فهرست مقالات Jahangir Yari Haj Ataloo


  • مقاله

    1 - ارائه مدل آموزشی برای معاونین مدارس ابتدائی مجری طرحEFQM در استان آذربایجان شرقی بر مبنای نیاز سنجی آموزشی
    رهبری و مدیریت آموزشی , شماره 4 , سال 15 , پاییز 1400
    هدف از انجام این تحقیق ارائه مدل آموزشی برای معاونین مدارس ابتدائی مجری طرحEFQM در استان آذربایجان شرقی بر مبنای نیاز سنجی آموزشی بود. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل 53 معاون آموزشی و روش نمونه گیری از نوع سرشماری بود. ابزار جمع آوری داد چکیده کامل
    هدف از انجام این تحقیق ارائه مدل آموزشی برای معاونین مدارس ابتدائی مجری طرحEFQM در استان آذربایجان شرقی بر مبنای نیاز سنجی آموزشی بود. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل 53 معاون آموزشی و روش نمونه گیری از نوع سرشماری بود. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که بر اساس محورهای دهگانه EFQM طراحی شد. نیازهای آموزشی معاونین در سه حیطه (دانش،مهارت و نگرش) مورد مطالعه قرار گرفت. روایی پرسشنامه ها مورد تائید اساتید حوزه مدیریت قرار گرفت و برای محاسبه پایائی از ضریب آلفا کرونباخ استفاده شد. پایائی پرسشنامه ها در حیطه دانش 90/. در حیطه مهارت و نگرش 97/. بدست آمد. از آزمون بارتلت برای تعیین کفایت نمونه گیری در تحلیل عاملی استفاده شد. در هرسه حیطه ضریب کفایت حجم نمونه بالای 6/0 بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و از آزمون های فرید من، آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. نتایج نشان دادکه معاونین در هر سه حیطه نیاز به آموزش دارند و تفاوت نیازهای آموزشی آنان در هر سه حیطه معنادار بود. اولویت اول نیازهای آموزشی معاونین در حیطه دانش و مهارت به محور 3 (استقرار نظام یاددهی یادگیری) و در حیطه نگرش به محور 4 (توسعه مشارکت دانش آموزان در مدرسه) مربوط بود. با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی مدلی برای آموزش معاونین ارائه شد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - مدلسازی ویژگی‌های شغلی و استرس شغلی با نقش میانجی سرایت هیجانی در بین کادر درمانی زن بیمارستان‌های شهر تبریز در ایام پاندمی کووید-19
    زن و مطالعات خانواده , مقالات زودآیند
    این پژوهش با هدف مدلسازی ویژگی‌های شغلی و استرس شغلی با نقش میانجی سرایت هیجانی در بین کادر درمانی زن بیمارستان‌های شهر تبریز در ایام پاندمی کووید-19 انجام گرفت. روش اجرای پژوهش حاضر توصیفی-پیمایشی و طرح پژوهشی همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این چکیده کامل
    این پژوهش با هدف مدلسازی ویژگی‌های شغلی و استرس شغلی با نقش میانجی سرایت هیجانی در بین کادر درمانی زن بیمارستان‌های شهر تبریز در ایام پاندمی کووید-19 انجام گرفت. روش اجرای پژوهش حاضر توصیفی-پیمایشی و طرح پژوهشی همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کارکنان کادر درمانی زن بیمارستان‌های شهر تبریز در سال 1399-1400 بودند. از بین این کارکنان، 262 نفر از زنان کادر درمانی به صورت هدفمند و به روش نمونه گیری داوطالبانه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه ویژگی های شغلی (JCHQ)، پرسشنامه سرایت هیجانی (ECQ) و پرسشنامه استرس شغلی (JSQ) بود. از مدلسازی معادلات ساختاری جهت تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد بین ویژگی های شغلی با سرایت هیجانی (414/0)، سرایت هیجانی با استرس شغلی (307/0-) و ویژگی‌های شغلی با استرس شغلی (146/0-) رابطه معنی داری وجود داشت (01/0>P). همچنین نقش میانجی سرایت هیجانی بین مسیر ویژگی‌های شغلی با استرس شغلی (127/0-) در حد معنی داری قرار داشت (01/0>P). از طرفی پایایی و روایی مدل پژوهشی نیز نشان داد که مدل پژهشی در حد مطلوبی قرار دارد. با توجه به نتایج، دولت باید افزایش سرمایه گذاری در سیستم مراقبت های بهداشتی را برای کاهش استرس شغلی در کادر درمانی که با حجم کاری بالاتری روبرو هستند، در نظر بگیرد. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - تحلیل عاملی رفاه اجتماعی، ذهنی و عینی کارکنان ادارات ثبت اسناد و املاک استان آذربایجان شرقی از منظر جامعه شناسی سازمان ها
    مطالعات جامعه شناسی , مقالات زودآیند
    هدف پژوهش حاضر، تحلیل عامل رفاه اجتماعی، ذهنی و عینی کارکنان ادارات ثبت اسناد و املاک استان آذربایجان شرقی می باشد. در تحقیق کاربردی حاضر در مرحله اول از سنتز پژوهی ترکیبی و تحلیل محتوا کیفی و در ادامه از روش توصیفی- پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری این چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر، تحلیل عامل رفاه اجتماعی، ذهنی و عینی کارکنان ادارات ثبت اسناد و املاک استان آذربایجان شرقی می باشد. در تحقیق کاربردی حاضر در مرحله اول از سنتز پژوهی ترکیبی و تحلیل محتوا کیفی و در ادامه از روش توصیفی- پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان ادارات ثبت اسناد و املاک استان آذربایجان شرقی به تعداد 577 نفر که با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای230 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند می باشد. برای جمع آوری داده های مورد نیاز، از پرسشنامه محقق ساخته ای که روایی آن با (86/0)‌‌‌‌CVI ، (‌‌‌‌75/0) CVR و پایایی آن با آلفای کرونباخ مورد تائید بوده، استفاده گردید. مدل بدست آمده در مرحله کیفی با استفاده از تحلیل عاملی تائیدی مرتبه اول و دوم مورد آزمون قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی تائیدی مرتبه اول حاکی این است که بارهای عاملی به دست آمده برای تمام گویه‌ها در تمامی ابعاد سه گانه رفاه بزرگتر از 4/0 بوده و از اعتبار کافی برای حفظ شدن در مدل اندازه‌گیری برخوردار هستند. همچنین نتایج تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم نشان داد که مولفه های ابعاد سه گانه رفاه (اجتماعی، ذهنی و عینی) قادر به تبیین رفاه کارکنان بوده و شاخص PNFI (64/0)‌‌‌‌ حاکی از این است که عامل های رفاهی کارکنان از برازش و اعتبار کافی برخوردار بوده و مورد تایید قرار گرفت. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - ارزیابی کاربست سازمان یادگیرنده در شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان بر اساس مدل واتکینز ومارسیک
    آموزش و ارزشیابی , شماره 2 , سال 14 , تابستان 1401
    پژوهش حاضر با هدف ارزیابی سازمان یادگیرنده و میزان کاربست آن در شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان انجام شده است. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی بوده است. جامعه آماری مورد نظر، کلیه کارکنان شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان به تعداد 1307 نفر و در سطح سه استان(آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غرب چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف ارزیابی سازمان یادگیرنده و میزان کاربست آن در شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان انجام شده است. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی بوده است. جامعه آماری مورد نظر، کلیه کارکنان شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان به تعداد 1307 نفر و در سطح سه استان(آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و اردبیل) می‌باشد. نمونه آماری از طریق جدول مورگان به تعداد 297 نفر تعیین و به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شده است. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه استاندارد ابعاد سازمان یادگیرنده واتکینز و مارسیک (DLOQ) می‌باشد. روایی محتوا و سازه این پرسشنامه بررسی و تأیید شده است. داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS-20 و 3 Smart-PLS تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد؛ که میزان کاربست متغیر سازمان یادگیرنده و مؤلفه‌های آن، یادگیری سطح فردی (ایجاد فرصت‌هایی برای یادگیری مداوم و بالا بردن سطح گفتگو و پژوهش در سازمان)، یادگیری سطح گروهی (تشویق و ترغیب به همکاری و یادگیری گروهی)، یادگیری سطح سازمانی (ایجاد سیستم‌هایی جهت دریافت و تسهیم یادگیری، توانمندسازی کارکنان در جهت رسیدن به یک بینش جمعی، مرتبط ساختن سازمان با محیط خود، فراهم‌سازی رهبری استراتژیک در امر یادگیری) در جامعۀ هدف به طور معناداری پایین‌تر از حد متوسط بود و فقط بالا بردن سطح گفتگو و پژوهش در سازمان در حد متوسط می‌باشند. همچنین با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری با کمترین مربعات جزئی الگویی برای سازمان یادگیرنده ارائه وروابط مؤلفه‌های آن مورد ارزیابی قرارگرفت. نتایج حاصل نشان داد که مدل از مطلوبیت قوی برخوردار است (GOF=0/813). و در نتیجه دستیابی به اهداف واستراتژی‌های شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان در مسیریادگیرنده بودن را محقق می‌سازد. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - شناسایی ابعاد و مولفه‌های مهارت‌های نرم جهت آمادگی دانش آموزان فنی و حرفه ای برای ورود به بازار کار
    آموزش و ارزشیابی , شماره 4 , سال 16 , زمستان 1402
    هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و مولفه‌های مهارت‌های نرم جهت آمادگی ورود به بازار کار است. پژوهش با روش اسنادی مبتنی بر تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی انجام گرفته است. متون مورد مطالعه، تمامی منابع مرتبط علمی با موضوع مهارت‌های نرم ضروری برای ورود به بازار کار است ک چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و مولفه‌های مهارت‌های نرم جهت آمادگی ورود به بازار کار است. پژوهش با روش اسنادی مبتنی بر تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی انجام گرفته است. متون مورد مطالعه، تمامی منابع مرتبط علمی با موضوع مهارت‌های نرم ضروری برای ورود به بازار کار است که در فاصله سالهای 1382 تا 1402 (2003 تا 2023) منتشر شده است. کلید واژه‌های مهارت‌های نرم، آمادگی شغلی، دانش‌آموزان فنی حرفه‌‌ای از پایگاه‌های داده مگیران، ایرانداک، نورمگز، گنج، پرتال جامع علوم انسانی، SID، Pro Quest، Eric، Science، Scopus، Google Scholar ، Psychological Abstract، Sage journals، Science Direct، پایان‌نامه‌ها و کتب مرتبط مورد جستجو قرارگرفت. نتایج نشان داد که با بررسی 48 منبع از 2287 منبع اولیه، شش مولفه اصلی و 41 مولفه فرعی به عنوان مهارت‌های نرم جهت آمادگی ورود به بازار کار به ترتیب ذیل قابل شناسایی است: مهارت‌های نرم جهت آمادگی ورود به بازار کار به ترتیب ذیل قابل شناسایی است: مهارت‌های فردی شامل (بینش رشدی،خودآگاهی، تعهد، یادگیری مادم‌العمر، روحیه پرسشگری و...)، مهارت‌های اجتماعی شامل (ارتباطات موثر، کار تیمی، سازگاری ومدیریت تعارض و...)، مهارت‌های پایه (حل‌مسأله، تصمیم‌گیری، تفکر خلاق، تفکر انتقادی و...)، مهارت‌های حرفه‌‌ای شامل (سواد اطلاعاتی و رسانه‌‌ای و...)، مهارت‌های سیاست‌گذاری و کارآفرینی شامل (مهارت رهبری، تفکر سیستمی وبرنامه ریزی استراتژیک و...) و مهارت‌های عاطفی شامل (هوش هیجانی، تاب‌آوری، واقع نگری و فروتنی و...). پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - طراحی آموزش چند رسانه‌ای مبتنی بر نظریۀ بار شناختی سوئلر و تعیین تأثیر آن بر هیجان تحصیلی درس ریاضی در فراگیران پایه سوم ابتدایی
    آموزش و ارزشیابی , شماره 2 , سال 12 , تابستان 1398
    این پژوهش با هدف طراحی آموزش چندرسانه‌ای مبتنی بر نظریۀ بار شناختی سوئلر و تعیین تأثیر آن بر هیجان تحصیلی درس ریاضی در فراگیران پایۀ سوم ابتدایی، انجام شده است. در این پژوهش، از طرح شبه آزمایشی "پیش - پس‌آزمون با گروه گواه" استفاده شد. جامعۀ آماری در این تحقیق، دانش‌آمو چکیده کامل
    این پژوهش با هدف طراحی آموزش چندرسانه‌ای مبتنی بر نظریۀ بار شناختی سوئلر و تعیین تأثیر آن بر هیجان تحصیلی درس ریاضی در فراگیران پایۀ سوم ابتدایی، انجام شده است. در این پژوهش، از طرح شبه آزمایشی "پیش - پس‌آزمون با گروه گواه" استفاده شد. جامعۀ آماری در این تحقیق، دانش‌آموزان پسر پایۀ سوم ابتدایی شهرستان چایپاره (502 نفر) در سال تحصیلی 1397- 1396بود. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای، 2 کلاس از دو مدرسه و از هر کلاس به صورت تصادفی 15 نفر انتخاب شد که بصورت تصادفی به گروه های آزمایش و کنترل منتسب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه هیجان‌ تحصیلی لیچنفلد و همکاران (2012) گردآوری شدند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره (MANCOVA) استفاده شد. نتایج نشان داد که اجرای طراحی آموزش چند رسانه‌ای مبتنی بر نظریۀ بار شناختی سوئلر به صورت معنی داری بر افزایش هیجان تحصیلی لذت و کاهش هیجان های تحصیلی خستگی و اضطراب تأثیر دارد و میانگین گروه آزمایش در پس آزمون بیشتر از میانگین گروه گواه بود. با توجه به یافته های پژوهش حاضر، می توان نتیجه گرفت که استفاده از طراحی آموزش چند رسانه‌ای مبتنی بر نظریۀ بارشناختی سوئلر به عنوان یکی از راه های کاهش هیجان‌های منفی و افزایش هیجان های مثبت تحصیلی فراگیران به کار رود پرونده مقاله

  • مقاله

    7 - بررسی موانع ایجاد سازمان یادگیرنده در مرکز آموزش ایران خودرو
    آموزش و ارزشیابی , شماره 5 , سال 1 , زمستان 1387
    تحقیق حاضر با هدف تعیین وضعیت موجود و مطلوب مرکز آموزش ایران خودرو براساس ابعاد پنجگانه ایجاد سازمان یادگیرنده و شناسایی موانع ایجاد سازمان یادگیرنده درآن مرکز بر مبنای مدل ویک و لئون با استفاده از روش تحقیق توصیفی ـ پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه پر چکیده کامل
    تحقیق حاضر با هدف تعیین وضعیت موجود و مطلوب مرکز آموزش ایران خودرو براساس ابعاد پنجگانه ایجاد سازمان یادگیرنده و شناسایی موانع ایجاد سازمان یادگیرنده درآن مرکز بر مبنای مدل ویک و لئون با استفاده از روش تحقیق توصیفی ـ پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه پرسنل مرکز آموزش ایران خودرو(100 نفر) بود که با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده پرسشنامه تحقیق در رده‌های مدیران و کارشناسان اجرا شد و در مجموع نمونه آماری تحقیق 51 نفر شد. گزاره‌های این تحقیق شامل یک سئوال کلی وشش سئوال جزئی در پنج بعد ایجاد سازمان یادگیرنده است که پس از تجزیه و تحلیل داده های گرداوری شده با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد، خطای استاندارد و ...) و آمار استنباطی (آزمون t همبسته مقایسه بین دو میانگین، آزمون رتبه‌بندی فریدمن، آزمون خی‌دو 2X) مشخص شد که در همه ابعاد بین وضعیت موجود و مطلوب مرکز آموزش ایران خودرو تفاوت معناداری وجود دارد. پرونده مقاله