 , زمستان 1400رفتار سازمانی مثبت گرا با درک و تقویت ویژگی های مثبت کارکنان همچنین با شناسایی، سرمایه گذاری و توسعه نقاط قوّت منابع انسانی به دنبال بهبود عملکرد فردی و سازمانی است. هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل رفتار سازمانی مثبت گرا در صنعت آب و برق بر اساس تئوری داده بنیاد( در مرحله کیف چکیده کاملرفتار سازمانی مثبت گرا با درک و تقویت ویژگی های مثبت کارکنان همچنین با شناسایی، سرمایه گذاری و توسعه نقاط قوّت منابع انسانی به دنبال بهبود عملکرد فردی و سازمانی است. هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل رفتار سازمانی مثبت گرا در صنعت آب و برق بر اساس تئوری داده بنیاد( در مرحله کیفی بر پارادایم تفسیری و در مرحله کمّی بر پایه پارادایم اثبات گرایی) است. مستندات حاصل از مصاحبه با مدیران حوزه منابع انسانی صنعت آب و برق و اساتید دانشگاهی، با استفاده از نرم افزار کیفی MAXQDA در17 بُعد و63 شاخص دسته بندی و کدگذاری شد. ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده 76% و دارای پایایی مناسب است. حجم نمونه آماری شامل360نفر است. در ارزیابی اعتبار همگرایی میانگین واریانس متغیرها بیشتر از 5/0است و تمامی شاخصها در محدوده مورد تائید قرار دارد. برای تحلیل بخش کمّی از نرم افزارهای PLSو SPSSاستفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد میانگین به دست آمده از متغیرهای پژوهش در سطح قوی برآورد گردید و عوامل علّی بدست آمده از تحقیق شامل(حوزه مدیریتی، منابع انسانی و حوزه فناوری و اداری) بر روی ویژگی های رفتار سازمانی مثبت تأثیر مثبت و معنی داری دارند. متغیر ارتباطات اثربخش با میزان ضریب تأثیر682/0 بیشترین تاثیر را بر ویژگی های رفتار سازمانی مثبت را دارد. عوامل راهبردی(استراتژی های ساختاری، استراتژی های زمینه ای) بر پیامدهای فردی و سازمانی و اجتماعی مدل رفتار سازمانی مثبت گرا تأثیر گذار است و بهترین مسیر در این راستا، الگوبرداری از سازمان های موفق با میزان ضریب تأثیر 78/0 است. پرونده مقاله -
مقاله
5 - رابطه ابعاد مختلف عدالت سازمانی با کارآفرینی سازمانی در شرکتهای کوچکمدیریت بهرهوری , شماره 16 , سال 5 , بهار 1390امروزه بحث جهانی شدن و افزایش رقابت، کیفیت و غیره، دولتها و سازمانها را با چالشهای جدیدی روبرو نموده است. از جمله راههای مقابله با این چالشها، متوسل شدن به کارآفرینی و توسعه آن از طریق شرکتهای کوچک است که با مشخصات مربوط به خود نقش اساسی در اقتصاد کشورها برعهده دارند. م چکیده کاملامروزه بحث جهانی شدن و افزایش رقابت، کیفیت و غیره، دولتها و سازمانها را با چالشهای جدیدی روبرو نموده است. از جمله راههای مقابله با این چالشها، متوسل شدن به کارآفرینی و توسعه آن از طریق شرکتهای کوچک است که با مشخصات مربوط به خود نقش اساسی در اقتصاد کشورها برعهده دارند. مطالعات نشان می دهد این شرکتها نیز برای فعالیت با مشکلاتی روبرو هستند. از طرفی کارآفرینی به دست نیروی انسانی سازمان صورت می گیرد و یکی از موضوعاتی که همواره همراه انسان بوده و هست، بحث عدالت است. مطالعه عدالت در سازمانها که عدالت سازمانی نامیده می شود، دارای ابعاد چهارگانه عدالت توزیعی، عدالت رویه ای، عدالت بین فردی و عدالت اطلاعاتی می باشد. در این تحقیق کارآفرینی سازمانی و عدالت سازمانی به ترتیب متغیر مستقل و وابسته فرض شده اند و رابطه هریک از ابعاد عدالت سازمانی با کارآفرینی سازمانی در شرکتهای کوچک مورد سنجش قرارگرفته است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشان می دهدکه همه ابعاد چهارگانه عدالت سازمانی دارای رابطه معنادار و مثبت با کارآفرینی سازمانی در شرکتهای مذکور می باشند و در این راستا پیشنهاداتی نیز ارائه گردیده است. پرونده مقاله -
مقاله
6 - تاثیر مهارت سیاسی کارکنان بر رفتار شهروندی سازمانی (مورد مطالعه: اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان)مجله توانمندسازی سرمایه انسانی , شماره 1 , سال 3 , بهار 1399هدف: هدف اصلی این مطالعه ارزیابی تاثیر مهارت سیاسی بر رفتار شهروندی سازمانی در اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان است.روششناسی: روش تحقیق توصیفی تحلیلی از نوع کاربردی است. جامعه آماری پژوهش مدیران ستادی اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان، روسا، معاونان و کارکنان ادارات چکیده کاملهدف: هدف اصلی این مطالعه ارزیابی تاثیر مهارت سیاسی بر رفتار شهروندی سازمانی در اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان است.روششناسی: روش تحقیق توصیفی تحلیلی از نوع کاربردی است. جامعه آماری پژوهش مدیران ستادی اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان، روسا، معاونان و کارکنان ادارات شهرستانهای استان گیلان به تعداد 297 نفر است. روش نمونه گیری تصادفی ساده بوده و با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 184 نفر تعیین شد.یافتهها: نتایج آزمون فرضیههای پژوهش و تجزیه و تحلیلهای انجام شده به کمک آزمون رگرسیون بیانگر آن است که مهارت سیاسی و ابعاد آن (توانایی شبکهسازی، نفوذ بین فردی، هوشیاری اجتماعی، صمیمیت آشکار) بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان تاثیرگذار است. میزان ضریب بتا متناظر مهارت سیاسی و هر یک از ابعاد آن با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان به ترتیب عبارت است از: 769/0+، 725/0+، 501/0+، 567/0+، و 686/0+.نتیجهگیری: میتوان گفت که یکی از متغیرهای تاثیرگذار برای بروز رفتارهای شهروندی سازمانی سطح مهارت سیاسی کارکنان است. پرونده مقاله -
مقاله
7 - بررسی تاثیر رهبری تحول گرا بر تسهیم دانش با تاکید بر نقش میانجی عدالت سازمانی کارکنان شرکت مخابرات شهرستان رشتمجله توانمندسازی سرمایه انسانی , شماره 2 , سال 2 , تابستان 1398هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی تاثیر رهبری تحول گرا بر تسهیم دانش با تاکید بر نقش میانجی عدالت سازمانی کارکنان شرکت مخابرات شهرستان رشت است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی از نظر روش، توصیفی است. به لحاظ جمع آوری داده ها میدانی و ابزار جمع-آوری دادهها، پرسشنامه است. جامعه آم چکیده کاملهدف اصلی تحقیق حاضر بررسی تاثیر رهبری تحول گرا بر تسهیم دانش با تاکید بر نقش میانجی عدالت سازمانی کارکنان شرکت مخابرات شهرستان رشت است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی از نظر روش، توصیفی است. به لحاظ جمع آوری داده ها میدانی و ابزار جمع-آوری دادهها، پرسشنامه است. جامعه آماری تحقیق حاضر 230 نفر از کارکنان شرکت مخابرات شهرستان رشت هستند. روش نمونه گیری، تصادفی ساده و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 174 نفر تعیین شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS22 و LISREL 8.58 مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که تسهیم دانش و رهبری تحولگرا بر عدالت توزیعی، رویهای و تعاملی کارکنان مخابرات شهرستان رشت تاثیر دارد و همچنین نتایج نشان داد که عدالت توزیعی، عدالت رویهای و عدالت تعاملی بر تسهیم دانش کارکنان مخابرات شهرستان رشت تاثیر دارد. نتایج تحقیق حاضر در بهبود تسهیم دانش کارکنان مخابرات شهرستان رشت کاربرد دارد. پرونده مقاله -
مقاله
8 - تاثیر رهبری تحولگرا بر قصد ترک خدمت از طریق دلبستگی شغلی و هویت سازمانی در شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلانمجله توانمندسازی سرمایه انسانی , شماره 5 , سال 3 , زمستان 1399هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر رهبری تحولگرا بر قصد ترک خدمت از طریق دلبستگی شغلی و هویت سازمانی در شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان است. در این راستا، تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی است و به لحاظ جمعآوری دادهها میدانی است. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه کارکنان شرکت آب و فا چکیده کاملهدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر رهبری تحولگرا بر قصد ترک خدمت از طریق دلبستگی شغلی و هویت سازمانی در شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان است. در این راستا، تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی است و به لحاظ جمعآوری دادهها میدانی است. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه کارکنان شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان میباشد که 420 نفر میباشند. در این تحقیق از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران محدود 204 نفر تعیین شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS22 و SMART PLS3 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پنج فرضیه در این تحقیق مطرح گردید. نتایج تحقیق نشان داد که رهبری تحولگرا بر هویت سازمانی و دلبستگی شغلی کارکنان شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گیلان تاثیر دارد، اما رهبری تحولگرا بر قصد ترک خدمت تاثیری را نشان نداد. بعلاوه یافتهها نشان داد که رهبری تحولگرا از طریق هویت سازمانی و وابستگی شغلی بر قصد ترک خدمت کارکنان شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گیلان تاثیر دارد پرونده مقاله