فهرس المقالات زهرا تنها


  • المقاله

    1 - مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر تنظیم شناختی-هیجانی، انعطاف‌پذیری شناختی و ناگویی هیجانی بیماران گوارشی
    روان شناسی تحلیلی شناختی , العدد 3 , السنة 14 , پاییز 1402
    این پژوهش در پی مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر تنظیم شناختی-هیجانی، انعطاف‌پذیری شناختی و ناگویی هیجانی بیماران گوارشی می‌باشد. در این پژوهش با روش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل نامعادل، از بین کلی أکثر
    این پژوهش در پی مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر تنظیم شناختی-هیجانی، انعطاف‌پذیری شناختی و ناگویی هیجانی بیماران گوارشی می‌باشد. در این پژوهش با روش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل نامعادل، از بین کلیه بیماران گوارشی در شهر ساری که در سال 1398 به مرکز درمانی بیمارستان امام خمینی (ره) این شهر مراجعه کرده بودند، تعداد 45 نفر به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) 15 نفره تقسیم شدند. کلیه آزمودنی‌ها پرسش‌نامه‌ تنظیم شناختی- هیجانی، انعطاف‌پذیری شناختی و ناگویی خلقی را در مرحله پیش آزمون و پس آزمون تکمیل نمودند. یک گروه آزمایش در هشت جلسه تحت درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و گروه دیگر آزمایش تحت هشت جلسه شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی قرار گرفتند. بر این اساس، بین درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر راهبردهای سازش نایافته هیجانی- شناختی تفاوت معنی‌داری وجود نداشت، اما هردو گروه (پذیرش و تعهد و گروه ذهن آگاهی) با گروه کنترل تفاوت معنی‌دار داشتند و بین درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر راهبردهای سازش یافته هیجانی- شناختی تفاوت معنی‌داری وجود نداشت. همچنین، درمان مبتنی بر ذهن آگاهی اثر قابل توجهی در افزایش زیر مقیاس انعطاف‌پذیری شناختی، داشته است، اما درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد اثری در زیر مقیاس انعطاف‌پذیری شناختی، یعنی زیر مقیاس جایگزینهای بیماران گوارشی نداشته است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - نقش میانجی شوخ طبعی در رابطه بین رگه های اختلال شخصیت مرزی و گرایش به خودکشی در کارکنان بیمارستانهای دولتی
    پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری , العدد 1 , السنة 15 , بهار 1402
    چکیدههدف از انجام این مطالعه بررسی نقش میانجی شوخ طبعی در رابطه بین رگههای اختلال شخصیتمرزی با گرایش به خودکشی در کارکنان بیمارستانهای دولتی استان لرستان بود. روش مطالعه از نظرهدف، کاربردی و از حیث نحوه جمعآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی بود که با روش مدلمعادلات ساخت أکثر
    چکیدههدف از انجام این مطالعه بررسی نقش میانجی شوخ طبعی در رابطه بین رگههای اختلال شخصیتمرزی با گرایش به خودکشی در کارکنان بیمارستانهای دولتی استان لرستان بود. روش مطالعه از نظرهدف، کاربردی و از حیث نحوه جمعآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی بود که با روش مدلمعادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری این مطالعه را کلیه کارکنان بیمارستانهای دولتی استانلرستان تشکیل دادهاند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد 148 نفر بهعنواننمونه تعیین شده و به پرسشنامه گرایش به خودکشی بک ) 1979 ( خرده مقیاس اختلال شخصیتمرزی بر اساس پرسشنامه MCMI و پرسشنامه شوخ طبعی مارتین و همکاران ) 1981 ( پاسخ دادند.تحلیل فرضیههای این مطالعه با روش مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار اسمارت پی ال اسانجام شد. نتایج نشان داد رگههای اختلال شخصیت مرزی با شوخ طبعی و گرایش به خودکشی رابطهمستقیم معنی دار دارد. همچنین، نتایج حاصل از مدل برازش یافته نهایی نشان داد که رگههایاختلال شخصیت با گرایش به خودکشی با نقش میانجی شوخ طبعی اثر غیر مستقیم دارد. نتایج اینمطالعه با بهدست آمدن برازش مناسب دادهها با مدل، نشان داد که سه چارچوب مفهومی، رگههایاختلال شخصیت مرزی، گرایش به خودکشی و شوخ طبعی دارای نقاط تلاقی نظری در جامعهکارکنان بیمارستانهای استان لرستان هستند و میتوانند در قالب یک مدل بهکار روند و در برنامه-ریزیهای آتی مورد توجه قرار بگیرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - تأثیر رهبری در مدرسه با خوش بینی تحصیلی بر اهمال‌کاری تحصیلی با نقش میانجی احساس تعلق به مدرسه
    مهارت های روانشناسی تربیتی , العدد 2 , السنة 14 , تابستان 1402
    پژوهش با هدف بررسی تأثیر رهبری تأملی با خوش بینی تحصیلی بر اهمالکاری با نقش میانجی احساس تعلق به مدرسه در بین دانش آموزان متوسطه دوم شهر خرم آباد انجام شد. روش پژوهش توصیفی همبستگی بود. نمونه گیری با حضور 384 نفر (235 دختر و 105 پسر) به روش نمونه گیری در دسترس از بین دا أکثر
    پژوهش با هدف بررسی تأثیر رهبری تأملی با خوش بینی تحصیلی بر اهمالکاری با نقش میانجی احساس تعلق به مدرسه در بین دانش آموزان متوسطه دوم شهر خرم آباد انجام شد. روش پژوهش توصیفی همبستگی بود. نمونه گیری با حضور 384 نفر (235 دختر و 105 پسر) به روش نمونه گیری در دسترس از بین دانش آموزان دوره متوسطه شهر خرم آباد در سال تحصیلی 1401-1400 انجام شد. برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش از مقیاس رهبری تأملی در مدرسه (SRLS) طاهری و طاهری (1396)، مقیاس خوشبینی تحصیلی (AOS) تشانن-موران و همکاران (2013)، پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی (APQ) سواری (1390) و پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه (SBSQ) بری و همکاران (2004) استفاده شد. داده ها با ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار SPSS و AMOS نسخه 24 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین رهبری تأملی، خوشبینی تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه با اهمالکاری رابطه معنی دار وجود دارد (01/0>P). همچنین نتایج نشان داد که مسیرهای مستقیم این پژوهش معنی دار شدند و مسیرهای غیرمستقیم رهبری در مدرسه و خوشبینی تحصیلی از طریق نقش میانجی احساس تعلق به مدرسه بر اهمالکاری تحصیلی دانش-آموزان معنی دار بود. بر اساس یافته های این پژوهش، مدل نهایی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود (056/0=RMSEA و 05/0>P-value). تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - رابطه‌ بین ارزش تکلیف و جهت‌گیری هدف با پیشرفت تحصیلی: نقش میانجی خودکارآمدی
    آموزش و ارزشیابی , العدد 2 , السنة 16 , تابستان 1402
    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه‌ بین ارزش تکلیف و جهت‌گیری هدف با پیشرفت تحصیلی با نقش میانجی خودکارآمدی در دانشجویان دانشگاه آزاد خرم‌آباد‌ می‌باشد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه‌ آماری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد به تعداد 12000 نفر بودند. حجم أکثر
    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه‌ بین ارزش تکلیف و جهت‌گیری هدف با پیشرفت تحصیلی با نقش میانجی خودکارآمدی در دانشجویان دانشگاه آزاد خرم‌آباد‌ می‌باشد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه‌ آماری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد به تعداد 12000 نفر بودند. حجم نمونه بر اساس مدل کلاین و با روش نمونه‌گیری در دسترس (شیوه‌ آنلاین) 350 نفر انتخاب شد. برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش از معدل ترم گذشته دانشجویان، پرسش‌نامه‌ ارزش تکلیف پینتریچ و دی گروت، نسخه تجدیدنظر شده پرسش‌نامه‌ اهداف پیشرفت الیوت و مورایاما و مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر و مادوکس استفاده شد. داده‌ها با ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار SPSS و Amos نسخه‌ 24 تحلیل شد. بر اساس تحلیل داده ها، بین ارزش تکلیف، جهت‌گیری هدف و خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی رابطه‌ معنی‌داری وجود دارد (01/0>P). همچنین، مسیرهای مستقیم این پژوهش معنی‌دار شدند و مسیرهای غیرمستقیم ارزش تکلیف و جهت‌گیری هدف از طریق نقش میانجی خودکارآمدی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان معنی‌دار بود. در نهایت، مدل نهایی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود (061/0=RMSEA و 05/0>P-value ) و 39 درصد واریانس پیشرفت تحصیلی به‌‌وسیله‌ ارزش تکلیف و جهت‌گیری هدف با نقش میانجی تحصیلی تبیین شد. بنابراین، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که متغیرهای مورد مطالعه دارای تلاقی تئوریکی بوده و توجه به تأثیر این متغیرها در پیشرفت تحصیلی دانشجویان می تواند در برنامه ریزی های آتی به کار رفته و خلاءها را پوشش دهد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - بررسی اثر پيش آماده¬سازي قلبي با تمرين تناوبي شديد بر سطوح بافتي Hsp70 و آنزیم SOD به دنبال آنفارکتوس حاد میوکارد در موش های صحرایی نر
    زیست شناسی جانوری , العدد 6 , السنة 16 , بهار 1403
    تمرینات ورزشی به¬عنوان ابزاری برای افزایش توان محافظتی قلب در برابر استرس ها محسوب می شود. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثر پيش آماده سازي با تمرين تناوبي شديد بر Hsp70 و SOD میوکارد متعاقب انفاركتوس حاد قلبی در موش¬هاي صحرايي نر است. 20 سر موش 8 هفته ای نر با نژاد أکثر
    تمرینات ورزشی به¬عنوان ابزاری برای افزایش توان محافظتی قلب در برابر استرس ها محسوب می شود. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثر پيش آماده سازي با تمرين تناوبي شديد بر Hsp70 و SOD میوکارد متعاقب انفاركتوس حاد قلبی در موش¬هاي صحرايي نر است. 20 سر موش 8 هفته ای نر با نژاد ویستار (با میانگین وزنی 1/5±41/224 گرم) به 4 گروه کنترل، تمرین، سکته و سکته-تمرین تقسیم شدند. گروه¬های تمرینی به دو هفته تمرین تناوبی شدید در چهار بخش پرداختند. بخش اول، سه روز تمرین هر روز دو جلسه و هر جلسه شامل 4 تناوب شدید دو دقیقه ای با سرعت 35 تا 40 متر بر دقیقه که بین هر تناوب، یک وهله استراحت فعال 2 دقیقه ای با سرعت 25 تا 30 متر بر دقیقه در نظر گرفته شد. در بخش دوم، دو روز تمرین، هر روز دو جلسه تمرینی حاوی 4 تناوب فعالیت شدید 2 دقیقه ای (40 تا 45 متر بر دقیقه) و 3 تناوب استراحت فعال 2 دقیقه¬ای ( 28 تا 32 متر بر دقیقه) رسید. بخش سوم، نیز در سه روز تمرینی شامل 5 تناوب شدید (40 تا 45 متر بر دقیقه) و 4 تناوب استراحت فعال (28 تا 32 متر بر دقیقه) بود. بخش چهارم، شامل دو روز تمرینی با شدتی مشابه بخش سوم، امّا با افزایش یک تناوب فعالیت و استراحت فعال در هر جلسه همراه بود. در نهایت، Hsp70 و SOD به همراه میزان ناحیه انفارکته اندازه¬گیری شدند. نتایج آزمون تحلیل واریانس یک طرفه نشان داد که دو هفته تمرین تناوبی شدید موجب کاهش ناحیه انفارکته قلب موش ها می شود و تغییرات معنی داری را در Hsp70 و SOD به¬دنبال انفارکتوس حاد میوکارد بین گروه های سکته-تمرین و سکته ایجاد می کند. بنابراین، دو هفته تمرین HIIT از طریق مسیرهای سیگنالی، می¬تواند از قلب در برابر آسیب ناشی از ایسکمی حاد محافظت کند. تفاصيل المقالة