-
Article
1 - شناسایی ابعاد و شاخص های توسعه فرهنگ سازمانی مدارس و نقش آن در توسعه اقتصادی: یک پژوهش داده بنیادJournal of Investment Knowledge , Issue 5 , Year , Winter 2024پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و شاخص های توسعه فرهنگ سازمانی برای مدارس ابتدایی استان البرز و نقش آن در توسعه اقتصادی انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات کیفی از نوع داده بنیاد است. در بخش کیفی متخصصان و صاحب نظران آموزش و پرورش(که سوا Moreپژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و شاخص های توسعه فرهنگ سازمانی برای مدارس ابتدایی استان البرز و نقش آن در توسعه اقتصادی انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات کیفی از نوع داده بنیاد است. در بخش کیفی متخصصان و صاحب نظران آموزش و پرورش(که سوابق علمی و اجرایی در آموزش و پرورش دارند) و اساتید دانشگاهی (عضو هیات علمی، دارای سوابق پژوهشی مرتبط با فرهنگ سازمانی) به عنوان جامعه پژوهش در نظر گرفته شدند که با روش نمونه گیری هدفمند گلوله برفی انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات اسناد ملی و بین المللی مرتبط با موضوع بررسی و همچنین از مصاحبه اکتشافی نیمه ساختار یافته استفاده گردید. مصاحبهها تا رسیدن به اشباع نظری در ابعاد و مولفه های پژوهش پیش رفت و سپس با تصمیم محقق متوقف شدند. در نهایت پس از جمعآوری اطلاعات از بخشهای مصاحبه و بررسی منابع، داده ها از طریق کدگذاری (باز، محوری و انتخابی)، تحلیل شد. برای تعیین اعتبار یافتهها، علاوه بر اینکه دادهها با مطالعه مبانی نظری، پیشینه تحقیق، منابع، مصاحبه با افراد کانونی انتخاب و تأیید شدند. یافته های پژوهش بیانگر آن بود که در مجموع 9 بعد و 80 شاخص از مصاحبهها در خصوص فرهنگ سازمانی در مدارس ابتدایی استان البرز احصا گردید. ابعاد شناسایی شده عبارت بود از: بعد ساختار سازمانی، اهداف سازمانی، سرمایه انسانی، رهبری، راهبرد، سرمایه اجتماعی، محیط سازمانی، تکنولوژی سازمانی و سرمایه روانشناختی Manuscript profile -
Article
2 - الگوی مدیریت سازمانهای آموزشی مردمنهاد (حوزه مدرسه سازی)Educational Leadership & administration , Issue 5 , Year , Winter 1398تحقیق حاضر با هدف ارائه الگو برای مدیریت سازمانهای آموزشی مردمنهاد فعال در حوزه مدرسه سازی انجام شد. دادههای موردنیاز مبتنی بر رویکرد پژوهشهای ترکیبی از نوع اکتشافی (مدل تدوین ابزار)، در دو بخش کیفی(براساس داده بنیاد) و کمی (بر پایه روش پیمایشی مقطعی) گردآوری گردید Moreتحقیق حاضر با هدف ارائه الگو برای مدیریت سازمانهای آموزشی مردمنهاد فعال در حوزه مدرسه سازی انجام شد. دادههای موردنیاز مبتنی بر رویکرد پژوهشهای ترکیبی از نوع اکتشافی (مدل تدوین ابزار)، در دو بخش کیفی(براساس داده بنیاد) و کمی (بر پایه روش پیمایشی مقطعی) گردآوری گردید. در بخش کیفی 30 نفر از مدیران مجموعه بنیاد برکت به شیوه نمونه گیری هدفمند و در بخش کمی 109 نفر از کارشناسان و کارکنان همین مجموعه به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و در پژوهش مشارکت جستند. ابزار گرداوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود. دادههای کیفی به واسطه کدگذاری باز،محور و گزینشی تحلیل شدند .دادههای کمی بواسطه شاخصهای میانگین و تحلیل عاملی تاییدی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاصل از کدگذاری مبتنی بر روش دادهبنیاد منجر به شناسایی 117 گویه، 22 مؤلفه و 5 بُعد شامل؛ راهبرد توسعه مدارس، آمایش سرزمینی، طراحی ساختار، مدیریت سرمایههای انسانی و تمدن سازی گردید. نتایج بخش کمّی نشان داد کلیه شاخصهای نیکویی برازش در خصوص ابعاد الگوی مدیریت سازمانهای آموزشی مردمنهاد در مدارس بنیاد برکت مورد تأیید قرار گرفته است. Manuscript profile -
Article
3 - ارائه الگوی بالندگی اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیEducational Leadership & administration , Issue 5 , Year , Winter 1399هدف پژوهشحاضر ارائه الگوی بالندگی اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی است. روش مورداستفاده ازنظر هدف کاربردی، ازنظر دادهها کیفی و ازنظر ماهیت و نوع مطالعه، داده بنیاد خودظهور است. جامعه آماری شامل گروهاول15 نفرازخبرگانآموزش عالی که به روش گلوله برفی هد Moreهدف پژوهشحاضر ارائه الگوی بالندگی اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی است. روش مورداستفاده ازنظر هدف کاربردی، ازنظر دادهها کیفی و ازنظر ماهیت و نوع مطالعه، داده بنیاد خودظهور است. جامعه آماری شامل گروهاول15 نفرازخبرگانآموزش عالی که به روش گلوله برفی هدفمند وگروه دوم کلیه اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیبودند که 280 نفر بااستفادهازجدول مورگان بهعنواننمونهانتخابشدند. ابزار سنجش پژوهش را یک فرم مصاحبه نیمه ساختاریافته تشکیل میدهد که با کمک کدگذاری باز، محوری و انتخابی تنظیم شد. اعتبار و روایی ابزار سنجش نیز با اجماع سه سویه (اجماع دادهها، اجماع پژوهشگران و اجماع تئوریها و روششناسی) بهدستآمد. تجزیه و تحلیل نتایج نشان داد که مؤلفههای شناساییشده در سه بعد (تواناییهای علمی، تواناییهای شخصی و تواناییهای معنوی/اجتماعی) و هفت مؤلفه (بالندگیهای آموزشی، بالندگیهای پژوهشی، بالندگیهای تخصصی، بالندگیهای فردی، بالندگیهای سازمانی، بالندگیهای معنوی و بالندگیهای اجتماعی) با 138 شاخص بر بالندگی اعضای هیئتعلمی تأثیر دارند و شاخصها نیز مناسب بودن الگوی ارائهشده را تائید نمودند؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی جهت بالندگی اعضای علمی باید ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای ارائهشده در مدل پژوهش را مدنظر قرار دهد. Manuscript profile -
Article
4 - شناسایی مولفه ها و شاخص های مدیریت تعالی سازمانی به منظور ارزیابی عملکرد مدارس دولتی شهر تهرانEducational Leadership & administration , Issue 65 , Year , Autumn 2023هدف: هدف اصلی این مقاله شناسایی مولفه ها و شاخص های مدیریت تعالی سازمانی به منظور ارزیابی عملکرد مدارس دولتی دوره دوم متوسطه شهر تهران بود. روش: روش انجام پژوهش آمیخته(کیفی-کمی) است. علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک دلفی برای شناسایی مولفه ها و شاخص های مدیریت تعالی سا Moreهدف: هدف اصلی این مقاله شناسایی مولفه ها و شاخص های مدیریت تعالی سازمانی به منظور ارزیابی عملکرد مدارس دولتی دوره دوم متوسطه شهر تهران بود. روش: روش انجام پژوهش آمیخته(کیفی-کمی) است. علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک دلفی برای شناسایی مولفه ها و شاخص های مدیریت تعالی سازمانی به منظور ارزیابی عملکرد مدارس دولتی استفاده شده است. جامعه آماری در این پژوهش کلیه خبرگان در حوزه اساتید، نخبگان و صاحب نظران سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بودند که تا اشباع نظری 15 مصاحبه صورت گرفت. مصاحبه های نیمه ساختار یافته با خبرگان به صورت پرسشنامه ای با 79 شاخص و 19 مولفه و یک سوال باز پاسخ انجام شد. یافته ها: با توجه به مصاحبه های نیمه ساختار یافته و در نهایت با استفاده از تکنیک دلفی 19 مولفه و 76 شاخص تایید شدند. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که تمام شاخص ها، مولفه های خود را تایید نموده و مولفه ها متغیر اصلی را تایید می کنند. روایی همگرا و واگرای مدل نیز تایید شد. نتیجه گیری: استقرار سیستم مدیریت تعالی سازمانی و ارزیابی عملکرد مبتنی بر آن، می تواند راهکاری مهم در ارتقای کیفیت مدارس دولتی باشد. Manuscript profile -
Article
5 - ارائه الگوی پرورش خلاقیت برای معلمان دوره اول ابتدایی شهر تهرانJournal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 2 , Year , Autumn 2019زمینه: در عصر حاضر به دلیل سرعت بالای تغییر و تحولات و گسترش رقابت در سطح بین المللی، شناخت و پرورش خلاقیت از جایگاه مهمی برخوردار است. هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی پرورش خلاقیت برای معلمان دوره اول ابتدایی شهر تهران انجام شده است. روش: پژوهش به روش آمیخته اکت Moreزمینه: در عصر حاضر به دلیل سرعت بالای تغییر و تحولات و گسترش رقابت در سطح بین المللی، شناخت و پرورش خلاقیت از جایگاه مهمی برخوردار است. هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی پرورش خلاقیت برای معلمان دوره اول ابتدایی شهر تهران انجام شده است. روش: پژوهش به روش آمیخته اکتشافی انجام شد. در بخش کیفی؛ جامعه آماری خبرگان حوزه خلاقیت، روش نمونه گیری گلوله برفی، ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه نیمهساختاریافته و روش تجزیه و تحلیل کدگذاری بود. در بخش کمی، جامعه آماری کلیه معلمان، مدیران و کارشناسان دوره اول ابتدایی شهر تهران (619 نفر)، روش تعیین حجم نمونه فرمول کوکران(237 نفر) و روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته و روش تجزیه و تحلیل آزمون تحلیل عاملی تأییدی بود. یافته ها: در بخش کیفی، نتایج حاصل از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی مبتنی بر روش دادهبنیاد منجر به شناسایی 120 شاخص، 19 مؤلفه و 6 بعد فردی، سازمانی، آموزشی، محیطی، اجتماعی- فرهنگی و اخلاقی شد. همچنین نتایج آزمون تحلیل عاملی تأییدی در بخش کمی نشان داد یافته های بخش کمی عیناً مؤید بخش کیفی است. نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت الگوی به دست آمده در مقایسه با سایر الگوها دارای جامعیت بیشتری است و از طرف دیگر، این الگو صرفاً متناسب با ویژگی ها و استلزامات دوره اول ابتدایی است. بنابراین به کارگیری و عملیاتی نمودن الگوی مزبور می تواند به پرورش خلاقیت معلمان دوره اول ابتدایی کمک بسزایی نماید. Manuscript profile -
Article
6 - شناسایی ابعاد، مولفه ها و شاخص های آموزش خلاقیت مدیران میانی دانشگاه آزاد اسلامی(مورد مطالعه:سازمان مرکزی)Journal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 1 , Year , Summer 2023هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد، مؤلفه ها و شاخص های آموزش خلاقیت مدیران میانی دانشگاه آزاد اسلامی در سازمان مرکزی انجام شد. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر روش اجرای پژوهش از نوع داده بنیاد و گردآوری داده ها توصیفی است که با رویکرد پیمایشی Moreهدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد، مؤلفه ها و شاخص های آموزش خلاقیت مدیران میانی دانشگاه آزاد اسلامی در سازمان مرکزی انجام شد. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر روش اجرای پژوهش از نوع داده بنیاد و گردآوری داده ها توصیفی است که با رویکرد پیمایشی مقطعی انجام گرفت. جامعه آماری شامل خبرگان؛ متخصصین و افراد آگاه در زمینه آموزش خلاقیت بود. روش نمونه گیری هدفمند از نوع نظری و با اصل اشباع 33 نفر(در 3 مرحله) انجام شد. روش گردآوری داده ها سند پژوهی و میدانی و ابزار گردآوری داده ها شامل مصاحبه نیمه سازمان یافته و گردآوری داده های دلفی بود. روایی و اعتبار ابزار در بخش کیفی به وسیله اجماع سه سویه تعیین شده است. تجزیه و تحلیل داده در بعد کیفی، به مدد کدگذاری باز، محوری و انتخابی از طریق مصاحبه، روش تحقیق داده بنیاد و فن دلفی انجام شد. یافته ها:یافته ها نشان داد که ابعاد آموزش خلاقیت (فردی، الزامات آموزشی، سازمانی، اجتماعی – فرهنگی، محیطی، اخلاقی و اقتصادی) و مؤلفههای آن (ویژگیهای شخصیتی، ویژگی های انگیزشی، ویژگی های شناختی، مدیریت و رهبری، نظام منابع انسانی، ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، گروهی (کار تیمی)، فناوری اطلاعات و ارتباطات، قانونی، اهداف و خط مشی مهارت آموزی، محتوا مهارت آموزی، روشهای تدریس و آموزش، ارزشیابی، فضای فیزیکی، محیط آموزشی-تعاملی، تکنولوژی آموزشی، نظام آموزشی، خانواده، رسانه و عامل مجازی، ارزشی، مسئولیت پذیری، اعتبار ملی، اعتبار بین المللی) بود. چنین مدلی باید در هر سازمانی متناسب با اقتضائات آن توسعه یابد.نتیجه گیری: مدل پژوهش در 7 بعد ،24 مؤلفه و 139 شاخص نهایی ارائه شد. Manuscript profile -
Article
7 - Provide a knowledge management model for primary school principals (Case study of Tehran)Curriculum Research Journal , Issue 9 , Year , Autumn 2022Purpose: The purpose of this study is to design a knowledge management model for primary school principals in Tehran. Methodology: The research method is applied in terms of purpose and qualitative in terms of data type and emerging data in terms of nature and type of MorePurpose: The purpose of this study is to design a knowledge management model for primary school principals in Tehran. Methodology: The research method is applied in terms of purpose and qualitative in terms of data type and emerging data in terms of nature and type of data study. Findings: The competitive environment of organizations is becoming more complex and rapidly changing. In such a way that the speed of change in most organizations is much faster than the speed of their ability to respond and adapt. Constant changes in internal conditions and external environments have also created a new state of imbalance for organizations. In the meantime, only organizations can survive that can maintain their competitive advantage. This issue has created many concerns for organizations, the most important of which can be to identify shortcomings (gaps), more productivity of human capital, and more efficient learning. And more effective employees, providing more value-added goods and services, customer and employee satisfaction, preventing the repetition of mistakes, reducing rework, saving time, motivating creativity and innovation, and strengthening the competitive position of organizations. Conclusion: Applying knowledge management in this field can be an important factor to respond to these concerns. In other words, in the meantime, only organizations can survive that maintain their competitive advantage. According to thinkers in this field, maintaining advantage Competitiveness and survival of the organization is possible with the help of knowledge management. In order to be able to continuously create new knowledge in the organization. Manuscript profile -
Article
8 - Presenting Research-oriented Curriculum Model for Preschool Period (Case Study: Tehran)Curriculum Research Journal , Upcoming ArticlesThe present study aims to provide research-oriented curriculum model for a preschool period. The method is considered as applied, qualitative, and self-emerging in terms of objective, data, as well as nature and type, respectively. Totally, 15 experts were selected base MoreThe present study aims to provide research-oriented curriculum model for a preschool period. The method is considered as applied, qualitative, and self-emerging in terms of objective, data, as well as nature and type, respectively. Totally, 15 experts were selected based on the snowball theoretical sampling method and theoretical data saturation. The instrument included a semi-structured interview in which the dimensions, components, and indices of the research-oriented curriculum of the preschool period were set. To this aim, all of the national and global models, results, studies, and theories were assessed for the above-mentioned interview form. Then, the indices were counted with open coding, categorized in the form of dimensions, components, and indices through axial coding, and submitted for 15 experts. In the next step, the dimensions and components were identified using selective coding through interview, Delphi technique, and brainstorming, resulting in finalizing three dimensions, 26 components, and 142 indices for the research-oriented curriculum model of the preschool period. In the next procedure, the dimensions, components, and indices of the model were drawn after the final confirmation and prioritization of the experts. Finally, the aforementioned model was validated again by the experts. Manuscript profile -
Article
9 - Presenting Research-oriented Curriculum Pattern for Preschool Period (Case Study: Tehran)Curriculum Research Journal , Issue 11 , Year , Spring 2023Purpose: The present study aims to provide a research-oriented curriculum Pattern for a preschool period.Methodology: The method is considered applied, qualitative, and self-emerging in terms of objective, data, as well as nature and type, respectively. In total, 15 exp MorePurpose: The present study aims to provide a research-oriented curriculum Pattern for a preschool period.Methodology: The method is considered applied, qualitative, and self-emerging in terms of objective, data, as well as nature and type, respectively. In total, 15 experts were selected based on the snowball theoretical sampling method and theoretical data saturation. The instrument included a semi-structured interview in which the dimensions, components, and indices of the research-oriented curriculum of the preschool period were set. To this aim, all of the national and global Patterns, results, studies, and theories were assessed for the above-mentioned interview form. Then, the indices were counted with open coding, categorized in the form of dimensions, components, and indices through axial coding, and submitted to 15 experts. In the next step, the dimensions and components were identified using selective coding through interviews, the Delphi technique, and brainstorming.Results: resulting in finalizing three dimensions, 26 components, and 142 indices for the research-oriented curriculum Pattern of the preschool period. In the following procedure, the dimensions, features, and indices of the Pattern were drawn after the final confirmation and prioritization of the experts.Conclusion: Finally, the aforementioned Pattern was validated again by the experts. Manuscript profile -
Article
10 - Designing and Validating a Model of Effective Skill Training in Scientific-Applied CenterCurriculum Research Journal , Issue 2 , Year , Winter 2021Purpose: The aim of this study was to design and validate the model of effective skills training in scientific-applied centers.Methodology: The method of the present study was applied based on the purpose and mixed type based on the nature of the data. The statistical p MorePurpose: The aim of this study was to design and validate the model of effective skills training in scientific-applied centers.Methodology: The method of the present study was applied based on the purpose and mixed type based on the nature of the data. The statistical population in the qualitative part of the research included all experts in the field of effective skills training, and 30 experts were selected using the targeted snowball sampling method. The second group of the statistical population of this study in the quantitative part included all the official teachers of applied science centers in Mazandaran province in the number of 3,000 people who were selected by random sampling and snowball method of 608 people as the sample size. In the qualitative part of the present study, semi-in-depth interviews were used and in the quantitative part, a researcher-made questionnaire was used. The validity and reliability of both instruments were evaluated and confirmed. The method of data analysis in the qualitative part of the theoretical coding was taken from the method of data theory of the foundation and in the quantitative part, confirmatory factor analysis was used to validate the model and determine the relationship between the identified factors.Findings: The results showed that in a total of 6 dimensions of career goals, instructor, environment, student, content, and management, 28 components and 252 indicators of the dimensions of the skill training model are effective.Conclusion: Based on the obtained coefficients, it can be said that all indicators have an important and significant role in measuring the dimensions and components of the model of effective skills training system for scientific-applied centers of Mazandaran province Manuscript profile -
Article
11 - ارائهی الگوی شادکامی برای دانشآموزان مدارس ابتدایی آموزش و پرورش (مورد مطالعه شهر تهران)Educational researches , Issue 1 , Year , Winter 2022هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی شادکامی برای دانش آموزان مدارس ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران است. پژوهشحاضر از نظر هدف بنیادی، از نظر داده کیفی و از نظر ماهیت ونوع مطالعه نیز داده بنیاد است. جامعه آماری پژوهش حاضر را در بعدکیفی کلیه متخصصان حوزه شادکامی مانند روانشناسان و Moreهدف پژوهش حاضر ارائه الگوی شادکامی برای دانش آموزان مدارس ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران است. پژوهشحاضر از نظر هدف بنیادی، از نظر داده کیفی و از نظر ماهیت ونوع مطالعه نیز داده بنیاد است. جامعه آماری پژوهش حاضر را در بعدکیفی کلیه متخصصان حوزه شادکامی مانند روانشناسان و جامعه شناسان، علوم تربیتی را تشکیل می دهدبراین اساس در بعدکیفی به روش نمونه گیری آگاهانه از نوع هدفمند ، مشارکت کنندگان پژوهش 16نفر خبره این حوزه و ملاک انتخاب خبرگان رسیدن به اشباع نظری می باشد .جمع آوری داده های پژوهش حاضر را در بعد کیفی یک فرم مصاحبه نیمه ساختار یافته که به روش کدگذاری باز و کدگذاری محوری تدوین شده است. تشکیل فرم مذکور به کمک مصاحبه و فن دلفی از خبرگان از طریق کدگذاری انتخابی نهایی گردید. روش تجزیه و تحلیل دادهها کیفی است و نخستین یافته پژوهش حاضر بیانگر آن ست که الگوی شادکامی برای مدارس ابتدایی آموزش وپرورش شهر تهران کدام است. دومین یافته پژوهش حاضر بیانگر آنست که الگوی مذکور مرکب از چه ابعادی است.این الگومرکب از 3بعد است که به ترتیب اولویت شامل بعد خانواده،بعد مدرسه، بعد محیط است درسومین یافته پژوهش حاضر مؤلفه های سازنده الگوی مذکور 11مورداست که شامل ویژگی های روابط والدین ، تحصیلات ، اقتصاد ، معلم ، مدیر ، همکلاسان ، کارکنان ، فرهنگ حاکم بر جامعه ، امنیت ، قوانین و مقررات و رسانه است چهارمین یافته پژوهش حاضر بیانگر آنست که هر یک از مؤلفه های الگوی مذکور مرکب از چه شاخص هایی است. Manuscript profile -
Article
12 - اولویت بندی و ارزیابی ابعاد و مولفه های آموزش خلاقیت مدیران میانی دانشگاه آزاد اسلامی در قالب الگوی مفهومیEducational researches , Issue 1 , Year , Winter 2022هدف اصلی تحقیق، اولویت بندی و ارزیابی ابعاد و مولفه های آموزش خلاقیت مدیران میانی دانشگاه آزاد اسلامی در قالب الگوی مفهومی است. این تحقیق با رویکرد کمی انجام شده که از لحاظ اهداف کاربردی و از نظر داده ها کمی و از نظر نوع مطالعه پیمایشی مقطعی است.جامعه آماری پژوهش شامل م Moreهدف اصلی تحقیق، اولویت بندی و ارزیابی ابعاد و مولفه های آموزش خلاقیت مدیران میانی دانشگاه آزاد اسلامی در قالب الگوی مفهومی است. این تحقیق با رویکرد کمی انجام شده که از لحاظ اهداف کاربردی و از نظر داده ها کمی و از نظر نوع مطالعه پیمایشی مقطعی است.جامعه آماری پژوهش شامل مدیران میانی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد 270 نفر بوده و بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 159 نفر( 74 زن و 85 مرد) به روش تصادفی طبقه ای متناسب انتخاب شد که در سال 1400 مشغول فعالیت بودند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته می باشد. داده ها با استفاده از نرم افزار های -v26 Spss و Smart PLS 3 مورد پردازش قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری مناسب با سطح سنجش متغیرها و مفاهیم اصلی تحقیق استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد بالاترین اولویت را بعد الزامات آموزشی (936/0) و کمترین اولویت را بعد فردی(467/0) در آموزش خلاقیت مدیران میانی دانشگاه آزاد اسلامی دارد.بنابراین نتایج این پژوهش قابل تامل برای دست اندرکاران امر آموزش است. Manuscript profile -
Article
13 - الگوی رهبری مربیگری برای مدیران مدارس ابتدایی: بر پایه نظریه داده بنیادEducational researches , Issue 4 , Year , Summer 2023موضوع این پژوهش الگوی رهبری مربیگری برای مدیران مدارس ابتدایی: بر پایه نظریه داده بنیاد بود. جامعه ی آماری شامل افراد متخصص ومسئولین صاحب نظر در زمینه ی آموزش و پرورش و اعضای هیأت علمی رشته ی مدیریت آموزشی بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و به کارگیری معیار Moreموضوع این پژوهش الگوی رهبری مربیگری برای مدیران مدارس ابتدایی: بر پایه نظریه داده بنیاد بود. جامعه ی آماری شامل افراد متخصص ومسئولین صاحب نظر در زمینه ی آموزش و پرورش و اعضای هیأت علمی رشته ی مدیریت آموزشی بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و به کارگیری معیار اشباع نظری، مصاحبه هایی نیمه ساختار-یافته با 15 نفر انجام شد. جهت اعتبار و روایی داده ها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیرشرکت کننده در پژوهش استفاده شد. نتایج تحلیل داده ها در طی سه مرحله کدگذاری باز،کدگذاری نظری و کدگذاری انتخابی حاکی از 5 مقوله کلی و 18 مقوله فرعی است که در چارچوب مدلی پارادایمی شامل پدیده محوری: کارایی و ارتباطات، دیدگاه تخصصی و هوش هیجانی؛ شرایط علی: تاثیر گذاری و خلاقیت ، نفوذ و مسئولیت پذیری و مشارکت و همکاری؛ شرایط زمینه ای: بافتار عمومی جامعه, چشمانداز توسعهای رشد ، بافتار تخصصی؛ راهکارها: توسعه حرفهای مدیران , شبکه سازی. حمایت های سازمانی و برون سازمانی؛ شرایط مداخلهگر: توانایی مدیریتی مدیران برخود، توانایی مدیریتی مدیران بر دیگران ، توانایی مدیریت در محیط سازمان؛ پیامدها: ایجاد احساس احترام ، ایجاد اعتماد متقابل ، الگو و الهام بخش تحلیل شده است. Manuscript profile -
Article
14 - طراحی و رتبهبندی الگوی شادمانی سازمانی اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران (الگوی داده بنیاد – روش دلفی)Journal of Development & Evolution Mnagement , Issue 5 , Year , Winter 2020پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل مفهومی شادمانی سازمانی برای اساتید دانشگاه آزاد در بین اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران با رویکرد آمیخته اکتشافی در دو بخش کیفی و کمی انجام گردید. در بخش کیفی از نظریه داده بنیاد و مصاحبه عمیق بهعنوان اصلیترین ابزار جمعآوری دادهها Moreپژوهش حاضر با هدف تدوین مدل مفهومی شادمانی سازمانی برای اساتید دانشگاه آزاد در بین اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران با رویکرد آمیخته اکتشافی در دو بخش کیفی و کمی انجام گردید. در بخش کیفی از نظریه داده بنیاد و مصاحبه عمیق بهعنوان اصلیترین ابزار جمعآوری دادهها و راهبرد نمونهگیری نظری بهعنوان روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. نتایج کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) 19 مقوله کلی و 116 مفهوم بود. مقوله "نگرش شغلی" بهعنوان مقوله محوری انتخاب گردید، همچنین نتایج در قالب مدل پارادایمی شامل راهبردهای استقرار الگوی شادی سازمانی، شرایط محیطی مداخلهگر، ویژگیهای زمینهای، شرایط علی، پدیده اصلی و پیامدها جای گرفتند. این الگو فرایند عملیاتی سازی الگوی شادی سازمانی اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران و روابط بین مقولهها و ابعاد آنها را منعکس مینماید. در مرحله کمی پرسشنامهای بر اساس یافتههای مرحله کیفی، تدوین گردید. پس از سنجش روایی محتوا، سازه، همگرا و واگرا و نیز پایایی ابزار سنجش، پرسشنامه بین 380 نفر از اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد واحدهای تهران توزیع شد. برای بررسی مدل تحقیق از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد که نتایج حکایت از اعتبار مدل استخراجشده از بخش کیفی تحقیق بر اساس دادههای واقعی داشت. Manuscript profile -
Article
15 - ارائه الگوی ممیزی مدیریت دانش در وزارت نفتJournal of Instruction and Evaluation , Issue 2 , Year , Winter 2021پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی ممیزی مدیریت دانش در وزارت نفت ایران انجام که از لحاظ اهداف کاربردی و از نظر دادهها، آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) و از نظر نوع مطالعه در بعد کیفی، داده بنیاد خودظهور و در بعد کمی، پیمایشی مقطعی است. جامعهکیفی پژوهش شامل صاحبنظران و Moreپژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی ممیزی مدیریت دانش در وزارت نفت ایران انجام که از لحاظ اهداف کاربردی و از نظر دادهها، آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) و از نظر نوع مطالعه در بعد کیفی، داده بنیاد خودظهور و در بعد کمی، پیمایشی مقطعی است. جامعهکیفی پژوهش شامل صاحبنظران و خبرگان حوزه آموزش اعم از اساتید دانشگاهها و مدیران عالی وزارت نفت بوده و حجم نمونه متشکل از جامعه کارکنان ستادی براساس روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و جدول مورگان تعداد 324 نفر (زن 163و مرد 161) بدست آمده است. در این پژوهش برای جمعآوری دادهها و اطلاعات لازم از دو نوع ابزارِ مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محققساخته استفاده شدهاست. رواییصوری و محتوایی پرسشنامه مورد تأیید قرارگرفت. ضریب آلفایکرونباخ برای پرسشنامه 90/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده در بعد کیفی، به مدد کدگذاری باز، محوری و انتخابی از طریق مصاحبه، فن دلفی، و بارش فکری انجام شد که 5 بعد (اهدافشغلی، مربی، محیط، دانشجو، محتوا، مدیریت)، 13مؤلفه و80 شاخص در بعد کیفی برای الگوی ممیزی مدیریت دانش نهایی شد و بعد کمی در دو بخش: 1-توصیفدادهها 2-تحلیلدادهها، تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش مؤید این مطلب است که اجرای فرآیندهای مدیریت دانش در وزارت نفت همچون سازمانهای دیگر بدون داشتن یک الگوی ممیزی مدیریت دانش اختصاصی و پویا، محکوم به شکست خواهد بود. که با عنایت به بررسی ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای ممیزیمدیریت دانش، الگوی مذکور احصا و ارائه شد. Manuscript profile -
Article
16 - تبیین فرهنگ سازمانی در ورزشJournal of Training and Improvement of Human Resources , Issue 14 , Year , Spring 2024مفهوم فرهنگ سازمانی در زبان عامیانه و روزمره در ورزش، بهعنوان مفاهیم تقویتکننده مشکلات سازمانی مدیریت مشترک شکل میگیرد. سازمانهای ورزشی و مربیان، ورزشکاران و اعضای آنها موضوعات امیدوارکنندهای برای مطالعه فرهنگ سازمانی باشند؛ ازاینرو هدف این مقاله مرور روایتی فرهن Moreمفهوم فرهنگ سازمانی در زبان عامیانه و روزمره در ورزش، بهعنوان مفاهیم تقویتکننده مشکلات سازمانی مدیریت مشترک شکل میگیرد. سازمانهای ورزشی و مربیان، ورزشکاران و اعضای آنها موضوعات امیدوارکنندهای برای مطالعه فرهنگ سازمانی باشند؛ ازاینرو هدف این مقاله مرور روایتی فرهنگ سازمانی در ورزش بود. انتخاب پارادایمهای تحقیق، روشها، علایق، دیدگاهها و تعاریف و عملیاتی سازی فرهنگ سازمانی مورداستفاده در 38 مطالعه بررسی شد. این موضوع تنوع راههای مطالعهشدۀ فرهنگ در ورزش و طیف وسیعی از علایق بررسیشده در این تحقیق ازجمله اطلاعرسانی به توسعه ورزشکاران، ارتباط بین قدرت فرهنگ و عملکرد سازمانی و درک نیروهای محرک تنوع سازمانی را برجسته میکند. برخلاف ادبیات فرهنگ سازمانی گستردهتر، در ورزش ترجیح داده میشود که فرهنگ را متغیری برای دستکاری در یک سازمان فرض کنیم. فرصت گسترش رویکردهای مطالعه فرهنگ سازمانی در ورزش مورد بحث قرار میگیرد؛ مانند گسترش روشهای مورداستفاده برای انجام مطالعات شامل مربیان و ورزشکاران در جمعیت موردمطالعه و استفاده از دیدگاه پراکندگی که در آن ابهام و تعارض در درک فرهنگ در نظر گرفته میشود. کلیدواژهها: فرهنگ سازمانی، ورزش، مرور روایتی، مربیگری، مدیریت. Manuscript profile -
Article
17 - شناسایی مؤلفههای سازنده آموزشهای مجازی در دوره متوسطه شهرستانهای استان تهرانInformation and Communication Technology in Educational Sciences , Issue 1 , Year , Summer 2017پژوهش حاضر، به شناسایی مؤلفههای سازنده آموزشهای مجازی در دوره متوسطه آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، پرداخته است. این پژوهش یک پژوهش کاربردی و کمی است که از نظر نوع مطالعه از نوع پیمایشی مقطعی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان اداره کل آموزش و پرورش شهرست Moreپژوهش حاضر، به شناسایی مؤلفههای سازنده آموزشهای مجازی در دوره متوسطه آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، پرداخته است. این پژوهش یک پژوهش کاربردی و کمی است که از نظر نوع مطالعه از نوع پیمایشی مقطعی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران است. برای انتخاب گروه نمونه معرف و همچنین، افزایش دقت اندازهگیری، از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شد که طی آن 181 نفر از کارکنان به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار سنجش این پژوهش شامل پرسشنامه پژوهشگر ساخته است که پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برابر 0/97 بود. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفت و پاسخ آزمودنیها با آزمون تحلیل عاملی اکتشافی با کمک نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی بیانگر آن بود که مؤلفههای سازنده آموزشهای مجازی مشتمل بر ده عامل در 141 شاخص به این ترتیب است: عامل اول برنامهریزی آموزشی با 58 شاخص، عامل دوم یادگیری مطلوب با 21 شاخص، عامل سوم روابط با 14 شاخص، عامل چهارم بهرهوری با 11 شاخص، عامل پنجم محیط مجازی با 9 شاخص، عامل ششم بازخورد با 5 شاخص، عامل هفتم تکنولوژی آموزشی با 6 شاخص، عامل هشتم تفکر منطقی با 5 شاخص، عامل نهم برنامهریزی درسی با 5 شاخص، و عامل دهم عدالت آموزشی با 7 شاخص که در مجموع این شاخصها و عوامل حدود 45% واریانس کل آموزشهای مجازی را تبیین میکنند. Manuscript profile -
Article
18 - ارائه الگوی آموزش مدیریت دانش در شرکتهای خدمات پس از فروش خودرویی (مطالعه موردی شرکت ایساکو)Management and Leadership Studies in Educational Organizations , Issue 1 , Year , Summer 2023پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی از آموزش مدیریت دانش در شرکت های خدمات پس از فروش خودرو ایساکو انجام شد. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر داده، ترکیبی اکتشافی (کیفی- کمی) و از نظر ماهیت در بعد کیفی، داده های بنیادی در نوع خود و در بعد کمی، مقطعی است. نظر سنجی. جامعه آ Moreپژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی از آموزش مدیریت دانش در شرکت های خدمات پس از فروش خودرو ایساکو انجام شد. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر داده، ترکیبی اکتشافی (کیفی- کمی) و از نظر ماهیت در بعد کیفی، داده های بنیادی در نوع خود و در بعد کمی، مقطعی است. نظر سنجی. جامعه آماری بخش کیفی را کلیه افراد خبره (افراد دارای مدرک دکتری و پژوهشگر در زمینه مدیریت دانش) در این زمینه و در بخش کمی کلیه کارکنان شرکت (کارشناسی به بالا) 140 نفر تشکیل می دهند. روش نمونه گیری در بخش کیفی به صورت آگاهانه با نوع گلوله برفی مورد هدف قرار گرفت و 18 خبره انتخاب شدند که در کارشناس شماره 15 به اشباع نظری رسیدیم و در بخش کمی حجم نمونه 106 نفر بر اساس فرمول تعیین حجم مورگان انتخاب شدند. . در پژوهش حاضر، پس از کدگذاری باز و محوری ابزار اندازه گیری، در قالب فرمی تهیه و برای کدگذاری انتخابی و اعتبارسنجی به کارشناسان ارسال شد. بر این اساس پرسشنامه محقق ساخته طراحی و بین نمونه های آماری که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند توزیع شد. . سپس داده های جمع آوری شده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در پایان 7 بعد، 26 مؤلفه و 138 شاخص برای این مدل شمارش شد. ابعاد شناسایی شده در یک ساختار همگن از ساختارهای مدل مفهومی به نام مدل آموزش مدیریت دانش در شرکت های خدمات پس از فروش خودرو پشتیبانی می کند. Manuscript profile -
Article
19 - نقش مؤلفههای مدیریت در آموزش تعامل با مشتریان در بانک سامانThe Journal of Modern Thoughts in Education , Issue 4 , Year , Summer 2022امروزه مدیران بانکی، لزوم آموزشهای مرتبط با مشتری مداری را با توجه به اهمیت مشتریان در سیستم بانکداری و لزوم جذب و نگهداشت آنها، کاملاً احساس میکنند. در این راستا آموزش تعامل با مشتریان یکی از آموزشهایی که است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ از این رو پژوهش حاضر با Moreامروزه مدیران بانکی، لزوم آموزشهای مرتبط با مشتری مداری را با توجه به اهمیت مشتریان در سیستم بانکداری و لزوم جذب و نگهداشت آنها، کاملاً احساس میکنند. در این راستا آموزش تعامل با مشتریان یکی از آموزشهایی که است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مؤلفههای مدیریتی در آموزش تعامل با مشتریان در بانک سامان اجرا گردید. پژوهش حاضر از نظر هدف به صورت کاربردی است که به روش آمیخته (کیفی_کمی) اجرا گردید. مؤلفه و شاخصهای مدیریتی آموزش تعامل با مشتریان بانک شناسایی در بخش کیفی با استفاده از نظرات 15 نفر از خبرگان و اساتید رشتههای علوم اقتصادی، ریاضی، مدیریت، مدیریت آموزشی، تعلیم و تربیت به روش گراندد شناسایی شدند. در مرحله کمی نیز با استفاده از یافتههای بخش کیفی و جمعبندی نظرات خبرگان، پرسشنامهای محقق ساخته طراحی گردید. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی متشکل از کلیه کارکنان شعب بانکهای سامان شهر تهران به تعداد 3000 نفر میباشند که 341 نفر بهعنوان نمونه آماری به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادههای بهدستآمده با استفاده از روشهای آمار استنباطی مانند آزمون t، تحلیل عاملی تائیدی و الگوی معادلات ساختاری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان میدهند که در فرایند آموزش تعامل با مشتریان در بانک سامان، 21 کد و 5 شاخص (1) آموزشی، (2) حرفهای، (3) تجربه و دانش قبلی، (4) عمومی و (5) تخصصی به ترتیب دارای بیشترین نقش هستند. نتایج نیز نشان میدهند که مؤلفههای مدیریتی به خصوص مؤلفۀ مدیریت آموزشی در فرایند آموزش نیروی انسانی و مقوله آموزش تعامل با مشتریان در بانک سامان دارای نقش و اهمیت بالایی هستند. Manuscript profile -
Article
20 - شناسایی عوامل درونی و بیرونی اثرگذار بر صلاحیت حرفه ای معاونین پرورشی مقطع متوسطه استان بوشهرEducational Administration Research , Issue 4 , Year , Winter 2018هدف این پژوهش شناسایی عوامل درونی و بیرونی اثرگذار بر صلاحیت حرفه ای معاونین پرورشی مقطع متوسطه استان بوشهر است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده کیفی بود. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان آموزش و پرورش و مسئولین دانشگاهی بودند که با استفاده از روش نمونهگیری Moreهدف این پژوهش شناسایی عوامل درونی و بیرونی اثرگذار بر صلاحیت حرفه ای معاونین پرورشی مقطع متوسطه استان بوشهر است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده کیفی بود. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان آموزش و پرورش و مسئولین دانشگاهی بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و اصل اشباع 24 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. در این پژوهش به منظور گردآوری دادهها از روش کتابخانهای، مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. مصاحبه با خبرگان بیانگر روا بودن مصاحبه بود و بهمنظور محاسبه پایایی از روش پایایی بین دو کدگذار استفاده شد که نتایج بیانگر پایا و روا بودن مصاحبه بود. برای تحلیل دادههای پژوهش از طریق تحلیل محتوا استفاده شد. نتایج نشان داد که مولفه های ویژگیهای فردی، برنامه درسی، مدیریت، فناوری اطلاعات، جزء عوامل درونی و مولفه های جامعه سالم، رسانه، سیاستهای تربیتی جزء عوامل بیرونی تاثیرگذار بر صلاحیت حرفه ای معاونین پرورشی مقطع متوسطه استان بوشهر بودند. Manuscript profile -
Article
21 - ارائه الگوی بهره وری اعضای هیات علمی : یک پژوهش داده بنیادEducational Administration Research , Issue 2 , Year , Autumn 2021در پژوهش حاضر به ارائه الگوی بهرهوری اعضای هیات علمی منطقه هشت دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته شده است. روش پژوهش حاضر از نظر اهداف؛ کاربردی و از نظر داده کیفی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه داده بنیاد نوظهور است . جامعه آماری مورد نظر پژوهش حاضر را شامل کلیه خبرگان حوزه مربو Moreدر پژوهش حاضر به ارائه الگوی بهرهوری اعضای هیات علمی منطقه هشت دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته شده است. روش پژوهش حاضر از نظر اهداف؛ کاربردی و از نظر داده کیفی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه داده بنیاد نوظهور است . جامعه آماری مورد نظر پژوهش حاضر را شامل کلیه خبرگان حوزه مربوطه تشکیل می دهد که براساس روش نمونه گیری آگاهانه از نوع هدفمند گلوله برفی و اشباع نظری تعداد 20نفر خبره حجم نمونه را شامل می شود.. ابزار سنجش پژوهش حاضر را یک فرم مصاحبه نیمه ساختار یافته تشکیل داد .که در آن ، ابعاد، مؤلفه ها و شاخص های الگوی بهرهوری اعضای هیات علمی تنظیم شد.برای فرم مصاحبه مذکور ابتدا کلیه الگوها، یافته ها، مطالعات و تئوری های ملی وجهانی بررسی شده و سپس توسط کد گذاری باز، شاخص ها احصا شدند و بعدتوسط کدگذاری محوری،در قالب ابعاد،مولفه ها وشاخص ها مقوله بندی شد . برای 20نفر از خبرگان حوزه مربوطه ارسال وبه مدد کد گذاری انتخابی از طریق مصاحبه ،فن دلفی وبارش فکری بر روی خبرگان اجرا و این روند تا اشباع نظری استمرار داشت..پس از تایید نهایی واولویت بندی خبرگان در خصوص ابعاد،مولفه ها وشاخص های سازنده الگوی مذکور این مهم در قالب یک الگو ترسیم، ومجددا الگوی مذکور توسط خبرگان اعتبار یابی شد.روش تجزیه وتحلیل داده ها کیفی بوده ودر نهایت 5بعد،13مولفه و102شاخص نهایی گردید. Manuscript profile -
Article
22 - شناسایی مولفه های سازنده جذب اعضای هیات علمیEducational Administration Research , Issue 2 , Year , Autumn 2021هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفه های سازنده جذب اعضای هیات علمی می باشد. از نظر اهداف کاربردی از نظر دادهها کمی از نظر ماهیت و نوع مطالعه پیمایشی مقطعی است. جامعه آماری کلیه اعضای جذب هیأتعلمی دانشگاه فنی وحرفه ای 234 نفر می باشند از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 132نفر ن Moreهدف پژوهش حاضر شناسایی مولفه های سازنده جذب اعضای هیات علمی می باشد. از نظر اهداف کاربردی از نظر دادهها کمی از نظر ماهیت و نوع مطالعه پیمایشی مقطعی است. جامعه آماری کلیه اعضای جذب هیأتعلمی دانشگاه فنی وحرفه ای 234 نفر می باشند از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 132نفر نمونه انتخاب شدند.ابزار سنجش پرسشنامه محقق ساخته پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ محاسبه که برابر 91/ 0 و روایی آن به کمک روایی همزمان و CVR انجام شد. برون داد اولیه نشان میدهد دترمینان ماتریس همبستگی غیر از صفر و نتیجه آزمون کرویت بارتلت از لحاظ آماری در سطح کمتر 0001/0 معنادار است. برونداد عاملهای 25گانه با روش PC و شیوه واریماکس دوران و دادههایی که مشترکاً با یک عامل همبسته بودند تشکیل یک پاره تست دادهاند. نتایج تحلیل عاملی پژوهش به ترتیب اولویت 8 بعد، 25 مؤلفه و 128 شاخص به عنوان عوامل سازنده جذب اعضای هیات علمی معرفی شدند. Manuscript profile -
Article
23 - طراحی ،الگوی رهبری در قرن 21 برای مدیران مدارس دوره ابتدایی (مورد مطالعه: شهر تهران)Educational Administration Research , Issue 58 , Year , Spring 2024پژوهش حاضر ارائه الگوی رهبری در قرن 21 برای مدیران مدارس دوره ابتدایی شهر تهران است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی، از نظر نوع داده کیفی ، از نظر ماهیت و نوع مطالعه داده بنیاد سیستمی (پارادایمی ) است. جامعة مورد نظر شامل خبرگان حوزه منابع انسانی دارای تحصیلات دکتری ت More
پژوهش حاضر ارائه الگوی رهبری در قرن 21 برای مدیران مدارس دوره ابتدایی شهر تهران است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی، از نظر نوع داده کیفی ، از نظر ماهیت و نوع مطالعه داده بنیاد سیستمی (پارادایمی ) است. جامعة مورد نظر شامل خبرگان حوزه منابع انسانی دارای تحصیلات دکتری تخصصی و در این زمینه صاحب تالیف، مقاله، پژوهش و تجربه عملی می باشند بر اساس روش نمونهگیری نظری گلولهبرفی و بر اساس اشباع نظری دادهها، 15 نفر خبره برای مصاحبه انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبة نیمهساختاریافته بود که در آن، ابعاد، مؤلفهها وشاخص های الگوی رهبری در قرن 21 برای مدیران مدارس ابتدایی شهر تهرانتنظیم شد. برای فرم مصاحبة یادشده ابتدا بخشی از الگوها، یافتهها، مطالعات و نظریههای ملی و جهانی بررسی ، سپس، با کدگذاری باز، شاخصها احصا شدند و از طریق کدگذاری محوری، در قالب ابعاد، مؤلفهها و شاخصها مقولهبندی شد، برای 15 نفر از خبرگان ارسال و به کمک کدگذاری انتخابی از طریق مصاحبه، فن دلفی و بارش فکری ابعاد و مؤلفهها شناسایی شد. در نتیجه، 5 بعد، 16 مؤلفه و111 شاخص برای الگوی رهبری در قرن 21 برای مدیران مدارس دوره ابتدایی نهایی شد. پس از تأیید نهایی و اولویتبندی خبرگان، ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای سازندة الگو ترسیم و مجدداً الگوی یادشده توسط خبرگان اعتباریابی شد.
Manuscript profile