-
مقاله
1 - تأثیر یوگا بر نشانههای نقصتوجه و بیشفعالی-تکانشگری در دانشآموزان پسر دورة ابتدایی دارای اختلال نقصتوجه/ بیشفعالیدانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 2 , سال 19 , تابستان 1397هدف پژوهش تعیین تأثیر یوگا بر نشانههای الگوهای بیتوجهی و بیشفعالی در کودکان دارای نشانگان اختلال نقصتوجه/ بیشفعالی در قالب طرح آزمایشی بین گروهی با گروه آزمایش و کنترل بود. از میان دانشآموزان سه مدرسة ابتدایی پسرانة شهر زنجان،20 نفر از کودکان 7 تا 11 سال که در یکی چکیده کاملهدف پژوهش تعیین تأثیر یوگا بر نشانههای الگوهای بیتوجهی و بیشفعالی در کودکان دارای نشانگان اختلال نقصتوجه/ بیشفعالی در قالب طرح آزمایشی بین گروهی با گروه آزمایش و کنترل بود. از میان دانشآموزان سه مدرسة ابتدایی پسرانة شهر زنجان،20 نفر از کودکان 7 تا 11 سال که در یکی از مقیاسهای بیشفعالی-تکانشگری یا بیتوجهی و یا هر دو، بر اساس ارزیابی معلمان توسط مقیاس درجهبندی کانرز و ارزیابی والدین توسط مقیاس علائم مرضی کودکان نمرة بالاتر از برش به دست آوردند، انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. جلسات یوگا به مدت 12 جلسه، دو جلسه در هفته، برای گروه آزمایش برگزار شد. در پایان، هر دو گروه با پرسشنامة علائم مرضی کودکان فرم والدین و مقیاس کانرز فرم معلمین سنجیده شدند. یافتهها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و کنترل در میانگینهای هر یک از مقیاسهای نقصتوجه و بیشفعالی-تکانشگری در پرسشنامههای علائم مرضی کودکان فرم والدین و مقیاس کانرز فرم معلمین نشان دادند (05/0>P). پرونده مقاله -
مقاله
2 - ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس حالت شرم و احساس گناه در دانشجویاندانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 2 , سال 23 , تابستان 1401این پژوهش با هدف تعیین ویژگی های روانسنجی نسخه فارسی مقیاس حالت شرم و احساس گناه در دانشجویان انجام گرفت. روش این پژوهش توصیفی، از نوع روانسنجی و از طرحهای همبستگی و روش نمونهگیری در دسترس بود. جامعۀ پژوهش شامل کلیۀ دانشجویان دانشگاههای دولتی و آزاد استان تهران و ال چکیده کاملاین پژوهش با هدف تعیین ویژگی های روانسنجی نسخه فارسی مقیاس حالت شرم و احساس گناه در دانشجویان انجام گرفت. روش این پژوهش توصیفی، از نوع روانسنجی و از طرحهای همبستگی و روش نمونهگیری در دسترس بود. جامعۀ پژوهش شامل کلیۀ دانشجویان دانشگاههای دولتی و آزاد استان تهران و البرز که در سال تحصیلی 1399- 1398 مشغول به تحصیل بودند، به طور اولیه 998 نفر و با لحاظ کردن پرسشنامههای معتبر 976 نفر، علاوه بر مقیاس حالت شرم و احساس گناه (Marschall, Sanftner & Tangney, 1994) به پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا (Meyer, Miller, Metzger & Borkovec, 1990) و مقیاس چندوجهی حمایت اجتماعی ادراکشده (Zimet, Dahlem, Zimet & Farley, 1988) پاسخ دادند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که نسخۀ 10 گویهای مقیاس حالت شرم و احساس گناه در فرهنگ ایرانی ساختار دو عاملی دارد. همسانی درونی مقیاس بالا و میزان آلفای کرونباخ برابر با 91/0 بود. همبستگی معنادار مثبت بین نمرات این مقیاس با نمرات پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا (33/0) بیانگر روایی همگرای مطلوب ، و همبستگی معنادار منفی با نمرات مقیاس چندوجهی حمایت اجتماعی ادراکشده (30/0-) نشان دهنده روایی واگرای مطلوب بود (001/0p <). بر اساس یافتهها میتوان گفت که نسخۀ فارسی مقیاس حالت شرم و احساس گناه به عنوان ابزار منطبق با نسخۀ اصلی میتواند به متخصصان در زمینه ارزیابی حالت شرم و احساس گناه کمک فراوانی نماید. پرونده مقاله -
مقاله
3 - اثربخشی گروه درمانی شناختی رفتاری بر کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به سوءهاضمه عملکردیتعالی مشاوره و روان درمانی , شماره 4 , سال 8 , پاییز 1398هدف: پژوهش حاضر، با هدف تعیین اثربخشی گروه درمانی شناختی رفتاری بر کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به سوءهاضمه عملکردی شهر اراک در سال 1397 صورت گرفت. روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری کلیه زنا چکیده کاملهدف: پژوهش حاضر، با هدف تعیین اثربخشی گروه درمانی شناختی رفتاری بر کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به سوءهاضمه عملکردی شهر اراک در سال 1397 صورت گرفت. روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری کلیه زنان مبتلا به بیماری سوءهاضمه عملکردی شهر اراک بودند که به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (12 نفر) و کنترل (12 نفر) جایگزین شدند که در نهایت 11 نفر در هر گروه جای گرفت. گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه ای مداخله شناختی رفتاری گروهی را دریافت کردند و گروه کنترل در لیست انتظار ماندند. ابزار اندازه گیری مورد استفاده در پژوهش، پرسشنامه کیفیت زندگی نیپن (1998) بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از اجرای پرسشنامه در دو بخش توصیفی و استنباطی (کوواریانس) در سطح معناداری 05/0 انجام پذیرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که مداخله درمانی در گروه آزمایش باعث افزایش میزان کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به سوءهاضمه عملکردی شد. همچنین با مقایسه میانگینهای گروههای آزمایش و کنترل میتوان نتیجه گرفت که مداخله درمانی در گروه آزمایش باعث افزایش میزان مولفه های کیفیت زندگی شامل تنش و نگرانی، تداخل با فعالیت های روزانه، اختلال در خوردن و آشامیدن، آگاهی نسبت به بیماری و احساس کنترل برآن و تداخل با کار و تحصیل در بیماران مبتلا به سوءهاضمه عملکردی شد (001/0>P). نتیجه گیری: مداخله گروه درمانی شناختی رفتاری روشی موثر به منظور افزایش کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به سوءهاضمه عملکردی است. پرونده مقاله -
مقاله
4 - پیشبینی طرحوارههای ناسازگار اولیه براساس الگوهای ارتباط والد- فرزند و سبکهای دلبستگیاندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی , شماره 5 , سال 13 , زمستان 1397طرحوارههای ناسازگار اولیه، الگوهای عمیق، فراگیر و ناکارآمدی است که در کودکی یا نوجوانی شکل گرفته، در بزرگسالی تداوم مییابد و در عمیق ترین سطح شناخت، عمل که معمولاً فرد نسبت به آنها آگاهی ندارد، عمل میکند. به طور معمول فرض میشود طرحوارهها در نتیجه تجارب اولیه با مظا چکیده کاملطرحوارههای ناسازگار اولیه، الگوهای عمیق، فراگیر و ناکارآمدی است که در کودکی یا نوجوانی شکل گرفته، در بزرگسالی تداوم مییابد و در عمیق ترین سطح شناخت، عمل که معمولاً فرد نسبت به آنها آگاهی ندارد، عمل میکند. به طور معمول فرض میشود طرحوارهها در نتیجه تجارب اولیه با مظاهر دلبستگی پرورش می یابند. هدف این پژوهش تعیین نقش میانجیگر سبکهای دلبستگی در رابطه بین الگوهای ارتباط والد- فرزند با طرحوارههای ناسازگار اولیه بود. برای این منظور، 420 دانشجوی دانشگاههای آزاد واحد تهران در سال تحصیلی 97-1396 به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و از نظر الگوی ارتباط والد- فرزندی ، طرحوارهها، و دلبستگی مورد ارزیابی قرار گرفتند. تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد از میان مولفههای الگوی ارتباط مادر و فرزند، کنترل، درهمتنیدگی، انعطاف ناپذیری و بی تفاوتی؛ از الگوی ارتباط پدر و فرزند، درهمتنیدگی و از میان سبکهای دلبستگی، سبک دلبستگی دوسوگرا و اجتنابی پیشبینی کننده معنادار طرحوارههای ناسازگار اولیه هستند. به نظر میرسد با اصلاح الگوهای ارتباط والد- فرزند و با توجه به سبکهای دلبستگی میتوان از شکل گیری طرحوارههای ناسازگار جلوگیری کرد. پرونده مقاله -
مقاله
5 - مقایسهی بازشناسی هیجانهای چهره در کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم و کودکان بهنجاراندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی , شماره 1 , سال 14 , بهار 1398در آغاز کودکان هیجانهای دیگران را از طریق فرایند نسبتا خودکار سرایتحالات هیجانیتشخیص می دهند. شادی، غم، ترس و خشم ازجمله (اصلی ترین) حالات هیجانی هستند که با توجه به درونی بودنشان میتوان آنها را مستقیما از جلوه های صورت استنباط کرد. پاسخ دادن به حالات هیجانی دیگران نشا چکیده کاملدر آغاز کودکان هیجانهای دیگران را از طریق فرایند نسبتا خودکار سرایتحالات هیجانیتشخیص می دهند. شادی، غم، ترس و خشم ازجمله (اصلی ترین) حالات هیجانی هستند که با توجه به درونی بودنشان میتوان آنها را مستقیما از جلوه های صورت استنباط کرد. پاسخ دادن به حالات هیجانی دیگران نشان دهندهی این است که این حالات توسط کودک درک و معنادار شده اند. نتایج متناقضی در خصوص نقص در بازشناسی هیجان در کودکان طیف اوتیسم گزارش شده است. هدف این پژوهش، مقایسه ی کودکان مبتلا به اوتیسم و کودکان بهنجار در بازشناسی هیجان های شش گانه از چهره و زمان واکنش به آن بود. برای این منظور، طی یک پژوهش مقایسه ای، 20 کودک مبتلا به اوتیسم به شیوهی نمونهگیری در دسترس انتخاب و با 20 نمونهی بهنجار از نظر سنی با این کودکان همتا شدند. گروهها از نظر بازشناسی هیجان چهره و زمان واکنش به این هیجان ها مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تحلیل واریانس نشان داد که دو گروه در بازشناسی هیجان و زمان واکنش تفاوت دارند و عملکرد گروه اوتیستیک در مقایسه با کودکان عادی، در بازشناسی هیجان و زمان واکنش به آن ضعیف تر بود. این پژوهش از وجود نقص در بازشناسی اظهارات هیجانی چهره در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم حمایت میکند. پرونده مقاله -
مقاله
6 - نقش واسطه ایی رضایت جنسی در رابطه بین رفتارهای ابرازی و ابزاری و رضایت زناشویی در متقاضیان طلاقاندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی , شماره 2 , سال 16 , تابستان 1400عوامل زیادی مانند رفتارهای ابرازی و ابزاری، در تعاملات زوجین و رضایت زناشویی آنها موثراند که میتوان آنها را در سه گروه فردی، محیطی و رابطه تعاملی زوجین طبقه بندی نمود. رضایت جنسی یکی از عوامل بین فردی است که بر رضایت زناشویی موثر است. تجربه نشان داده است که سازگاری بالا چکیده کاملعوامل زیادی مانند رفتارهای ابرازی و ابزاری، در تعاملات زوجین و رضایت زناشویی آنها موثراند که میتوان آنها را در سه گروه فردی، محیطی و رابطه تعاملی زوجین طبقه بندی نمود. رضایت جنسی یکی از عوامل بین فردی است که بر رضایت زناشویی موثر است. تجربه نشان داده است که سازگاری بالا، صمیمت، ارتباط و حمایت از همسر با افزایش رضایت جنسی همراه است. هدف این پژوهش بررسی رابطه بین متغیر رفتارهای ابرازی و ابزاری با رضایت زناشویی به میانجیگری رضایت جنسی با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری بود. برای این منظور از بین افراد متقاضی توافقی 395 نفر به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و از نظر وضعیت زناشویی، رضایت جنسی، رفتارهای ابرازی و ابزاری روابط زوجین مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج بررسی شاخص های برازش مدل نهایی نشان داد رفتارهای ابرازی و ابزاری رابطه مثبت و معنادار با رضایت زناشویی دارد. همچنین رضایت جنسی میتواند رابطه بین ، رفتارهای ابرازی و ابزاری با رضایت زناشویی را میانجیگری کند. با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت از آنجا که ازدواج یکی از تصمیمات مهم زندگی محسوب میشود میتوان با تمرکز بر رفتارهای ابرازی و ابزاری و آموزشهای پبش از ازدواج بر رضایت زناشویی و رضایت جنسی و تداوم روابط بین زوجین و افزایش کیفیت زوجین افزود. پرونده مقاله