فهرست مقالات صادق ملکی آوارسین


  • مقاله

    1 - آینده‌پژوهی توسعۀ حرفه‌ای مدیران مدارس در افق 1404 با رویکرد سناریونویسی
    آینده پژوهی مدیریت , شماره 3 , سال 35 , پاییز 1403

    چکیده زمینه: امروزه دست‌یابی به توسعۀ حرفه‌ای مدیران مدارس یکی از مهم‌ترین اهداف آموزش‌و‌پرورش در تمامی کشورهای توسعه‌یافته و اغلب کشورهای در حال توسعه است. هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه سناریوهای مطلوب برای توسعۀ حرفه‌ای مدیران مدارس د چکیده کامل

    چکیده زمینه: امروزه دست‌یابی به توسعۀ حرفه‌ای مدیران مدارس یکی از مهم‌ترین اهداف آموزش‌و‌پرورش در تمامی کشورهای توسعه‌یافته و اغلب کشورهای در حال توسعه است. هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه سناریوهای مطلوب برای توسعۀ حرفه‌ای مدیران مدارس دورۀ ابتدایی در افق 1404 استان‌های شمالغرب کشور بوده است. روش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت، براساس روش‌های جدید علم آینده‌پژوهی، تحلیلی و اکتشافی است که با به‌کارگیری ترکیبی از مدل‌های کیفی و کمی و در قالب روش‌های اسنادی و پیمایشی و در دو مرحله شناسایی پیشران‌های کلیدی با استفاده از نرم‌افزار میک‌مک بر پایه روش تحلیل اثرات متقاطع و ارائه سناریوهای مطلوب با استفاده از نرم‌افزار سناریو ویزارد انجام گرفته است. جامعۀ آماری شامل اساتید، صاحب‌نظران و متخصصان رشته‌ی مدیریت آموزشی در استان‌های شمالغرب کشور بوده است. حجم نمونه 12 نفر بود که به روش نمونه‌گیری هدفمند و گلوله‌برفی تا اشباع داده‌ها ادامه یافت. یافته‌ها: نتایج حاصل از به‌کارگیری روش تحلیل تأثیرات متقاطع حاکی از آن بود که 15 عامل کلیدی از میان عوامل 52 گانه شناسایی شده در مرحله مصاحبه، بیشترین تأثیر را بر آینده توسعۀ حرفه‌ای مدیران دارد. با تهیۀ سبد سناریوها برای این عوامل، 45 وضعیت محتمل برای 15 عامل تعریف شده است. وضعیت محتمل برای هر عامل طیفی از وضعیت‌های مطلوب تا نامطلوب را پوشش می‌داد. نتیجه‌گیری: با تشکیل ماتریس 45*45 و با تحلیل‌های انجام شده توسط نرم‌افزار سناریو ویزارد، 11 سناریوی قوی، 29 سناریوی باورکردنی و 39 سناریوی ضعیف استخراج شد.

    پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تبیین پاسخگویی و بالندگی با نقش میانجی یادگیری سازمانی بر مبنای رهبری معنوی در اعضای هیات علمی
    رهبری و مدیریت آموزشی , شماره 2 , سال 14 , تابستان 1399
    پژوهش حاضر با هدف تبیین پاسخگویی و بالندگی اعضای هیات علمی با میانجی گری یادگیری سازمانی بر مبنای رهبری معنوی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی انجام گرفت. این پژوهش از نظر روش، توصیفی همبستگی از نوع مدل یابی علی (مدل یابی معادلات ساختاری) می باشد. جام چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف تبیین پاسخگویی و بالندگی اعضای هیات علمی با میانجی گری یادگیری سازمانی بر مبنای رهبری معنوی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی انجام گرفت. این پژوهش از نظر روش، توصیفی همبستگی از نوع مدل یابی علی (مدل یابی معادلات ساختاری) می باشد. جامعه آماری 695 نفر از کلیه استادان تمام وقت 13 واحد بود که از میان آنان 263 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب شدند که برای تعیین حجم نمونه از جدول کرجسی و مورگان استفاده و برای گرداوری اطلاعات از چهار پرسشنامه استاندارد استفاده شد. روایی محتوایی و سازه ای پرسشنامه ها تایید و پایایی پرسشنامه ها به ترتیب89/.،87/.،87/.و88/. بدست آمد، به منظورارزیابی روابط بین متغیر های مکنون و اندازه گیری شده در الگوی مفهومی، از مدل یابی ساختاری از نرم افزار PLS3 استفاده گردید. یافته های مطالعه حاضر حاکی از نقش معنی دار بین متغیر درون زا با متغیرهای برون زا می باشد. همچنین نتایج حاکی از تائید نقش میانجی یادگیری سازمانی و در روابط علی بین رهبری معنوی با پاسخگویی و بالندگی بود. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - پدیدارشناسی تجربیات زیسته دانشجویان تربیت مربی پیش از دبستان از عناصر برنامه درسی رویکرد وارونه مبتنی بر مسئله
    رهبری و مدیریت آموزشی , شماره 2 , سال 16 , تابستان 1401
    پژوهش حاضر درصدد شناسایی ویژگی های عناصر نه گانه برنامه درسی رویکرد وارونه مبتنی بر مسئله است. رویکرد پژوهش کیفی با روش پدیدارشناسی است. مشارکت‌کنندگان 13 نفر (4 نفر مرد و 9 نفر زن) از دانشجویان تربیت مربی پیش از دبستان بودند که درس آموزش به روش بازی را انتخاب کرده بو چکیده کامل
    پژوهش حاضر درصدد شناسایی ویژگی های عناصر نه گانه برنامه درسی رویکرد وارونه مبتنی بر مسئله است. رویکرد پژوهش کیفی با روش پدیدارشناسی است. مشارکت‌کنندگان 13 نفر (4 نفر مرد و 9 نفر زن) از دانشجویان تربیت مربی پیش از دبستان بودند که درس آموزش به روش بازی را انتخاب کرده بودند. برای اجرا، ابتدا موافقت مدیر گروه، استاد و دانشجویان حاصل شد. برای اجرای رویکرد وارونه مبتنی بر مسئله، از راهنمای گروه ژنتیک پزشکی دانشگاه گلاسکو استفاده گردید. این رویکرد در ده گام پیاده سازی و اجرا شد. برای گرد آوری داده ها با رعایت قاعده اشباع نظری مصاحبه نیمه ساختاریافته به عمل آمد. در تجزیه‌وتحلیل از رویکرد چهار مرحله ای گئورگی (1970) استفاده شد. این چهار مرحله عبارت‌اند از: 1) مرور داده‌ها، 2) تدوین راهنمای کدگذاری، 3) سازمان‌دهی داده‌ها، 4) طبقه‌بندی و کدگذاری داده‌ها. برای تحلیل، کدگذاری متن مصاحبه ها و رسم الگوی اولیه از محیط نرم افزار MAXQDA10 استفاده گردید. یافته های تحقیق نشان دادند، ویژگی های عناصر نه‌گانه برنامه درسی کلاین با ملاحظه تجربیات دانشجویان به صورت زیر بودند: عنصر اهداف دست کم دو ویژگی، عنصر محتوا سه ویژگی، عنصر روش های تدریس سه ویژگی، دست کم چهار ویژگی برای عنصر فعالیت های یادگیری فراگیران، برای عنصر گروه‌بندی فراگیران شش ویژگی، چهار مضمون برای عنصر فضای آموزشی، ویژگی عنصر زمان آموزش حول دو مضمون، ویژگی عنصر مواد و منابع در سه مضمون و ویژگی عنصر ارزشیابی را می توان در حول پنج مضمون فرعی تقسیم بندی نمود. نتیجه تحقیق حاضر حاکی از آن بود که این رویکرد در بعضی عناصر قدرتمند بوده و ویژگی های آن در عناصری مانند اهداف، محتوا، گروه‌بندی، و مواد و منابع آموزی چالش زا است. در مجموع دانشجو-مربیان از یادگیری و آموزش با رویکرد وارونه مبتنی بر مسئله رضایت داشتند چراکه صلاحیت های علمی و عملی آنان را بهبود بخشیده است. علاوه بر این ازنظر دانشجویان عناصر راهبردهای یاددهی-یادگیری، فعالیت‌های یادگیری، فضای آموزشی و ارزشیابی این رویکرد رضایت‌بخش بودند. ویژگی‌های عنصر زمان رضایت-بخش نبودند، بعضی از ویژگی‌های عناصر اهداف، محتوا، گروه‌بندی، و مواد و منابع آموزی چالش زا بوده و بعضی دیگر رضایت‌بخش بودند. بدین‌ترتیب دانشجو-مربیان از یادگیری و آموزش با رویکرد وارونه مبتنی بر مسئله رضایت داشتند. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - واکاوی تجارب زیسته راهبران آموزشی از رهبری برنامه درسی در مدارس
    رهبری و مدیریت آموزشی , شماره 5 , سال 16 , زمستان 1401
    هدف پژوهش حاضر شناسایی تجارب زیسته راهبران آموزشی از رهبری برنامه درسی در مدارس بود. این پژوهش بر مبنای رویکرد کیفی از نوع پدیدارشناسی به روش تحلیل مضمون بود. مشارکت‌کنندگان شامل افراد خبره و صاحب‌نظران کلیدی درزمینه رهبری برنامه درسی بود که به‌صورت هدفمند مورد مصاحبه‌ه چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر شناسایی تجارب زیسته راهبران آموزشی از رهبری برنامه درسی در مدارس بود. این پژوهش بر مبنای رویکرد کیفی از نوع پدیدارشناسی به روش تحلیل مضمون بود. مشارکت‌کنندگان شامل افراد خبره و صاحب‌نظران کلیدی درزمینه رهبری برنامه درسی بود که به‌صورت هدفمند مورد مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته قرار گرفتند. داده‌ها با 15 نفر به اشباع نظری رسید. روایی داده‌ها با بازبینی مجدد فرایند کدگذاری و همچنین چند خبره آشنا با کدگذاری انجام شد. همچنین برای پایایی نیز از ضریب توافق بین کدگذاران استفاده شد که حاصل 3 مصاحبه 82/0 حاصل شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نیز از روش کدگذاری و از نرم‌افزار MAXQDA استفاده شد. بر اساس یافته‌های حاصل از کدگذاری‌های مربوط به 15 مصاحبه تعداد 286 مقوله فرعی احصاء گردید که نهایتاً مقوله‌های فرعی یادشده در 7 مقوله اصلی: ارتباط بین اولیا و همکاران با اداره ، استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات ، انعکاس مشکلات آموزشی موجود و تلاش برای رفع آن‌ها ، توجه به نظریه ساختن گرایی در رهبری برنامه درسی، الگوبرداری از تدریس موفق معلمان، کسب تجربه و رشد و بالندگی و تغییر و اجرای برنامه‌های درسی به‌عنوان تجارب زیسته راهبران آموزشی از رهبری برنامه درسی طبقه‌بندی شدند. از یافته های پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که اداره آموزش‌وپرورش برای رهبران برنامه درسی دوره های آموزش فن آوری اطلاعات و ارتباطات پیش بینی و اجرا نماید. در منصوب نمودن رهبری آموزشی، برخی توانائیهای رهبری ازجمله تجربه اداری دخالت داده شود. همچنین لازم است روشهای تدریس موفق به کلیه راهبران آموزشی در یک دوره عملی و آموزشی انتقال داده شود تا آنها نیز به نوبه خود تجربیات و آموخته های خود را به همکاران خود انتقال دهند و رهبران آموزشی ضمن کسب تجربه های لازم از بالندگی مطلوبی برخوردار شوند. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - رابطه توانمندسازی روانشناختی و تعهد سازمانی دبیران مدارس متوسطه شهرستان مراغه
    رهبری و مدیریت آموزشی , شماره 2 , سال 7 , تابستان 1392
    تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین توانمندسازی روانشناختی و تعهد سازمانی دبیران مدارس متوسطه شهرستان مراغه صورت گرفته است. روش تحقیق توصیفی- همبستگی بود. جامعه‌ی آماری 619 نفر از دبیران شهر مراغه و حجم نمونه237 نفر و با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه گیری طبقه ای چکیده کامل
    تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین توانمندسازی روانشناختی و تعهد سازمانی دبیران مدارس متوسطه شهرستان مراغه صورت گرفته است. روش تحقیق توصیفی- همبستگی بود. جامعه‌ی آماری 619 نفر از دبیران شهر مراغه و حجم نمونه237 نفر و با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی بدست آمد. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه‌های استاندارد توانمندسازی و تعهد سازمانی استفاده گردید و در بررسی پایایی آزمون‌ها، آلفای کرونباخ به ترتیب برای توانمندسازی روانشناختی88/0 و برای تعهد سازمانی 71/0 بدست آمد. نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌ها از طریق نرم افزار spss و آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین توانمندسازی روانشناختی دبیران و مولفه‌های آن (احساس شایستگی- احساس موثر بودن- احساس معنی دار بودن و احساس اعتماد) باتعهد سازمانی رابطه مستقیم معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد: از بین مولفه‌های توانمندسازی روانشناختی دبیران، مولفه‌های احساس موثر بودن و احساس اعتماد به میزان 15% تعهد سازمانی را تبیین کردند. پرونده مقاله


  • مقاله

    7 - طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی پژوهشگری دبیران دوره دوم متوسطه براساس الگوی اکر
    آموزش و پرورش متعالی , شماره 1 , سال 2 , بهار 1401
    مقدمه و هدف: این پژوهش به منظور طراحی و اعتبار سنجی الگوی برنامه درسی پژوهشگری دبیران دوره دوم متوسطه بر اساس الگوی اکر در سال 1399- 1398 انجام گرفته است.روش شناسی پژوهش: این تحقیق از لحاظ روش، از نوع تحقیقات ترکیبی( کمّی- کیفی) و از لحاظ هدف جزو تحقیقات کاربردی بوده که چکیده کامل
    مقدمه و هدف: این پژوهش به منظور طراحی و اعتبار سنجی الگوی برنامه درسی پژوهشگری دبیران دوره دوم متوسطه بر اساس الگوی اکر در سال 1399- 1398 انجام گرفته است.روش شناسی پژوهش: این تحقیق از لحاظ روش، از نوع تحقیقات ترکیبی( کمّی- کیفی) و از لحاظ هدف جزو تحقیقات کاربردی بوده که در رویکرد کیفی از روش سنتز پژوهی استفاده شده و برای اعتبارسنجی آن از روش توصیفی از نوع پیمایشی با استفاده از روش نسبت روایی محتوایی لاوشه و آزمون یو من ویتنی استفاده گردید. نمونه آماری شامل 20 نفر از دبیران پژوهشگر برتر دوره دوم متوسطه استان آذربایجان غربی و 10 نفر از نخبگان و صاحبنظران برنامه درسی که حداقل دارای دو تألیف کتاب و 5 مقاله علمی پژوهشی هستند، با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند تا حد اشباع داده ها انتخاب شدند.یافته ها: در این تحقیق، ابتدا با در نظر گرفتن الگوی اکر، عناصر برنامه درسی پژوهشگری مشخص و سپس برای پاسخ به سؤالات تحقیق، ابتدا بر اساس مصاحبه نیمه ساختار یافته، دیدگاه‌های دبیران پژوهشگر نمونه و نخبگان و صاحبنظران برنامه درسی استخراج وسپس از طریق کد گذاری پاسخ‌های مصاحبه شوندگان کد بندی و مقولات نهایی مشخص و بر اساس آن الگوی نهایی تدوین شد. سپس الگوی به دست آمده توسط دو گروه دبیران پژوهشگر و نخبگان برنامه درسی مورد اعتبار سنجی قرار گرفت و دو گروه، اعتبار الگوی به دست آمده را تأیید نمودند. پرونده مقاله

  • مقاله

    8 - بازاندیشی در محتوای آموزش مهارت‌های زندگی رویکرد اسلامی (مورد مطالعه: متخصصین تعلیم و تربیت اسلامی)
    آموزش و پرورش متعالی , شماره 1 , سال 3 , بهار 1402
    مقدمه و هدف: با استفاده از مهارت‌های واقعی و ضروری نشات گرفته از آموزه‌های الهی می‌توان یک زندگی با آرامشی برای انسان مضطرب امروزی مهیا نمود. این مطالعه با هدف بازاندیشی در محتوای آموزش برنامه‌درسی مهارت‌های زندگی توسط متخصصین تعلیم و تربیت اسلامی برای دانش‌آموزان ششم ا چکیده کامل
    مقدمه و هدف: با استفاده از مهارت‌های واقعی و ضروری نشات گرفته از آموزه‌های الهی می‌توان یک زندگی با آرامشی برای انسان مضطرب امروزی مهیا نمود. این مطالعه با هدف بازاندیشی در محتوای آموزش برنامه‌درسی مهارت‌های زندگی توسط متخصصین تعلیم و تربیت اسلامی برای دانش‌آموزان ششم ابتدایی انجام شده است. روش شناسی پژوهش: پژوهش حاضر به جهت استفاده از روش‌ کیفی (تحلیل محتوای عرفی) و کمی از نوع ترکیبی می‌باشد. مشارکت‌کنندگان بخش کیفی، متخصصان تعلیم و تربیت اسلامی بوده، حجم نمونه به شیوه گلوله‌برفی با شرکت 17 نفر با اشباع نظری اطلاعات به پایان رسید. جامعه آماری دوم، 33 نفر از متخصصان برنامه‌درسی بودند که به تعداد سی نفر از طریق کوکران انتخاب گردیدند. نظر گروه‌اول به شیوه مصاحبه‌عمیق، نیمه‌ساختارمند انجام، سپس داده‌ها طی سه مرحله کدگذاری تلخیص و مورد تحلیل قرار گرفت. در گروه‌دوم اطلاعات با پرسش‌نامه محقق‌ساخته جمع‌آوری و با استفاده از Spss با روش t تک‌نمونه‌ای مورد تحلیل قرارگرفت. روایی‌کمی به صورت روایی‌صوری و ضریب‌پایایی هم به روش کرونباخ انجام و در پایان الگوی طراحی شده مربوطه توسط متخصصان مورد تایید و اعتبارسنجی قرارگرفت. یافته ها: الگویی مطلوب از محتوای برنامه‌درسی مهارت‌های زندگی اسلامی با 18 مقوله اصلی و ‌محوری بدست آمد. بحث و نتیجه گیری: محتوا باید با توجه به همه ابعاد وجودی انسان، واقعیت‌های محیط زندگی (تفاوت‌ها، شرایط فرهنگی و مذهبی)، جهت ایجاد و تقویت وحدت ملی، با کمک ادبیات محلی، شفاهی و به صورت کاربردی در مقابل مهارت‌های صرفا" بلااستفاده نظری و با نگاهی متوازن به دنیا و آخرت، با رویکردی هنری و زیبا‌شناسانه برای هریک از دانش‌آموزان تهیه گردد. پرونده مقاله

  • مقاله

    9 - مدل علی رابطه بین اخلاق کاری با وفاداری سازمانی و نقش واسطه‌ای تعهد سازمانی مدیران مدارس میاندوآب
    آموزش و پرورش متعالی , شماره 12 , سال 3 , زمستان 1402
    مقدمه و هدف: وفاداری سازمانی مدیران مدارس، مهم‌ترین عامل اثرگذار برعملکرد آنان است. هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه ‌علی بین اخلاق‌کاری با وفاداری‌سازمانی و نقش میانجی‌گری تعهد سازمانی مدیران مدارس میاندوآب انجام می‌باشد. روش‌شناسی پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی، همبستگی م چکیده کامل
    مقدمه و هدف: وفاداری سازمانی مدیران مدارس، مهم‌ترین عامل اثرگذار برعملکرد آنان است. هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه ‌علی بین اخلاق‌کاری با وفاداری‌سازمانی و نقش میانجی‌گری تعهد سازمانی مدیران مدارس میاندوآب انجام می‌باشد. روش‌شناسی پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی، همبستگی مبتنی بر معادلات‌ ساختاری می‌باشد. جامعه آماری کلیه مدیران مدارس دخترانه و پسرانه میاندوآب در همه دوره‌های تحصیلی در سالتحصیلی 1401-1400 است که با استفاده از روش طبقه‌ای نسبتی 262 نفر بعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌های وفاداری سازمانی کومار و شکهار (2012)، تعهد سازمانی بالفور و وکسلر (1996) و اخلاق کاری پتی (1995) بود. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان ‌دهنده این بود که هر سه پرسشنامه از برازش نسبی خوبی برخوردار می‌باشند. داده‌ها با استفاده از نرم افزار Smart PLS 3.2.8 تحلیل شدند. یافته‌ها: اخلاق کاری بر وفاداری سازمانی اثر مثبت و معناداری (01/0>p)، تعهد سازمانی بر وفادرای سازمانی اثر مثبت و معناداری (01/0>p)، اخلاق کاری بر تعهد سازمانی اثر مثبت و معناداری (01/0>p) دارد. همچنین اثر میانجی‌گری تعهد سازمانی در رابطه اخلاق کاری با وفاداری سازمانی (01/0>p) تائید شد. بحث و نتیجه‌گیری: از آنجا که بهبود و پیشرفت عملکرد مدارس مستلزم اخلاق کاری مطلوب و تعهد و وفاداری مدیران مدارس نسبت به آموزش‌وپرورش است. لازم است مدیران و کارشناسان مناطق و نواحی آموزش‌وپرورش در توانمندسازی مدیران مدارس به این مهم توجه ویژه‌ای داشته باشند. پرونده مقاله

  • مقاله

    10 - واکاوی اصول تفکر ناب و ارائه ی مدل مدیریت ناب برای آموزش و پرورش به روش داده بنیاد (تحقیق آمیخته)
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , شماره 2 , سال 12 , تابستان 1401
    هدف: هدف این پژوهش بررسی میزان تحقق اصول تفکر ناب و ارائه‌ی مدل مدیریت ناب برای آموزش و پرورش ایران بود.روش: از رویکرد تحقیق آمیخته استفاده شد. با روش نمونه گیری هدفمند 122 نفر از مدیران مناطق آموزش و پرورش آذربایجان غربی پرسشنامه محقق ساخته‌ی اصول ناب را تکمیل کردند. د چکیده کامل
    هدف: هدف این پژوهش بررسی میزان تحقق اصول تفکر ناب و ارائه‌ی مدل مدیریت ناب برای آموزش و پرورش ایران بود.روش: از رویکرد تحقیق آمیخته استفاده شد. با روش نمونه گیری هدفمند 122 نفر از مدیران مناطق آموزش و پرورش آذربایجان غربی پرسشنامه محقق ساخته‌ی اصول ناب را تکمیل کردند. در بخش کیفی برای دستیابی به مدل، با روش اشتراوس-کوربین مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته با 13 نفر از نخبگان تا حصول اشباع نظری ادامه پیدا کرد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهند که آموزش و پرورش مبتنی بر فلسفه بلند مدت بوده اما آینده نگر نمی باشد ، خدمات متناسب با نیاز افراد ارائه می شود، وظایف تخصصی و فرایندهای کاری روشن است، تربیت یافتگان به فلسفه‌ی تعلیم و تربیت اسلامی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پایبنداند. لذا اصول سوم، ششم، دهم و یازدهم محقق بوده و اصول اول و سیزدهم بطور نسبی برقرارند. در بخش کیفی نتایج تحلیل داده های حاصل از مصاحبه‌ها حول الگوی پارادایمی در 23 مقوله شامل: موجبات علّی 5مقوله، شرایط محیطی 5مقوله، عوامل زمینه‌ای 4مقوله، راهبردها 4مقوله و پیامدها 3مقوله قرار گرفتندنتیجه‌گیری: نمی‌توان آموزش و پرورش را در وضعیت فعلی "ناب" اتلاق کرد اما با لحاظ قابلیتهای موجود، مدیریت ناب قابل اجرا در آموزش و پرورش می‌باشد. در بخش کیفی پس از تحلیل دادهای حاصل از مصاحبه با نخبگان، "ارزش آفرینی از طریق شناسایی و حذف حداکثری اتلاف‌ها" بعنوان پدیده اصلی شناسایی شد. پرونده مقاله

  • مقاله

    11 - تبیین نقش میانجی اخلاق حرفه‌ای در تأثیر رهبری تحولی بر خودرهبری و خودکارآمدی معلمان زن
    زن و مطالعات خانواده , شماره 4 , سال 14 , پاییز 1400
    پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش میانجی اخلاق حرفه‌ای در تأثیر رهبری تحولی بر خودرهبری و خودکارآمدی معلمان زن در شهر مشهد انجام شد. روش پژوهش، توصیفی - پیمایشی با رویکرد معادلات ساختاری می‌باشد. جامعه آماری پژوهش، کلیه معلمان زن شهر مشهد در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم به چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش میانجی اخلاق حرفه‌ای در تأثیر رهبری تحولی بر خودرهبری و خودکارآمدی معلمان زن در شهر مشهد انجام شد. روش پژوهش، توصیفی - پیمایشی با رویکرد معادلات ساختاری می‌باشد. جامعه آماری پژوهش، کلیه معلمان زن شهر مشهد در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم به تعداد 3720 نفر می‌باشد که از این تعداد بر اساس فرمول کوکران، نمونه برابر با 348 نفر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب گردید. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه رهبری تحولی باس و آویلو (2002)، اخلاق حرفه‌ای کادوزیر (2002)، خودرهبری محقق ساخته و خودکارآمدی موران و وولفولک (2001) می‌باشد، که روایی آنها با روایی سازه؛ و پایایی آنها با آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS23 وSMART PLS2 تحلیل شدند. نتایج فرضیه‌های پژوهش نشان داد که متغیر اخلاق حرفه‌ای یک متغیر میانجی بین متغیرهای رهبری تحولی با خودرهبری و خودکارآمدی می‌باشد. رهبری تحولی بر اخلاق حرفه‌ای و خودرهبری و همچنین اخلاق حرفه‌ای بر خودرهبری و خودکارآمدی تأثیر مثبت و مستقیم دارد، اما رهبری تحولی نتوانسته است که بر خودکارآمدی تأثیر بگذارد. کیفیت مدل اندازه‌گیری با آزمون cv.com و مدل ساختاری با آزمون cv.red تأیید شد و همچنین کیفیت مدل نهایی پژوهش با توجه به شاخص GOF که 340/0 شده است، نشان داد که مدل از برازش قوی برخوردار است. پرونده مقاله

  • مقاله

    12 - دیدگاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز نسبت به انتظار از ازدواج
    زن و مطالعات خانواده , شماره 5 , سال 11 , زمستان 1397
    هدف پژوهش حاضر، بررسی دیدگاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز نسبت به انتظار از ازدواج بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- مورد شناسی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دختر دانشگاه بود که نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای، از بین دانشجویان دختر مجرد، ب چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر، بررسی دیدگاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز نسبت به انتظار از ازدواج بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- مورد شناسی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دختر دانشگاه بود که نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای، از بین دانشجویان دختر مجرد، به تعداد 100 نفر به صورت موردی انتخاب گردید. در این پژوهش از پرسشنامه انتظار از ازدواج استفاده گردید و پایائی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، 8/0 به دست آمد. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون t تک نمونه ای، فریدمن، همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که انتظار واقع گرایانه از اولویت بالاتری برخوردار بوده و انتظار بدبینانه دارای پایین‌ترین اولویت است. همچنین با افزایش سن، میزان کلی انتظار از ازدواج، انتظار واقع گرایانه و انتظار ایده آل گرایانه کاهش و انتظار بدبینانه افزایش می‌یابد. انتظار کلی از ازدواج، انتظار واقع گرایانه، انتظار ایده آل گرایانه و انتظار بدبینانه از ازدواج بر حسب مدرک تحصیلی تفاوت معنی‌داری را نشان ندادند. واژه‌های کلیدی: انتظار از ازدواج، انتظار واقع گرایانه، انتظار ایده آل گرایانه، انتظار بدبینانه پرونده مقاله

  • مقاله

    13 - شناسایی مولفه های اجتماعی بهره وری سازمان های آموزشی به روش داده بنیاد (مورد مطالعه:دانشگاه آزاداسلامی استان آذربایجان شرقی)
    مطالعات جامعه شناسی , شماره 1 , سال 14 , بهار 1400
    چکیده:پژوهش حاضردر سال تحصیلی 1399 با هدف تدوین مدل ارزیابی بهره وری دانشگاه آزاداسلامی استان آذربایجان شرقی،پژوهش باروش تحقیق کیفی از نوع گرانددتئوری انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل اساتید و مدیران دانشگاه آزاداسلامی تبریز بودند. بارعایت قاعده نمونه گیری نظری، 25 نف چکیده کامل
    چکیده:پژوهش حاضردر سال تحصیلی 1399 با هدف تدوین مدل ارزیابی بهره وری دانشگاه آزاداسلامی استان آذربایجان شرقی،پژوهش باروش تحقیق کیفی از نوع گرانددتئوری انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل اساتید و مدیران دانشگاه آزاداسلامی تبریز بودند. بارعایت قاعده نمونه گیری نظری، 25 نفر بااستفاده ازروش نمونه گیری غیرتصادفی ازنوع هدفمند به عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند . داده ها از طریق انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته بااعضای نمونه گردآوری شد.سپس داده ها بارویکرد نظام مند استراس وکوربین در سه مرحله ، باز، محوری و انتخابی کدگذاری شدند.جهت تعیین مقولات علی، محوری ،مداخله گر،زمینه ایی ،راهبردها وپیامدها مدل پارادایمی طراحی شد.بااستفاده از دو استراتژی بررسی عضو، بازبینی خارجی ارزشمندی پژوهش تاییدشد و اعتبارمدل ارزیابی بهره وری دانشگاه آزاداسلامی استان آذربایجان شرقی با انجام آزمون نسبت بامیانگین 21/4 درسطح معنی داری 000/0 بااطمینان 99/0 موردتاییدقرار گرفت . کلیدواژه‌‌ها: بهره وری ،کدگذاری باز، کدگذاری محوری ، کدگذاری انتخابی ،مدل پارادایمی، ، نظریه داده بنیاد‌ پرونده مقاله

  • مقاله

    14 - تحلیل عوامل موثر بر بهره وری سازمان های آموزشی به روش داده بنیاد با تاکید برسیستم اجتماعی (تحقیقی در حوزه جامعه شناسی سازمان ها)
    مطالعات جامعه شناسی , شماره 2 , سال 15 , تابستان 1401
    باتوجه به اینکه مطالعه سیستمهای اجتماعی اساس و زیربنای تحقیقات سازمانی می باشد،لذا پژوهش حاضر با هدف ،تحلیل عوامل موثربربهره وری سازمان های آموزشی با تاکید بر سیستم های اجتماعی به روش کیفی از توع داده بنیاد انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق جمعی از خبرکان حوزه بهره وری بود. چکیده کامل
    باتوجه به اینکه مطالعه سیستمهای اجتماعی اساس و زیربنای تحقیقات سازمانی می باشد،لذا پژوهش حاضر با هدف ،تحلیل عوامل موثربربهره وری سازمان های آموزشی با تاکید بر سیستم های اجتماعی به روش کیفی از توع داده بنیاد انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق جمعی از خبرکان حوزه بهره وری بود.25نفر به روش غیرتصادفی از نوع هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارگرد آوری داده ها انجام مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان حوزه بهره وری بود. با تحلیل مفهومی داده ها، 20 عامل سازمانی موثردر بهره وری ، 16مانع سازمانی دربهره وری،12عامل سازمانی بسترسازبهره وری ،35عامل سازمانی راهبردی، 20 عامل علی و 7پیامد سازمانی حول پنج محور اصلی آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی واعتبارات و امکانات بدست آمد و در پایان، نتایج حاصل بصورت پنج فرضیه و یک مدل ارایه گردید.واژگان کلیدی: رویکردسیستمی، بهره وری،آموزشی،پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی، اعتبارات وامکانات ،داده بنیاد پرونده مقاله

  • مقاله

    15 - جامعه شناسی آموزش عالی و ارائه مدل مدیریتی برای دانشگاه های دولتی (دانشگاه های سطح یک ایران)
    مطالعات جامعه شناسی , شماره 3 , سال 16 , پاییز 1402
    هدف این پژوهش ارائه مدل مدیریتی با نگاهی جامعه شناختی برای دانشگاه های سطح یک ایران در سال 1398 است. روش تحقیق در این پژوهش از نوع کمّی (توصیفی- همبستگی) است. جامعه پژوهش اعضای هیأت علمی دانشگاه های سطح یک ایران بودند که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای نسبی، 182 نف چکیده کامل
    هدف این پژوهش ارائه مدل مدیریتی با نگاهی جامعه شناختی برای دانشگاه های سطح یک ایران در سال 1398 است. روش تحقیق در این پژوهش از نوع کمّی (توصیفی- همبستگی) است. جامعه پژوهش اعضای هیأت علمی دانشگاه های سطح یک ایران بودند که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای نسبی، 182 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسش نامه محقق ساخته در56 گویه بود. به منظور بررسی پایایی ابزار اندازه گیری از آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی، پایایی RHO_A و پایایی اشتراکی استفاده شده است. برای بررسی روایی محتوایی از نظر اساتید خبره در رشته آموزش عالی و برای ارزیابی روایی سازه از میانگین واریانس استخراج شده استفاده شده است. داده ها در نرم افزارهای SPSS و LISREL با روش مدل سازی معادلات ساختاری تحلیل شدند. بر اساس نتایج به دست آمده در تحلیل عاملی مرتبه اول، 7 مولفه با 38 شاخص تایید شد و در تحلیل عاملی مرتبه دوم، مولفه های ارزیابی کیفیت، سیاست گذاری، الگوهای مدیریت و رهبری، سازو کارهای مالی، خودمختاری، برنامه ریزی و نظارت دولتی، از بار عاملی کافی برای پیش بینی برخوردار بودند. مقدار شاخص GOF(0.569)، نشان داد که الگوی طراحی شده برای مدیریت دانشگاه های دولتی از برازش مطلوبی برخوردار است. پرونده مقاله

  • مقاله

    16 - تحلیل عاملی رفاه اجتماعی، ذهنی و عینی کارکنان ادارات ثبت اسناد و املاک استان آذربایجان شرقی از منظر جامعه شناسی سازمان ها
    مطالعات جامعه شناسی , مقالات زودآیند
    هدف پژوهش حاضر، تحلیل عامل رفاه اجتماعی، ذهنی و عینی کارکنان ادارات ثبت اسناد و املاک استان آذربایجان شرقی می باشد. در تحقیق کاربردی حاضر در مرحله اول از سنتز پژوهی ترکیبی و تحلیل محتوا کیفی و در ادامه از روش توصیفی- پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری این چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر، تحلیل عامل رفاه اجتماعی، ذهنی و عینی کارکنان ادارات ثبت اسناد و املاک استان آذربایجان شرقی می باشد. در تحقیق کاربردی حاضر در مرحله اول از سنتز پژوهی ترکیبی و تحلیل محتوا کیفی و در ادامه از روش توصیفی- پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان ادارات ثبت اسناد و املاک استان آذربایجان شرقی به تعداد 577 نفر که با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای230 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند می باشد. برای جمع آوری داده های مورد نیاز، از پرسشنامه محقق ساخته ای که روایی آن با (86/0)‌‌‌‌CVI ، (‌‌‌‌75/0) CVR و پایایی آن با آلفای کرونباخ مورد تائید بوده، استفاده گردید. مدل بدست آمده در مرحله کیفی با استفاده از تحلیل عاملی تائیدی مرتبه اول و دوم مورد آزمون قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی تائیدی مرتبه اول حاکی این است که بارهای عاملی به دست آمده برای تمام گویه‌ها در تمامی ابعاد سه گانه رفاه بزرگتر از 4/0 بوده و از اعتبار کافی برای حفظ شدن در مدل اندازه‌گیری برخوردار هستند. همچنین نتایج تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم نشان داد که مولفه های ابعاد سه گانه رفاه (اجتماعی، ذهنی و عینی) قادر به تبیین رفاه کارکنان بوده و شاخص PNFI (64/0)‌‌‌‌ حاکی از این است که عامل های رفاهی کارکنان از برازش و اعتبار کافی برخوردار بوده و مورد تایید قرار گرفت. پرونده مقاله

  • مقاله

    17 - طراحی و اعتبار سنجی پرسشنامه مدل شایستگی های مدیران آموزشی دستگاه های اجرایی استان آذربایجان شرقی
    آموزش و ارزشیابی , شماره 4 , سال 13 , پاییز 1399
    هدف از مطالعه حاضر، طراحی و اعتبارسنجی پرسشنامه مدل شایستگی‌های مدیران آموزشی دستگاه‌های اجرایی می‌باشد. روش تحقیق از نوع توصیفی بوده که در دو فاز طراحی و بررسی روایی و پایایی پرسشنامه در سال 1398 انجام شد. برای بررسی روایی محتوایی از ضرایب CVR و CVI استفاده شد. با توجه چکیده کامل
    هدف از مطالعه حاضر، طراحی و اعتبارسنجی پرسشنامه مدل شایستگی‌های مدیران آموزشی دستگاه‌های اجرایی می‌باشد. روش تحقیق از نوع توصیفی بوده که در دو فاز طراحی و بررسی روایی و پایایی پرسشنامه در سال 1398 انجام شد. برای بررسی روایی محتوایی از ضرایب CVR و CVI استفاده شد. با توجه به CVRهای به دست آمده، از 115 شاخص مطرح شده، 21 مورد حذف و 94 مورد برای ادامه مطالعه انتخاب شد. همچنین با کمک روش محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و شاخص همبستگی درون خوشه‌ای، پایایی آن تعیین شد. در مطالعه حاضر، شاخص روایی محتوا برابر 736/0 به دست آمد که عددی قابل قبول برای این پرسشنامه می‌باشد. همچنین ضریب آلفای کرونباخ نیز 979/0 شد. شاخص همبستگی درون خوشه‌ای هم برابر 997/0 به دست آمد که نشان دهنده ثبات پایایی و قابلیت تکرارپذیری بالای پرسشنامه است. بر اساس نتایج بدست آمده پرسشنامه 94 شاخص تأیید شده در سه بعد اصلی مرتبط با شایستگی‌های فنی–تخصصی (شامل ابعاد فرعی مهارت‌های: نیازسنجی آموزشی، برنامه‌ریزی آموزشی، اجرای آموزش، ارزیابی اثربخشی آموزش، رهبری آموزشی و توانایی مدیریت دانش)، شایستگی‌های عمومی (شامل ابعاد فرعی شایستگی‌های: فردی، شخصیتی و اخلاقی و هوش) و شایستگی‌های مدیریتی شامل(ابعاد فرعی: تعهدسازمانی، هدف‌گرایی، مسئولیت‌پذیری، تیم‌سازی، مهارت‌های ارتباطی، تفکر تحلیلی، تفکر استراتژیک، انعطاف‌پذیری، آینده‌نگری، تفکر خلاق و تفکر سیستمی) تقسیم‌بندی شد. که همه آنها از روایی و پایایی مناسبی برای بررسی شایستگی‌های مدیران آموزشی دستگاه‌های اجرایی استان آذربایجان‌شرقی برخوردار می‌باشد پرونده مقاله

  • مقاله

    18 - ارزیابی کاربست سازمان یادگیرنده در شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان بر اساس مدل واتکینز ومارسیک
    آموزش و ارزشیابی , شماره 2 , سال 14 , تابستان 1401
    پژوهش حاضر با هدف ارزیابی سازمان یادگیرنده و میزان کاربست آن در شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان انجام شده است. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی بوده است. جامعه آماری مورد نظر، کلیه کارکنان شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان به تعداد 1307 نفر و در سطح سه استان(آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غرب چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف ارزیابی سازمان یادگیرنده و میزان کاربست آن در شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان انجام شده است. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی بوده است. جامعه آماری مورد نظر، کلیه کارکنان شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان به تعداد 1307 نفر و در سطح سه استان(آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و اردبیل) می‌باشد. نمونه آماری از طریق جدول مورگان به تعداد 297 نفر تعیین و به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شده است. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه استاندارد ابعاد سازمان یادگیرنده واتکینز و مارسیک (DLOQ) می‌باشد. روایی محتوا و سازه این پرسشنامه بررسی و تأیید شده است. داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS-20 و 3 Smart-PLS تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد؛ که میزان کاربست متغیر سازمان یادگیرنده و مؤلفه‌های آن، یادگیری سطح فردی (ایجاد فرصت‌هایی برای یادگیری مداوم و بالا بردن سطح گفتگو و پژوهش در سازمان)، یادگیری سطح گروهی (تشویق و ترغیب به همکاری و یادگیری گروهی)، یادگیری سطح سازمانی (ایجاد سیستم‌هایی جهت دریافت و تسهیم یادگیری، توانمندسازی کارکنان در جهت رسیدن به یک بینش جمعی، مرتبط ساختن سازمان با محیط خود، فراهم‌سازی رهبری استراتژیک در امر یادگیری) در جامعۀ هدف به طور معناداری پایین‌تر از حد متوسط بود و فقط بالا بردن سطح گفتگو و پژوهش در سازمان در حد متوسط می‌باشند. همچنین با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری با کمترین مربعات جزئی الگویی برای سازمان یادگیرنده ارائه وروابط مؤلفه‌های آن مورد ارزیابی قرارگرفت. نتایج حاصل نشان داد که مدل از مطلوبیت قوی برخوردار است (GOF=0/813). و در نتیجه دستیابی به اهداف واستراتژی‌های شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان در مسیریادگیرنده بودن را محقق می‌سازد. پرونده مقاله

  • مقاله

    19 - بررسی مقایسه‌ای مهارت‌های تفکر انتقادی دانشجویان رشته‌های مختلف دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
    آموزش و ارزشیابی , شماره 5 , سال 15 , زمستان 1401
    تفکر انتقادی به عنوان یکی از انواع تفکر انسان برای افراد در دوره‌های بالای تحصیلی ضرورت دارد. در مطالعات گذشته میزان تفکر انتقادی دانشجویان مقاطع مختلف دانشگاهی کم گزارش شده است. این پژوهش با هدف بررسی مقایسه‌ای تفکر انتقادی دانشجویان رشته‌های مختلف دکتری تخصصی اجرا گرد چکیده کامل
    تفکر انتقادی به عنوان یکی از انواع تفکر انسان برای افراد در دوره‌های بالای تحصیلی ضرورت دارد. در مطالعات گذشته میزان تفکر انتقادی دانشجویان مقاطع مختلف دانشگاهی کم گزارش شده است. این پژوهش با هدف بررسی مقایسه‌ای تفکر انتقادی دانشجویان رشته‌های مختلف دکتری تخصصی اجرا گردید. روش پژوهش پس-رویدادی بود. جامعه آماری تمام دانشجویان دکتری رشته‌های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز به تعداد 1210 نفر بود. حجم نمونه به روش کوکران به تعداد 212 نفر تعیین گردید. نمونه‌گیری به روش خوشه‌ای چندمرحله‌ای انجام گردید. داده‌ها از طریق فرم ب آزمون مهارت‌های تفکر انتقادی کالیفرنیا جمع‌آوری گردیده و با استفاده از آزمون‌های مقایسه میانگین t و تحلیل واریانس تحلیل گردید. براساس یافته‌ها میانگین تفکر انتقادی دانشجویان دکتری واحد تبریز، 36/5±81/18 می‌باشد. نمره تفکر انتقادی در دانشکده علوم‌انسانی، 54/5±81/19 بیشترین و در دانشکده فنی-مهندسی، 19/5±04/17 کمترین بود. میانگین نمره تفکر انتقادی در دانشکده کشاورزی از دانشکده علوم‌انسانی کمتر و از دانشکده فنی بیشتر بود (36/5±25/18). بین دانشجویان رشته‌های مختلف از نظر تفکر انتقادی، استنباط و قیاس تفاوت معنی‌داری وجود نداشت. ولی از نظر تحلیل، ارزیابی و استقرا تفاوت معنی‌دار وجود داشت. اگرچه دانشجویان با سنین کمتر قدرت تحلیل بیشتر و دانشجویان با سنین بالاتر قدرت استنباط بیشتری داشتند، اما بین تفکر انتقادی رده های سنی مختلف دانشجویان تفاوت معنی‌داری وجود نداشت. در این پژوهش بین تفکر انتقادی و مهارت‌های تحلیل، ارزیابی و قیاس مردان و زنان تفاوت معنی‌داری وجود داشت و تفکر انتقادی و مهارت‌های تحلیل، ارزیابی و قیاس خانم‌ها از آقایان بهتر بود. بهتر است کارگاه های آموزشی در زمینه مهارت‌های تفکر انتقادی برای دانشجویان (با اولویت دانشکده فنی-مهندسی) و روش‌های تقویت آن برای اساتید دانشگاه برگزار شود. پرونده مقاله

  • مقاله

    20 - شناسایی ابعاد و مولفه‌های مهارت‌های نرم جهت آمادگی دانش آموزان فنی و حرفه ای برای ورود به بازار کار
    آموزش و ارزشیابی , شماره 4 , سال 16 , زمستان 1402
    هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و مولفه‌های مهارت‌های نرم جهت آمادگی ورود به بازار کار است. پژوهش با روش اسنادی مبتنی بر تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی انجام گرفته است. متون مورد مطالعه، تمامی منابع مرتبط علمی با موضوع مهارت‌های نرم ضروری برای ورود به بازار کار است ک چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و مولفه‌های مهارت‌های نرم جهت آمادگی ورود به بازار کار است. پژوهش با روش اسنادی مبتنی بر تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی انجام گرفته است. متون مورد مطالعه، تمامی منابع مرتبط علمی با موضوع مهارت‌های نرم ضروری برای ورود به بازار کار است که در فاصله سالهای 1382 تا 1402 (2003 تا 2023) منتشر شده است. کلید واژه‌های مهارت‌های نرم، آمادگی شغلی، دانش‌آموزان فنی حرفه‌‌ای از پایگاه‌های داده مگیران، ایرانداک، نورمگز، گنج، پرتال جامع علوم انسانی، SID، Pro Quest، Eric، Science، Scopus، Google Scholar ، Psychological Abstract، Sage journals، Science Direct، پایان‌نامه‌ها و کتب مرتبط مورد جستجو قرارگرفت. نتایج نشان داد که با بررسی 48 منبع از 2287 منبع اولیه، شش مولفه اصلی و 41 مولفه فرعی به عنوان مهارت‌های نرم جهت آمادگی ورود به بازار کار به ترتیب ذیل قابل شناسایی است: مهارت‌های نرم جهت آمادگی ورود به بازار کار به ترتیب ذیل قابل شناسایی است: مهارت‌های فردی شامل (بینش رشدی،خودآگاهی، تعهد، یادگیری مادم‌العمر، روحیه پرسشگری و...)، مهارت‌های اجتماعی شامل (ارتباطات موثر، کار تیمی، سازگاری ومدیریت تعارض و...)، مهارت‌های پایه (حل‌مسأله، تصمیم‌گیری، تفکر خلاق، تفکر انتقادی و...)، مهارت‌های حرفه‌‌ای شامل (سواد اطلاعاتی و رسانه‌‌ای و...)، مهارت‌های سیاست‌گذاری و کارآفرینی شامل (مهارت رهبری، تفکر سیستمی وبرنامه ریزی استراتژیک و...) و مهارت‌های عاطفی شامل (هوش هیجانی، تاب‌آوری، واقع نگری و فروتنی و...). پرونده مقاله

  • مقاله

    21 - فراتحلیل رابطه‌ی هوش‌هیجانی و پیشرفت‌تحصیلی در پایگاه‌های اطلاعاتی فارسی زبان
    آموزش و ارزشیابی , شماره 5 , سال 10 , زمستان 1396
    با توجه به اهمیت نقش هوش هیجانی در پیشرفت تحصیلی، هدف پژوهش حاضر عبارت از فراتحلیل تحقیقات انجام شده پیرامون رابطه میان هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی می‌باشد. این پژوهش با استفاده از تکنیک فرا تحلیل با یکپارچه کردن نتایج حاصل از انجام تحقیقات مختلف، میزان اندازه اثر رابطه چکیده کامل
    با توجه به اهمیت نقش هوش هیجانی در پیشرفت تحصیلی، هدف پژوهش حاضر عبارت از فراتحلیل تحقیقات انجام شده پیرامون رابطه میان هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی می‌باشد. این پژوهش با استفاده از تکنیک فرا تحلیل با یکپارچه کردن نتایج حاصل از انجام تحقیقات مختلف، میزان اندازه اثر رابطه هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی را مشخص نموده است. جامعه آماری پژوهش را، کلیه تحقیقات انجام شده تا مورخ 20/4/1392 تشکیل می‌داد که براساس روش نمونه گیری غیراحتمالی هدف مند، 16سند پژوهشی به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. ابزار پژوهش عبارت از چک لیست فراتحلیل بود. روش فراتحلیل استفاده شده در این تحقیق، رویکرد ترکیب هانتر و اشمیت بود که تفسیر نتایج آن مبتنی برمدل کوهنی انتخاب شده است. نتیجه تحقیق نیز نشان داد، رابطه بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی معنادار بود، چرا که میزان اندازه اثر رابطه بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی معادل 432/0 به دست آمد که براساس تفسیر کوهنی بالاتر از حد متوسط می‌باشد. در نتیجه، هوش هیجانی بالاتر ارتباط معناداری با پیشرفت تحصیلی دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    22 - ارزیابی بهره‌وری سازمان‌های آموزشی به روش داده بنیاد طراحی مدل (مورد مطالعه: دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی)
    آموزش و ارزشیابی , شماره 1 , سال 14 , بهار 1400
    پژوهش حاضر در سال 1399 و با هدف طراحی مدل ارزیابی بهره‌وری دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی، با روش تحقیق کیفی از نوع داده بنیاد انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل استادان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بودند. با رعایت قاعده نمونه‌گیری نظری و اشباع نظر چکیده کامل
    پژوهش حاضر در سال 1399 و با هدف طراحی مدل ارزیابی بهره‌وری دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی، با روش تحقیق کیفی از نوع داده بنیاد انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل استادان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بودند. با رعایت قاعده نمونه‌گیری نظری و اشباع نظری، 25 نفر به روش نمونه‌گیری غیرتصادفی از نوع هدفمند به عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. داده‌ها با انجام مصاحبه نیمه ساختار یافته گردآوری و با رویکرد سیستماتیک استراس و کوربین در سه مرحله، باز، محوری و انتخابی کدگذاری شدند و 943 کد باز و 144 کد محوری استخراج شد. برای عوامل مؤثر بر بهره‌وری، 649 کد باز و 35 کد محوری استخراج شد. با دو استراتژی بررسی عضو و بازبینی خارجی ارزشمندی پژوهش تأیید شد. با انجام آزمون نسبت، چون میانگین محاسبه شده(21/4) در سطح اطمینان 99درصد (01/0=α) بزرگتر از میانگین نظری(3) بود، لذا اعتبار مدل کلی تأیید شد. همچنین میانگین محاسبه شده همه ابعاد مدل، در سطح اطمینان 95درصد (05/0=α)، بزرگتر از میانگین نظری بدست آمد و اعتبار همه ابعاد مدل تأیید شدند. نتایج نشان داد که شاخص‌های ارزیابی بهره‌وری دانشگاه، آموزشی، ‌پژوهشی، دانشجویی، فرهنگی و اعتبارات و امکانات می‌باشند. دانشگاه می‌تواند با رعایت بسترسازهای فردی،‌ سازمانی و فراسازمانی، و رفع موانع ورودی،‌ فرایندی و خروجی، از طریق راهبردهای درون سازمانی و برون سازمانی به پیامدهای فردی، سازمانی و فراسازمانی بهره‌وری دست پیدا کند. پرونده مقاله

  • مقاله

    23 - طراحی الگوی رفاهی کارکنان ادارات ثبت اسناد و املاک به منظور ارتقای کارایی و موفقیت (باتأکید بر استان آذربایجان شرقی)
    مدیریت بهره‌وری , شماره 67 , سال 17 , زمستان 1402
    بهره‌وری نیروی انسانی یکی از دغدغه های اصلی مدیران سازمان ها است و همواره در صدد شناسایی عوامل مؤثر بر آن هستند که امور رفاهی کارکنان یکی از این عوامل است. هدف از تحقیق حاضر، شناسایی مؤلفه های امور رفاهی کارکنان ثبت اسناد و املاک استان آذربایجان شرقی به منظور ارائۀ الگو چکیده کامل
    بهره‌وری نیروی انسانی یکی از دغدغه های اصلی مدیران سازمان ها است و همواره در صدد شناسایی عوامل مؤثر بر آن هستند که امور رفاهی کارکنان یکی از این عوامل است. هدف از تحقیق حاضر، شناسایی مؤلفه های امور رفاهی کارکنان ثبت اسناد و املاک استان آذربایجان شرقی به منظور ارائۀ الگوی مناسب می باشد. رویکرد پژوهش از نوع کیفی است که با استفاده از راهبرد فراترکیبی وروش تحلیل محتوا انجام شده است. جامعه مورد مطالعه، 110 عنوان از مقالات، پایان نامه ها و کتب داخلی و خارجی در فاصله زمانی 2015 تا 2022 (1394-1400) می باشد که از این تعداد 56 مورد که سنخیت بیشتری با هدف تحقیق حاضر داشتند- به صورت هدفمند به عنوان نمونه انتخاب، کدگذاری و طبقه بندی و سپس مضامین اصلی استخراج، تلفیق، بازاندیشی و بازآرایی شده اند. یافته ها نشان می دهند که الگوی رفاهی در سه بعد ذهنی، عینی و اجتماعی قابل طبقه بندی است؛ به طوری که مضامین اصلی رفاه ذهنی شامل مقوله های دوازده گانه، رفاه عینی شامل مقوله های هشت گانه و رفاه اجتماعی شامل مقوله های دوازده گانه می باشد. توجه به ابعاد مختلف امور رفاهی کارکنان ادارۀ ثبت بیش از پیش ضرورت داشته و می توان با استفاده از الگوی طراحی شده برای رفاه کارکنان، زمینه های مناسبی برای سلامتی و رضایت شغلی آنان فراهم کرد و از این طریق بهره‌وری آنان را افزایش داد. پرونده مقاله

  • مقاله

    24 - بررسی رابطه بین خلاقیت اعضای هیأت علمی با اثربخشی آموزشی و پژوهشی آنان در دانشگاههای آزاد اسلامی (مطالعه موردی:شهرستانهای مغان)
    مدیریت بهره‌وری , شماره 10 , سال 3 , پاییز 1402
    هدف اساسی این پژوهش بررسی رابطه بین خلاقیت و اثربخشی آموزشی و پژوهشی اعضای هیأت علمی دانشگاههای آزاد اسلامی شهرستانهای مغان است . این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی است . جامعه آماری متشکل از کلیه اعضای هیأت علمی و دانشجویان در سال 1387 به ت چکیده کامل
    هدف اساسی این پژوهش بررسی رابطه بین خلاقیت و اثربخشی آموزشی و پژوهشی اعضای هیأت علمی دانشگاههای آزاد اسلامی شهرستانهای مغان است . این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی است . جامعه آماری متشکل از کلیه اعضای هیأت علمی و دانشجویان در سال 1387 به ترتیب به تعداد 100 نفر،3460 نفر که با استفاده از جدول مورگان، نمونه آماری به ترتیب 80 و800 نفر از طریق روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی می باشد . برای جمع آوری اطلاعات ازدو نوع پرسشنامه که پایایی و روایی آنها به ترتیب 72/0 و 77/0 محاسبه شده بود استفاده گردید. برای آزمون فرضیه ها از همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس یک راهه استفاده شده است. نتایج آزمون فرضیه های تحقیق نشان می دهد که بین خلاقیت اعضای هیأت علمی و اثربخشی آموزشی و پژوهشی آنها رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بین خلاقیت اعضای هیأت علمی دانشگاه های آزاد اسلامی شهرستانهای مغان تفاوت وجود دارد و همچنین اثربخشی آموزشی و پژوهشی اعضای هیأت علمی دانشگاه های آزاد اسلامی شهرستانهای مغان متفاوت است .(05/0p<) پرونده مقاله

  • مقاله

    25 - بررسی دیدگاههای متخصصان وکارکنان نسبت به مولفه های مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) به منظور ارائه چارچوب ادراکی برای دبیرستان های آموزش و پرورش شهرستان اهر در سالتحصیلی 86-85
    مدیریت بهره‌وری , شماره 2 , سال 1 , پاییز 1386
    این پژوهش با عنوان بررسی دیدگاه های متخصصان و کارکنان نسبت به مولفه های مدیریت کیفیت جامع TQM به منظور ارائه چهارچوب ادراکی مطلوب برای دبیرستان های متوسطه اموزش وپرورش منطقه اهردر سالتحصیلی 1386 -1385 انجام گرفت . این موضوع با جامعه آماری غیر همگن وبا سه طبقه مشخص شده چکیده کامل
    این پژوهش با عنوان بررسی دیدگاه های متخصصان و کارکنان نسبت به مولفه های مدیریت کیفیت جامع TQM به منظور ارائه چهارچوب ادراکی مطلوب برای دبیرستان های متوسطه اموزش وپرورش منطقه اهردر سالتحصیلی 1386 -1385 انجام گرفت . این موضوع با جامعه آماری غیر همگن وبا سه طبقه مشخص شده اساتید، مسئولین و کارشناسان ، مدیران و معاونان و در مجموع به تعداد 217 نفر با حجم نمونه 140 نفرمورد بررسی قرار گرفت در این تحقیق از روش تحقیق میدانی ( (پیمایشی) و از شیوه های تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی از جمله آزمون های تحلیل عاملی وتجزیه و تحلیل واریانس یک طرفه و همچنین از نرم افزار SPSS و از ابزار اندازه گیری پرسشنامه با 42 گویه با ضریب پایایی وهمچنین با روایی تایید شده از طریق نظر متخصصان و روش نمونه گیری طبقه ای نسبی و تصادفی ساده بهره گیری شده است . در این تحقیق مشخص شد نیازبه مولفه های TQM در سطح بسیار بالایی ( بیش از 80% ) احساس می شود و بر این مبنا یک چهارچوب ادراکی مطلوب برای TQM در دبیرستان ها ترسیم شده است که دارای 5 مولفه به ترتیب اهمیت از جمله ، مشارکت و همکاری ، آموزش ، بهبود مستمر ، مشتری گرایی و تعهد می باشد . در ضمن بین دیدگاه های اساتید و مدیران و معاونان در مورد چهارچوب ادراکی پیشنهاد شده اختلاف معنی داری وجود نداشت ولی بین دیدگاه های دو گروه مذکور با گروه کارشناسان و مسئولین اختلاف معنی داری مشاهده شده است که دو گروه مذکور بیش از گروه اخیر TQMرا برای وضع مطلوب برآورد نموده اند. پرونده مقاله

  • مقاله

    26 - بررسی وضعیت سازمان یادگیرنده در سازمان فنی و حرفه ای شهرستان ارومیه و انطباق آن با استراتژی های کارآفرینانه آن سازمان
    مدیریت بهره‌وری , شماره 33 , سال 9 , تابستان 1394
    هدف از پژوهش حاضر، بررسی وضعیت مولفه های سازمان یادگیرنده و تطابق آن با استراتژی های کارآفرینانه در سطح سازمان فنی و حرفه ای شهرستان ارومیه بود. جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان سازمان فنی و حرفه‌ای شهرستان ارومیه می باشد. نمونه‌ آماری شامل120 نفر شاغل در سازمان فنی حرفه‌ چکیده کامل
    هدف از پژوهش حاضر، بررسی وضعیت مولفه های سازمان یادگیرنده و تطابق آن با استراتژی های کارآفرینانه در سطح سازمان فنی و حرفه ای شهرستان ارومیه بود. جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان سازمان فنی و حرفه‌ای شهرستان ارومیه می باشد. نمونه‌ آماری شامل120 نفر شاغل در سازمان فنی حرفه‌ای بوده که به روش نمونه گیری طبقه‌ای تصادفی انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه ی سازمان یاد گیرنده و استراتژی کارآفرینانه استفاده گردید. برای سنجش میزان پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، پرسشنامه سازمان یاد گیرنده 90/0 و استراتژیهای کارآفرینانه 82/0 به دست آمد. داده های پژوهش با استفاده از روشهای آمار توصیفی میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی تی، فریدمن و روش مدل معادلات ساختاری با بهره گیری از نرم افزارهای SPSS و PLS استفاده شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد که مولفه های سازمان یادگیرنده در سطح جامعه آماری بالاتر از میانگین بوده و از وضعیت مطلوبی بر خوردارند. همچنین مولفه های سازمان یادگیرنده با برخی از استراتژی های تطابق داشته و در برخی موارد تطابق نداشته است. پرونده مقاله

  • مقاله

    27 - بالندگی اعضای هیات علمی در پرتو رهبری معنوی با میانجیگری یادگیری سازمانی
    مجله توانمندسازی سرمایه انسانی , شماره 5 , سال 2 , زمستان 1398
    پژوهش حاضر با هدف سنجش روابط بین رهبری معنوی و بالندگی اعضای هیات علمی با نقش میانجی یادگیری سازمانی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی انجام شد این پژوهش از نظر نوع توصیفی و از لحاظ روش، همبستگی می باشد. جامعه آماری 695 نفر از مدرسین تمام وقت 13 واحد ب چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف سنجش روابط بین رهبری معنوی و بالندگی اعضای هیات علمی با نقش میانجی یادگیری سازمانی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی انجام شد این پژوهش از نظر نوع توصیفی و از لحاظ روش، همبستگی می باشد. جامعه آماری 695 نفر از مدرسین تمام وقت 13 واحد بود که از میان آنان 263 نفر از جدول کرجسی و مورگان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات ازسه پرسشنامه استاندارد، رهبری معنوی فرای، بالندگی قرونه و یادگیری سازمانی نیفه استفاده گردید. روایی محتوایی و سازه ای پرسشنامه‌ها تایید و پایایی آلفای کرونباخ آنها در مرحله مقدماتی و نهایی مناسب بود. به منظور ارزیابی روابط بین متغیرهای مکنون و اندازه گیری شده در الگوی مفهومی، از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان دهنده رابطه مثبت و معنی داری بین رهبری معنوی با بالندگی می باشد در عین حال نتایج نشان داد که یادگیری سازمانی نقش میانجی در رابطة بین رهبری معنوی با بالندگی ایفا می‌کند. نتیجه اینکه رهبری معنوی با میانجیگری یادگیری سازمانی تاثیر مثبت و معنی داری در بالندگی مدرسین دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    28 - سنتز پژوهی درمطالعات بهره وری سازمان های آموزشی
    مدیریت عملیات , شماره 2 , سال 1 , تابستان 1400
    هدف مقاله حاضر، مطالعه سیستماتیک و ارائه فراترکیبی از مدل های نظری و تحقیقات انجام گرفته در حوزه بهره وری سازمان های آموزشی ایران و کشور های خارجی است. تحقیق با رویکرد کیفی از نوع سنتز پژوهی با روش فراترکیب انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل 10 پایان نامه و 40 مقال چکیده کامل
    هدف مقاله حاضر، مطالعه سیستماتیک و ارائه فراترکیبی از مدل های نظری و تحقیقات انجام گرفته در حوزه بهره وری سازمان های آموزشی ایران و کشور های خارجی است. تحقیق با رویکرد کیفی از نوع سنتز پژوهی با روش فراترکیب انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل 10 پایان نامه و 40 مقاله مرتبط با موضوع بهره وری است. 6 پایان نامه و 10 مقاله به عنوان نمونه به روش غیرتصادفی از نوع هدفمند انتخاب شد. برای گرد آوری داده های پژوهش حاضر ، ازکتاب ، مقاله وپایان نامه و مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان حوزه بهره‌وری استفاده شد .نتیجه فراترکیب شناسایی 198متغیر پرتکرار ودر نهایت خلق چارچوب مفهومی در حوزه بهره وری سازمانی حول پنج محور اصلی آموزشی، پژوهشی ، فرهنگی ، دانشجویی واعتبارات و امکانات در دو بعد کمی و کیفی شد . این محورها نقش اساسی در بهره وری سازمان ها ایفا می کنند و می تواند مبنایی برای پژوهشگران حوزه بهره وری سازمانی باشد. واژگان کلیدی:فراترکیب،بهره وری،آموزشی،پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی، اعتبارات وامکانات پرونده مقاله