-
Article
1 - بررسی تطبیقی تعهد سازمانی و پیامدهای آن در بیمارستانهای دولتی و خصوصی استان سمنانJournal of healthcare management , Issue 10 , Year , Summer 2018مقدمه: در پژوهش حاضر به بررسی تطبیقی تعهد سازمانی در بیمارستانهای دولتی و خصوصی استان سمنان و همچنین تعیین رابطه بین تعهد سازمانی و متغیرهای وابسته تحقیق (رضایت شغلی، ترک خدمت، غیبت و تاخیر و عملکرد) پرداخته شده است. روش پژوهش: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از حیث ر Moreمقدمه: در پژوهش حاضر به بررسی تطبیقی تعهد سازمانی در بیمارستانهای دولتی و خصوصی استان سمنان و همچنین تعیین رابطه بین تعهد سازمانی و متغیرهای وابسته تحقیق (رضایت شغلی، ترک خدمت، غیبت و تاخیر و عملکرد) پرداخته شده است. روش پژوهش: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از حیث روش توصیفی، پیمایشی و همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل بیمارستانهای دولتی (650 نفر) و خصوصی (250 نفر) استان سمنان میباشد. حجم نمونه بیمارستانهای دولتی 250 نفر (جدول کرجسی و مورگان) و بیمارستان خصوصی به منظور همسانسازی 250 نفر (تمام شماری) در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه و اسناد مدارک سازمانی میباشد. روش تحلیل دادهها شامل، آزمون TEST، ضریب همبستگی اسپیرمن و کندال میباشد. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان میدهد تعهد سازمانی در بیمارستانهای خصوصی بیشتر از بیمارستانهای دولتی است0نتایج آزمون فرضیات فرعی در بیمارستانهای دولتی و خصوصی نشان میدهد، بین تعهد سازمانی و رضایت شغلی در بیمارستانهای دولتی رابطه معناداری وجود ندارد، بین تعهد سازمانی و ترک خدمت در بیمارستانهای دولتی رابطه معناداری وجود ندارد ولی در بیمارستان خصوصی با توجه به P = 0.04 رابطه معکوس وجود دارد، بین تعهد سازمانی و غیبت و تاخیر در بیمارستانهای دولتی با توجه به P = 0.006، P = 0.000رابطه معکوس وجود دارد، بین تعهد سازمانی و عملکرد در بیمارستانهای دولتی رابطه معناداری وجود ندارد ولی در بیمارستان خصوصی P = 0.046 رابطه مستقیم وجود دارد. نتیجهگیری: خصوصیسازی سبب افزایش تعهد سازمانی که خود باعث افزایش عملکرد، کاهش ترک خدمت، غیبت و تاخیر میشود. Manuscript profile -
Article
2 - بررسی امنیت شغلی و ادراک حمایت سازمانی در پیشبینی بهرهوری کارکنان قراردادی دانشگاه علوم پزشکی خرم آبادJournal of healthcare management , Issue 26 , Year , Winter 2018مقدمه: اهمیت بهرهوری کارکنان در سازمانها بخش انکار ناپذیر در حوزه مدیریت سازمان میباشد. بهرهوری بالا، موجب بالا رفتن سطح زندگی و رفاه اجتماعی از راه درآمد واقعی، رقابت ملی و کیفیت زندگی میشود. از اینرو بررسی عواملی که میتوانند این بهرهوری را در سازمان پیشبینی کن Moreمقدمه: اهمیت بهرهوری کارکنان در سازمانها بخش انکار ناپذیر در حوزه مدیریت سازمان میباشد. بهرهوری بالا، موجب بالا رفتن سطح زندگی و رفاه اجتماعی از راه درآمد واقعی، رقابت ملی و کیفیت زندگی میشود. از اینرو بررسی عواملی که میتوانند این بهرهوری را در سازمان پیشبینی کنند ضروری به نظر میرسد. روش پژوهش: این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی پیمایشی و از شاخه همبستگی میباشد. جامعه آماری آن جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان قراردادی دانشگاه علوم پزشکی خرم آباد میباشد. با استفاده از جدول مورگان 196 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین شده و این تعداد به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای از جامعه آماری انتخاب شده اند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه میباشد. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. یافتهها: ضریب همبستگی امنیت شغلی و بهرهوری کارکنان قراردادی برابر 0/25 =r میباشد که در سطح 0/001 معنادار میباشد. همچنین ضریب همبستگی ادراک حمایت سازمانی و بهرهوری کارکنان قراردادی برابر 38/0 =r میباشد که در سطح 001/0 معنادار میباشد. امنیت شغلی و ادراک حمایت سازمانی قدرت پیشبینی بهرهوری کارکنان قراردادی را دارند (19/95=F و 0/001>P) و متغیر پیش بین امنیت شغلی با بتای (0/16=b) و ادراک حمایت سازمانی با بتای (0/33=b) قدرت دارند که بهرهوری کارکنان قراردادی را پیشبینی کنند. نتیجهگیری: امنیت شغلی از جمله عوامل بهداشتی است و تامین آن از سوی سازمان باعث ادامه خدمت میشود، لذا ارضای آن در روابط شغلی موجب خشنودی شغلی و در نتیجه عملکرد اثربخش همراه با کارایی و بهرهوری مناسب میشود. حمایت سازمانی ادراک شده زمینه مطلوب شغلی را فراهم میآورد و با درک حمایت سازمان روابط متقابل و محکمی بین سازمان و افراد ایجاد میشود. همچنین مشخص شد هر سازمانی برای افزایش بهرهوری نیازمند احساس امنیت در شغل و درک حمایت سازمانی میباشد تا بتواند از بهرهوری بالایی برخوردار باشد. Manuscript profile -
Article
3 - شناسایی و اولویتبندی نیازهای آموزشی مدیران بیمارستان بقیه الله (عج) در زمینه مهارتهای انسانی، ادراکی و فنیJournal of healthcare management , Issue 24 , Year , Autumn 2017مقدمه: سرعت تغییرات محیطی و درون سازمانی باعث شده است تا آموزش و به روز بودن نیروی انسانی و به ویژه مدیران از اهمیت ویژهای برخوردار باشد. حال این اهمیت با توجه به حساسیت مشاغل موجود در بیمارستانها دوچندان میشود. از اینرو شناسایی و اولویتبندی نیازهای آموزشی برای مدیر Moreمقدمه: سرعت تغییرات محیطی و درون سازمانی باعث شده است تا آموزش و به روز بودن نیروی انسانی و به ویژه مدیران از اهمیت ویژهای برخوردار باشد. حال این اهمیت با توجه به حساسیت مشاغل موجود در بیمارستانها دوچندان میشود. از اینرو شناسایی و اولویتبندی نیازهای آموزشی برای مدیران بیمارستانی از اهمیت فراوانی برخوردار است. روش پژوهش: این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی پیمایشی میباشد. جامعه آماری آن جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مدیران بیمارستان بقیهاله (عج) میباشد که تعداد آنها 190 نفر است. با استفاده از جدول مورگان 123 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین شده (92 نفر مرد و 31 نفر زن) و این تعداد به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای از جامعه آماری انتخاب شدهاند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه میباشد که روایی و پایایی آن با استفاده از روشهای استاندارد مورد تایید قرار گرفته است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری t تک گروهی و آزمون فریدمن استفاده شده است. یافتهها: نتایج به دست آمده از آزمون t تک گروهی نشان داد که سطوح مختلف مدیریت بیمارستان نیازمند شاخصهای مختلف آموزش فنی، انسانی و ادراکی میباشند که با توجه به نتیجه آزمون فریدمن اولویت این نیازها با یکدیگر متفاوت میباشد. نتیجه گیری: سطوح سه گانه مدیران (عالی، میانی و سرپرستی) به هر سه سطح نیازها (فنی، انسانی و ادراکی) نیاز دارند ولی مدیران سطوع عالی بیشتر به نیازهای ادراکی توجه داشته اند و مدیران سطوح سرپرستی به نیازهای فنی در حالی که هر سه سطح مدیریتی به نیازها آموزشی در زمینه انسانی اولویت دادهاند. همچنین نوع اولویتهای این سه گروه متفاوت است. Manuscript profile -
Article
4 - شناسایی نقش شایستگیهای رهبری اشتراکی در مدیریت بحران (مطالعه موردی: بیمارستان فارابی)Journal of healthcare management , Issue 38 , Year , Winter 2021مقدمه: حمایت و مشارکت مدیران یک سازمان لازمه پیاده سازی یک مدیریت بحران موثر می باشد. آماده کردن شرایط از طریق روشن نمودن مقاصد و اهداف طرح مدیریت بحران بر مبنای فلسفه و ارزشهای سازمان صورت می گیرد که این امر در مراکز بهداشت و درمان نمود بیشتری دارد. هدف از انجام این ت Moreمقدمه: حمایت و مشارکت مدیران یک سازمان لازمه پیاده سازی یک مدیریت بحران موثر می باشد. آماده کردن شرایط از طریق روشن نمودن مقاصد و اهداف طرح مدیریت بحران بر مبنای فلسفه و ارزشهای سازمان صورت می گیرد که این امر در مراکز بهداشت و درمان نمود بیشتری دارد. هدف از انجام این تحقیق شناسایی نقش شایستگیهای رهبری اشتراکی در مدیریت بحران (مطالعه موردی: بیمارستان فارابی) است. روش پژوهش: این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی و پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه مدیران و معاونان و کارکنان بیمارستان فارابی میباشند که تعداد آنها 820 است لذا حجم نمونه لازم بر اساس فرمول کوکران، 262 نفر تعیین شد. برای بررسی متغیرهای تحقیق از ابزار پرسشنامه استفاده شد. پایایی پرسشنامهها بهوسیله ضریب آلفای کرونباخ و روایی محتوایی پرسشنامهها توسط جمعی از اساتید دانشگاه و روایی سازه آنها توسط تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید قرار گرفت. فرضیههای پژوهش توسط مدلسازی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفتند. یافتهها: ویژگی ها و مهارت ها به طور مستقیم(ضریب 0.48) و غیر مستقیم و از طریق رهبری وظیفه گرا(ضریب 0.80)، رهبری مردم گرا(ضریب 0.26) و رهبری سازمان گرا(ضریب 0.14) در مدیریت بحران نقش دارد. همچنین مشخص شد رهبری وظیفه گرا، رهبری مردم گرا و رهبری سازمان گرا به ترتیب با ضرایب 0.89، 0.33 و 0.79 به صورت مستقیم در مدیریت بحران نقش دارند. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای تحقیق ویژگی ها و مهارتها می توانند در مدیریت بحران بیمارستان فارابی نقش داشته باشند که این تاثیر مصورت مستقیم و غیر مستقیم و از طریق متغیرهای میانجی رهبری وظیفه گرا، رهبری مردم گرا و رهبری سازمان گرا صورت می پذیرد. Manuscript profile -
Article
5 - ارائه مدل سواد سلامت برای بیماران فشارخون در بیمارستان قلب شهید رجاییJournal of healthcare management , Issue 39 , Year , Summer 2021مقدمه: پرفشاری خون سومین علت مرگ و میر در دنیاست. یکی از راهکارهای کنترل بیماریهای مزمن بالابردن میزان آگاهی بیماران میباشد که این امر مستلزم بهبود سواد سلامت آنان میباشد. بدین منظور در این تحقیق به ارائه مدل سواد سلامت برای بیماران فشارخون در بیمارستان قلب شهید رج Moreمقدمه: پرفشاری خون سومین علت مرگ و میر در دنیاست. یکی از راهکارهای کنترل بیماریهای مزمن بالابردن میزان آگاهی بیماران میباشد که این امر مستلزم بهبود سواد سلامت آنان میباشد. بدین منظور در این تحقیق به ارائه مدل سواد سلامت برای بیماران فشارخون در بیمارستان قلب شهید رجایی پرداخته می شود. روش پژوهش: این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش انجام پیمایشی و ترکیب روشهای کیفی و کمی است. جامعه آماری بخش کیفی تمامی خبرگان حوزه بهداشت، درمان و سلامت و در بخش کمی کارکنان دارای مدرک کارشناسی و بالاتر بیمارستان قلب شهید رجایی می باشند. در بخش کیفی بعد از انجام 23 مصاحبه اشباع نظری صورت گرفت و در بخش کمی تحقیق 122 نفر از کارکنان بیمارستان قلب شهید رجایی با روش تمام شماری انتخاب شد. علاوه بر مطالعات کتابخانه ای از روش میدانی و از طریق مصاحبه در بخش کیفی و پرسشنامه در بخش کمی استفاده شده است. روایی پرسشنامه با ضریب CVR و پایایی آن با ضریب آلفای کرنباخ مورد تایید قرار گرفته است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش کدگذاری باز در بخش کیفی و معادلات ساختاری در بخش کمی استفاده شده است. یافتهها:نتایج نشان داد که سواد پایه با ضریب 0.923، سواد شناختی با ضریب 0.648، سواد اجتماعی با ضریب 0.585 و سواد فرهنگی با ضریب 0.483 به ترتیب از اهمیت بالایی در سواد سلامت بیماران فشار خون در بیمارستان شهید رجایی دارند. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این تحقیق می توان نتیجه گرفت که وجود 4 عامل سواد پایه با مولفههای خواندن و نوشتن و دانش، سواد فرهنگی با مولفههای نگرش، ارزشها و هنجارها، سواد شناختی با مولفههای کاربرد، ارزیابی، درک و دسترسی، و سواد اجتماعی با مولفههای ارتباطات و تعاملات می توانند سواد سلامت بیماران فشارخون را تحت تاثیر قرار دهد. Manuscript profile -
Article
6 - بررسی عوامل موثر بر شکل گیری سرمایه اجتماعی در دانشگاهها با تاکید بر دیدگاههای امام خمینی(س) و تدوین مدل مناسب جهت توسعه آنJournal of Iranian Social Development Studies , Issue 1 , Year , Summer 2022سرمایه اجتماعی از مهم ترین منابع قدرت در گروه های انسانی و جوامع بشری است. مدیریت توسعه در عصر حاضر بیشتر از سرمایه اقتصادی، فیزیکی و انسانی نیازمند سرمایه اجتماعی است و بدون این سرمایه استفاده از دیگر سرمایه ها به طور بهینه انجام نمی گردد و پیمودن راه های توسعه و تکامل Moreسرمایه اجتماعی از مهم ترین منابع قدرت در گروه های انسانی و جوامع بشری است. مدیریت توسعه در عصر حاضر بیشتر از سرمایه اقتصادی، فیزیکی و انسانی نیازمند سرمایه اجتماعی است و بدون این سرمایه استفاده از دیگر سرمایه ها به طور بهینه انجام نمی گردد و پیمودن راه های توسعه و تکامل فرهنگی و اقتصادی ناهموار و دشوار می شود. در این راستا، دانشگاه به عنوان یکی از بسترهای اصلی تشکیل گروه های اجتماعی و توسعه سرمایه اجتماعی می تواند مورد توجه باشد. دانشگاه ها به عنوان نهادهایی بنیادینی عمل می کنند که می توانند مبنایی برای یادگیری چگونگی تولید سرمایه اجتماعی باشند به طوری که امام خمینی (س)، نقش حوزه و دانشگاه را در تحولات وتوسعه آن، بسیار مهم ارزیابی می کند و ریشه صلاح و فساد مردم و جامعه را در آنجا می بیند. از اینرو، هدف این تحقیق بررسی و شناسایی عوامل تاثیرگذار بر شکل گیری سرمایه اجتماعی در دانشگاه ها با تاکید بر دیدگاه های امام خمینی (س) و تدوین مدل مناسب جهت توسعه آن است. این تحقیق دارای رویکردی آمیخته (کمی-کیفی) است. به همین سبب پژوهش در دو فاز کیفی و کمی انجام می گیرد. در فاز اول پژوهشگر با استفاده از روش مبتنی بر نظریه پردازی زمینهای یا گراندد تئوری و در فاز بعدی با استفاده از روش تحقیق کمی با استفاده از پرسشنامه صورت میگیرد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل اساتید دانشگاه و خبرگان که با استفاده از نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و تا زمان حد اشباع (50 مصاحبه) مورد مصاحبه واقع شده اند و جامعه آماری در بخش کمی شامل کل دانشگاه های کشور که با استفاده از جدول مورگان 385 نفر مشخص شدند. در این پژوهش خداگرایی، اسلام محوری، خدمت برای خدا و اعتقاد به نظارت الهی، قانون گرایی، دین و ایدیولوژی از جمله عواملی هستند که از زیرساختها و ملزومات توسعه سرمایه اجتماعی در دانشگاه می باشند و در شرایط علّی کدبندی محوری شدهاند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که مقولههای افزایش اعتماد، افزایش مشارکت، افزایش مسئولیت پذیری، افزایش انسجام اجتماعی، افزایش امنیت و حفظ ارزش های اسلامی از پیامدهای استخدام راهبردهای مناسب در توسعه سرمایه اجتماعی در دانشگاه ها با تاکید بر دیدگاه های امام خمینی (س) است. Manuscript profile -
Article
7 - شناسایی و واکاوی عوامل سازنده و موثر بر رشد خودباوری در نوجوانان عضو کانونهای پرورش فکری کودکان و نوجوانانJournal of Excellence in counseling and psychotherapy , Issue 4 , Year , Winter 2021هدف: هدف این پژوهش شناسایی و واکاوی عوامل سازنده و موثر بر رشد خودباوری در نوجوانان عضو کانونهای پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود.روش: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا آمیخته (کیفی و کمی) بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی اسناد و متون مرتبط و خبرگان و متخصصا Moreهدف: هدف این پژوهش شناسایی و واکاوی عوامل سازنده و موثر بر رشد خودباوری در نوجوانان عضو کانونهای پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود.روش: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا آمیخته (کیفی و کمی) بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی اسناد و متون مرتبط و خبرگان و متخصصان تعلیموتربیت و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر تهران بودند که طبق اصل اشباع نظری 15 نفر از آنها با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. جامعه پژوهش در بخش کمی نوجوانان عضو کانونهای پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر تهران در سال 1399 بودند که طبق جدول کرجسی و مورگان 285 نفر از آنها با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی فیشبرداری و مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه محققساخته بود که شاخصهای روانسنجی ابزارهای هر دو بخش کیفی و کمی قابل قبول بود. دادههای بخش کیفی با روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی در نرمافزار MAXQDA و بخش کمی با روش تحلیل عاملی اکتشافی در نرمافزار SPSS تحلیل شدندیافتهها: نتایج نشان داد که عوامل سازنده بر رشد خودباوری در نوجوانان دارای 2 بعد، 6 مولفه و 40 شاخص و عوامل موثر بر رشد خودباوری در نوجوانان دارای 3 بعد، 9 مولفه و 42 شاخص بود. عوامل سازنده شامل ابعاد فردی (با 3 مولفه ویژگیهای فردی، قدرت و ارزیابی) و اجتماعی (با 3 مولفه ارتباط، الگوگزینی و مشارکت) و عوامل موثر شامل ابعاد خانواده (با 3 مولفه اعتمادسازی، حمایت و شیوههای تربیتی)، مدرسه (با 3 مولفه توانمندسازی، تعهد و نشاط) و جامعه (با 3 مولفه عوامل اقتصادی، عوامل فرهنگی و عوامل روانی) بود. دیگر نتایج نشان داد که بار عاملی همه گویهها و برازش مدل مناسب بود و اثر همه ابعاد بر عوامل سازنده و موثر بر رشد خودباوری در نوجوانان تایید شد.نتیجهگیری: با توجه به عوامل سازنده و موثر شناساییشده برای رشد خودباوری نوجوانان میتوان از طریق آنها برنامههایی جهت بهبود رشد خودباوری آنان طراحی و اجرا کرد. Manuscript profile -
Article
8 - ارائهی الگوی شادکامی برای دانشآموزان مدارس ابتدایی آموزش و پرورش (مورد مطالعه شهر تهران)Educational researches , Issue 1 , Year , Winter 2022هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی شادکامی برای دانش آموزان مدارس ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران است. پژوهشحاضر از نظر هدف بنیادی، از نظر داده کیفی و از نظر ماهیت ونوع مطالعه نیز داده بنیاد است. جامعه آماری پژوهش حاضر را در بعدکیفی کلیه متخصصان حوزه شادکامی مانند روانشناسان و Moreهدف پژوهش حاضر ارائه الگوی شادکامی برای دانش آموزان مدارس ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران است. پژوهشحاضر از نظر هدف بنیادی، از نظر داده کیفی و از نظر ماهیت ونوع مطالعه نیز داده بنیاد است. جامعه آماری پژوهش حاضر را در بعدکیفی کلیه متخصصان حوزه شادکامی مانند روانشناسان و جامعه شناسان، علوم تربیتی را تشکیل می دهدبراین اساس در بعدکیفی به روش نمونه گیری آگاهانه از نوع هدفمند ، مشارکت کنندگان پژوهش 16نفر خبره این حوزه و ملاک انتخاب خبرگان رسیدن به اشباع نظری می باشد .جمع آوری داده های پژوهش حاضر را در بعد کیفی یک فرم مصاحبه نیمه ساختار یافته که به روش کدگذاری باز و کدگذاری محوری تدوین شده است. تشکیل فرم مذکور به کمک مصاحبه و فن دلفی از خبرگان از طریق کدگذاری انتخابی نهایی گردید. روش تجزیه و تحلیل دادهها کیفی است و نخستین یافته پژوهش حاضر بیانگر آن ست که الگوی شادکامی برای مدارس ابتدایی آموزش وپرورش شهر تهران کدام است. دومین یافته پژوهش حاضر بیانگر آنست که الگوی مذکور مرکب از چه ابعادی است.این الگومرکب از 3بعد است که به ترتیب اولویت شامل بعد خانواده،بعد مدرسه، بعد محیط است درسومین یافته پژوهش حاضر مؤلفه های سازنده الگوی مذکور 11مورداست که شامل ویژگی های روابط والدین ، تحصیلات ، اقتصاد ، معلم ، مدیر ، همکلاسان ، کارکنان ، فرهنگ حاکم بر جامعه ، امنیت ، قوانین و مقررات و رسانه است چهارمین یافته پژوهش حاضر بیانگر آنست که هر یک از مؤلفه های الگوی مذکور مرکب از چه شاخص هایی است. Manuscript profile -
Article
9 - تاثیر گیمیفیکیشن بر اعتماد به نفس و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتداییManagement and Leadership Studies in Educational Organizations , Issue 4 , Year , Winter 2023امروزه مرزهای سنتی توسط بازی و فناوریهای مرتبط با آن در نوردیده شده و استفاده از عناصر بازی در آموزش الکترونیکی چند صباحی است که در کشورهای پیشرفته و حتی کشورهای در حال توسعه جایگاه ویژهای جهت مواجهه با مشکلات آموزش کنونی یافته است، از طرفی مفهوم اعتماد به تنفس از یک Moreامروزه مرزهای سنتی توسط بازی و فناوریهای مرتبط با آن در نوردیده شده و استفاده از عناصر بازی در آموزش الکترونیکی چند صباحی است که در کشورهای پیشرفته و حتی کشورهای در حال توسعه جایگاه ویژهای جهت مواجهه با مشکلات آموزش کنونی یافته است، از طرفی مفهوم اعتماد به تنفس از یک سو تحت تأثیر شرایط محیطی و وضع زیست شناختی افراد قرار دارد و از سوی دیگر با شناختها و ویژگیهای شخصیتی افراد مرتبط است؛ همچنین اشتیاق تحصیلی به صورت مستقیم نیز در رفتار و عملکرد تحصیلی دانشآموزان مؤثر است. از این رو این پژوهش با هدف بررسی تأثیر گیمیفیکیشن بر اعتماد به نفس و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی انجام شد. اهداف این پژوهش در قالب یک فرضیه اصلی و دو فرضیه فرعی مورد بررسی قرار گرفت، سپس در دو بخش کتابخانهای و میدانی مورد ارزیابی قرار گرفت بدین منظور پس از بررسی کتابخانه ای، دو گروه 15 نفره انتخاب گردید و یک گروه به عنوان شاهد و یک گروه به عنوان کنترل که به صورت پیش آزمون –پس آزمون مورد بررسی قرار گرفتند، بدین منظور از پرسشنامه اعتماد به نفس روزنبرگ (۱۹۹۵)، پرسشنامه فردریگز و همکاران (2004) و اجرای گیمفیکیشن با استفاده از سایتهای طراحی گیمیفیکیشن استفاده شد؛ همچنین برای تحلیل نتایج از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره (آنکوا) و چندمتغیره (مانکوا) با نرم افزار Spss 24 استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد گیمیفیکیشن بر اعتماد به نفس و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی به صورت توأم و جداگانه تأثیر دارد. Manuscript profile -
Article
10 - تأثیر متاورس به عنوان ابزار نوین در تکنولوژی آموزشی در حوزه آموزش و پرورش از دیدگاه مدیران ستادی آموزش و پرورشManagement and Leadership Studies in Educational Organizations , Issue 12 , Year , Winter 2024این پژوهش با هدف بررسی تأثیر متاورس به عنوان ابزار نوین در تکنولوژی آموزشی در حوزه آموزش و پرورش از دیدگاه مدیران ستادی آموزش و پرورش انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران ستادی آموزش و پرورش تهران (140 نفر) بود که به روش نمون Moreاین پژوهش با هدف بررسی تأثیر متاورس به عنوان ابزار نوین در تکنولوژی آموزشی در حوزه آموزش و پرورش از دیدگاه مدیران ستادی آموزش و پرورش انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران ستادی آموزش و پرورش تهران (140 نفر) بود که به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای، تعداد 103 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن به ترتیب با استفاده از روشهای تحلیل گویه و آلفای کرونباخ محاسبه و تأیید شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (آزمون خی دو و فریدمن) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مؤلفههای حضور، سرعت، پایداری، ارتباط با دنیای واقعی، هزینه، هوشمندی، رفع محدودیتهای اینترنت فعلی، تداوم و قابلیت تعاملپذیری، تداوم هویت، سرگرمی، خرید، دنیای فیلم و سریال، هوش مصنوعی، تغییر سیستم آموزشی، توانمندسازی آموزش آینده و فرصتهای آموزشی، از جمله مؤلفههای تأثیرگذار متاورس به عنوان ابزار نوین در تکنولوژی آموزشی در حوزه آموزش و پرورش می توان در نظر گرفت. همچنین رتبهبندی عوامل مورد مطالعه از نظر درجه اهمیت معنیدار بود و در بین مؤلفههای مورد مطالعه، سرعت دارای بیشترین اهمیت و تداوم هویت از کمترین اهمیت برخوردار بود. همچنین در بین راهکارهای مورد مطالعه، سرعت و توانایی طراحی محیطی مجذوب توسط معلمان دارای بیشترین اهمیت و کنترل مربیان بر تعاملات دانشآموزان در متاورس و در دسترس بودن تغییرات در متاورس از کمترین اهمیت برخوردار است. Manuscript profile -
Article
11 - تاثیر گیمیفیکیشن بر اعتماد به نفس و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتداییManagement and Leadership Studies in Educational Organizations , Issue 4 , Year , Winter 2023امروزه مرزهای سنتی توسط بازی و فناوریهای مرتبط با آن در نوردیده شده و استفاده از عناصر بازی در آموزش الکترونیکی چند صباحی است که در کشورهای پیشرفته و حتی کشورهای در حال توسعه جایگاه ویژهای جهت مواجهه با مشکلات آموزش کنونی یافته است، از طرفی مفهوم اعتماد ب More
امروزه مرزهای سنتی توسط بازی و فناوریهای مرتبط با آن در نوردیده شده و استفاده از عناصر بازی در آموزش الکترونیکی چند صباحی است که در کشورهای پیشرفته و حتی کشورهای در حال توسعه جایگاه ویژهای جهت مواجهه با مشکلات آموزش کنونی یافته است، از طرفی مفهوم اعتماد به تنفس از یک سو تحت تأثیر شرایط محیطی و وضع زیست شناختی افراد قرار دارد و از سوی دیگر با شناختها و ویژگیهای شخصیتی افراد مرتبط است؛ همچنین اشتیاق تحصیلی به صورت مستقیم نیز در رفتار و عملکرد تحصیلی دانشآموزان مؤثر است. از این رو این پژوهش با هدف بررسی تأثیر گیمیفیکیشن بر اعتماد به نفس و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی انجام شد. اهداف این پژوهش در قالب یک فرضیه اصلی و دو فرضیه فرعی مورد بررسی قرار گرفت، سپس در دو بخش کتابخانهای و میدانی مورد ارزیابی قرار گرفت بدین منظور پس از بررسی کتابخانه ای، دو گروه 15 نفره انتخاب گردید و یک گروه به عنوان شاهد و یک گروه به عنوان کنترل که به صورت پیش آزمون –پس آزمون مورد بررسی قرار گرفتند، بدین منظور از پرسشنامه اعتماد به نفس روزنبرگ (۱۹۹۵)، پرسشنامه فردریگز و همکاران (2004) و اجرای گیمفیکیشن با استفاده از سایتهای طراحی گیمیفیکیشن استفاده شد؛ همچنین برای تحلیل نتایج از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره (آنکوا) و چندمتغیره (مانکوا) با نرم افزار Spss 24 استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد گیمیفیکیشن بر اعتماد به نفس و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی به صورت توأم و جداگانه تأثیر دارد.
Manuscript profile -
Article
12 - ارائه الگوی سیاست¬گذاری در زمینه مقابله با بحران¬های آموزشی در دانشگاه¬های دولتی استان تهرانJournal of Urban and Regional Policy , Issue 9 , Year , Spring 2024پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی سیاست¬گذاری در زمینه مقابله با بحران¬های آموزشی در دانشگاه¬های دولتی استان تهران انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و همچنین، به لحاظ نوع داده¬ها، آمیخته (کیفی-کمی) اکتشافی که در بخش کیفی داده بنیاد سیستماتیک و در بخش کمی توصیفی-پیمای Moreپژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی سیاست¬گذاری در زمینه مقابله با بحران¬های آموزشی در دانشگاه¬های دولتی استان تهران انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و همچنین، به لحاظ نوع داده¬ها، آمیخته (کیفی-کمی) اکتشافی که در بخش کیفی داده بنیاد سیستماتیک و در بخش کمی توصیفی-پیمایشی بود. جامعة آماری بخش کیفی شامل خبرگان آکادمیک و سازمانی و در بخش کمی کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه¬های دولتی استان تهران بود. حجم نمونه در بخش کیفی 18 مصاحبه شونده با توجه به اصل اشباع و روش نمونه¬گیری هدفمند و در بخش کمی 312 نفر بر اساس محاسبه حجم نمونه در معادلات ساختاری از میان 8719 نفر اعضای هیئت علمی دانشگاه¬های دولتی استان تهران و روش نمونه گیری تصادفی خوشه¬ای مرحله¬ای انتخاب شدند. ابزارگردآوری داده¬ها در بخش کیفی مصاحبه¬های نیمه¬ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته 96 گویه¬ای برگرفته از بخش کیفی بود. روش تجزیه و تحلیل داده¬ها در بخش کيفي تحلیل مضمون و در بخش کمّی شامل آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تی تک نمونه¬ای و مدلسازی معادلات ساختاری) بود. در نتیجه 96مفهوم اولیه( کدباز)، 21مفهوم اصلی( کد محوری) به دست آمد، که در قالب مدل پارادایمی شامل 6 کد انتخابی : عوامل علی(4مولفه و 16شاخص )، عوامل زمینه ای (3مولفه و 20شاخص ) ، عوامل راهبردی(5مولفه و 15شاخص )، عوامل مداخله گر(3مولفه و 12شاخص )، پدیده اصلی (2مولفه و 19شاخص ) و پیامدها ( 4مولفه 14شاخص ) ارائه شد. یافته¬ها نشان داد پدیده سیاست¬گذاری در زمینه مقابله با بحران¬های آموزشی در دانشگاه¬های دولتی استان تهران شامل سیاست گذاری عمودی و سیاست گذاری افقی؛ شرایط علی شامل تأمین منابع مالی، مشارکت فعال دانشجویان و اعضای هیئت علمی و ارتباط با بازار کار؛ زمینه¬ها شامل تجهیزات آموزشی، فرهنگ آموزشی و توانمندسازی کارکنان و اعضای هیئت علمی و درنهایت عوامل مداخله گر شامل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بود. در این راستا و با توجه به عوامل شناسایی شده، الگوی داده بنیاد سیستماتیک ارائه شد و بعد از نظر خبرگان مشخص شد که الگو از اعتبار مناسبی برخوردار بود. در بخش کمی نیز در خصوص بررسی روابط علی بین متغیرها یافته ها حاکی از روابط علی بین اجزای الگو بود. در نهایت یک پیشنهاد کاربردی، ایجاد یک شبکه همکاری و هماهنگی بین دانشگاههای دولتی استان تهران باشد که می تواند در مقابله با بحرانهای آموزشی موثر باشد. این شبکه اطلاعات و تجارب مربوط به مقابله با بحرانها را به اشتراک میگذارد و مکانیزمهای همکاری و هماهنگی در زمان بحران را تعیین میکند. Manuscript profile -
Article
13 - شناسایی ابعاد، مولفهها و شاخصهای ارتقاء مهارتهای مدیریتی مدیران شرکت مترو در قالب یک الگوی مفهومی و پارادایمیThe Journal of Modern Thoughts in Education , Issue 1 , Year , Summer 2021هدف از پژوهش حاضر شناسایی ابعاد، مولفهها و شاخصهای مهارتهای مدیریتی مدیران در قالب ارائه الگوی مفهومی و پارادایمی بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها، توصیفی است که با رویکرد پیمایشی مقطعی انجام گرفت. جامعه آماری شامل خبرگان، متخصصین و Moreهدف از پژوهش حاضر شناسایی ابعاد، مولفهها و شاخصهای مهارتهای مدیریتی مدیران در قالب ارائه الگوی مفهومی و پارادایمی بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها، توصیفی است که با رویکرد پیمایشی مقطعی انجام گرفت. جامعه آماری شامل خبرگان، متخصصین و افراد آگاه در زمینه مهارتهای مدیریتی مدیران بود. روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند بودکه30 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش گردآوری داده ها بصورت سند پژوهی ومیدانی و ابزار گردآوری داده ها شامل مصاحبه نیمه سازمان یافته بودو پرسشنامه گردآوری داده ها از طریق روش داده بنیاد با رهیافت نظامند انجام شد. روایی پژوهش ااز روش سه سویه سازی و پایایی آن نیز به روش توافق بین کدگذاران تعیین شده است. برای تحلیل دادههای کیفی از فراترکیب ، تحلیل مضمون و نرم افزار MAXQDIA استفاده شد. در نهایت 3 بعد، 13 مولفه و 65 شاخص نهایی شد. نتایج نشان داد که ابعاد مهارتهای مدیریتی مدیران شامل بعد فردی ( خود آگاهی، مدیریت استرس، مدیرت حل اثربخش مساله ) بعد میان فردی ( مهارت ارتباطات سازنده ، مهارت انگیزش اثربخش ، مهارت تاثیر گذاری، مهارت مدیریت تضاد )و بعد گروهی (مهارت تفویض اختیار، مهارت تیمی ، مهارت هدایت تغییر مثبت ، بکارگیری تکنولوژی، بکارگیری الزامات مدیریتی) بود. با توجه به ابعاد و مولفهها الگوی مفهومی و پارادایمی ارایه شد که برازش مطلوبی برخوردار بود. Manuscript profile -
Article
14 - رابطه بین سبکهای مدیریتی و روشهای تدریس معلمان کلاس با عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه هفتم (مورد مطالعه: دبیرستان های غیر دولتی پسرانه منطقه 1 آموزش و پرورش شهر تهران)The Journal of Modern Thoughts in Education , Issue 5 , Year , Winter 2022پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبک های مدیریتی و روش های تدریس معلمان کلاس با عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه هفتم در دبیرستان های غیر دولتی پسرانه دوره اول منطقه 1 آموزش و پرورش شهر تهران صورت گرفت. این پژوهش کاربردی از نوع توصیفی بوده و به روش پیمایشی اجرا شد. Moreپژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبک های مدیریتی و روش های تدریس معلمان کلاس با عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه هفتم در دبیرستان های غیر دولتی پسرانه دوره اول منطقه 1 آموزش و پرورش شهر تهران صورت گرفت. این پژوهش کاربردی از نوع توصیفی بوده و به روش پیمایشی اجرا شد. از کل جامعه آماری به تعداد 1045 نفری، 291 نفر به روش تصادفی خوشهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. 3 پرسشنامه استاندارد سبکهای مدیریت لیکرت (1977)، روشهای تدریس گراشا و ریچمن (1996) و عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1994) به عنوان ابزار پژوهش استفاده شدند که روایی آن ها در پژوهش های متعددی تائید شده است. پایائی پرسشنامه ها نیز با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه گردید؛ پایائی پرسشنامه سبک های مدیریت با آلفای 920/0، پرسشنامه روش های تدریس با آلفای 791/0 و پرسشنامه عملکرد تحصیلی با آلفای 963/0 تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره به وسیله نرم افزار spss استفاده شد. نتایج پژوهش نشان دادند که بین سبکهای مدیریتی کلاس با عملکرد تحصیلی دانش آموزان و بین روش های تدریس معلمان کلاس با عملکرد تحصیلی دانش آموزان، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بررسی تأثیر هم زمان دو متغیر سبک های مدیریتی کلاس و روش های تدریس معلمان با عملکرد تحصیلی دانش آموزان نشان میدهد که 2/15 درصد از کل تغییرات عملکرد تحصیلی به وسیله 2 متغیر مستقل تبیین شده و سبک های مدیریت، بیش از متغیر روش های تدریس بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان جامعه آماری تأثیر دارد. Manuscript profile -
Article
15 - رابطه بین رهبری اخلاقی با عملکرد و خودکارآمدی شغلی معلمان (مورد مطالعه: معلمان دوره اول متوسطه منطقه 9 آموزش و پرورش شهر تهران)The Journal of Modern Thoughts in Education , Issue 1 , Year , Summer 2022پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین رهبری اخلاقی با عملکرد و خودکارآمدی شغلی معلمان دوره اول متوسطه منطقه 9 شهر تهران صورت گرفت. این پژوهش کاربردی از نوع توصیفی محسوب میشود که بهروش پیمایشی اجرا گردید. جامعه آماری متشکل از 295 نفر معلمان دوره اول متوسطه منطقه 9 شهر تهرا Moreپژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین رهبری اخلاقی با عملکرد و خودکارآمدی شغلی معلمان دوره اول متوسطه منطقه 9 شهر تهران صورت گرفت. این پژوهش کاربردی از نوع توصیفی محسوب میشود که بهروش پیمایشی اجرا گردید. جامعه آماری متشکل از 295 نفر معلمان دوره اول متوسطه منطقه 9 شهر تهران میباشد که 167 نفر بهعنوان نمونه آماری بهروش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل3 پرسشنامه استاندار رهبری اخلاقی،استاندارد عملکرد و خودکارآمدی شغلی میباشد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) بهوسیله نرم افزار spss استفاده شد. نتایج تحقیق نشان دادند که بین رهبری اخلاقی با عملکرد شغلی و خودکارآمدی معلمان دوره اول متوسطه منطقه 9 شهر تهران، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بررسی مدل تأثیر رهبری اخلاقی سبک های بر مدیریتی عملکرد شغلی و خودکارآمدی شغلی معلمان نیز نشان میدهد که 8/18 درصد از کل تغییرات عملکرد شغلی و 9/39 درصد تغییرات خودکارآمدی معلمان به وسیله رهبری اخلاقی تبیین شدند؛ همچنین تأثیر رهبری اخلاقی بر خودکارآمدی معلمان بیش از عملکرد شغلی است. در بین مؤلفه های رهبری اخلاقی، مؤلفه انصاف دارای بیشترین تأثیر و رابطه با بحث عملکرد شغلی و خودکارآمدی شغلی است. Manuscript profile -
Article
16 - تدوین الگوی حکمرانی کارآفرین براساس دیدگاه متخصصان و مدیران ارشد در وزارت آموزش و پرورشEducational Administration Research , Issue 2 , Year , Autumn 2020هدف این پژوهش تدوین الگوی حکمرانی کارآفرین براساس دیدگاه متخصصان و مدیران ارشد در وزارت آموزش و پرورش با روش پژوهش، به شیوه کیفی و با استفاده از رویکرد زمینه ای بود. جامعه آماری مورد مطالعه کلیه خبرگان و مدیران ستادی با روش نمونه برداری هدفمند به شیوه دلفی،30 خبره برای Moreهدف این پژوهش تدوین الگوی حکمرانی کارآفرین براساس دیدگاه متخصصان و مدیران ارشد در وزارت آموزش و پرورش با روش پژوهش، به شیوه کیفی و با استفاده از رویکرد زمینه ای بود. جامعه آماری مورد مطالعه کلیه خبرگان و مدیران ستادی با روش نمونه برداری هدفمند به شیوه دلفی،30 خبره برای مشارکت و انجام مصاحبه نیمه ساختار یافته و تعاملی تا رسیدن به حد اشباع مقوله ها انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختاریافته و تعاملی تا رسیدن به اشباع اطلاعات گردآوری شده است. برای بررسی محتوای مصاحبه های صورت گرفته مفهوم سازی و استخراج مقوله ها از شیوه نظامند استفاده شد. طرح تحقیق نظامند نظریه برخاسته از داده ها بر استفاده از مراحل تحلیل داده ها ازطریق کدگذاری باز کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی تأکید دارد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار 12MAXQDA استفاده شد. نتایج کیفی پژوهش پیرامون الگوی حکمرانی کارآفرین 95 شاخص و 31 مقوله بدست آمد که درکدگذاری محوری در 8 دسته مقوله فرعی قرار گرفتند. سپس با استفاده از مثلث سازی براساس مقوله های مستخرج از مصاحبه با متخصصین و پژوهش ها مدل الگوی حکمرانی کارآفرین در 5 بعدکارآفرین، عملگرایی و ریسک پذیری، چالش طلبی و رویاپردازی تدوین شد. Manuscript profile -
Article
17 - بررسی عوامل موثر مدل تعالی مدیریت مدارس ابتدایی منطقه 15 تهرانEducational Administration Research , Issue 1 , Year , Summer 2020پژوهش حاضر باهدف کلی، تعیین عوامل موثر مدل تعالی مدیریت مدرسه منطقه 15 و تعیین تقدم و تاخر عوامل موثر مدل تعالی مدیریت مدرسه منطقه 15 را بر مبنای مدل تعالی سازمانی درسال 1397 مورد ارزیابی قرار داده است . این تحقیق با استفاده از روش تحقیق توصیفی پیمایشی انجام گرفته است. Moreپژوهش حاضر باهدف کلی، تعیین عوامل موثر مدل تعالی مدیریت مدرسه منطقه 15 و تعیین تقدم و تاخر عوامل موثر مدل تعالی مدیریت مدرسه منطقه 15 را بر مبنای مدل تعالی سازمانی درسال 1397 مورد ارزیابی قرار داده است . این تحقیق با استفاده از روش تحقیق توصیفی پیمایشی انجام گرفته است. حجم نمونه مورد مطالعه از بین 204 نفر جامعه با استفاده فرمول کوکران تعداد 134 نفر انتخاب گردید. ابزار تحقیق این پژوهش که بوسیله پرسشنامه پیشرفته متغیرها را اندازه گیری می کند شامل 10 معیار که هر معیار دارای نکات راهنما ومصادیق عینی است که براساس ویژگیهای آموزش و پرورش تنظیم شده است. برای روایی پرسشنامه از نظر اساتید و متخصصان استفاده شده است و برای پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرانباخ استفاده گردید که مقدار آن 93 / 0 بدست آمد. نتایج ذیل به دست آمد بیشترین امتیاز کسب شده مربوط به حوزه یاددهی و یادگیری (78%) اولین درجه توسعه مشارکت اولیاء و نهادهای اجتماعی در امور( 72%) درجه دوم و توسعه و توانمندها و مشارکت نیروی انسانی (70%) درجه سوم و مدیریت امور اجرایی و اداری (70%) درجه چهارم و فعالیت های فوق برنامه و پرورشی (69%) درجه پنجم و تدوین برنامه عمل (67%) درجه ششم و خلاقیت درجه (66%) درجه هفتم نظام رشد آفرین انگیزشی (60%) درجه هشتم سلامت، تربیت بندی پیشگیری و ایمنی(34%) درجه نهم و کمترین امتیاز کسب شده مربوط به حوزه نتایج اداره مدرسه توسط مشارکت دانش آموزان (30%) درجه دهم است. Manuscript profile -
Article
18 - شناسایی عوامل سواد سلامت برای بیماران فشارخون با رویکرد دیمتل و تحلیل مضمونEducational Administration Research , Issue 5 , Year , Winter 2022پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی پیمایشی و ترکیبی(کیفی-کمی) می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل افراد آگاه یا صاحبنظر متخصصین حوزه علوم پزشکی و مدیریت آموزشی که در واقع درگیر با ابعاد و موضوع پژوهش درزمینه بیماری فشارخون و سواد سلامت بودند تشکیل می دهد. ب Moreپژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی پیمایشی و ترکیبی(کیفی-کمی) می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل افراد آگاه یا صاحبنظر متخصصین حوزه علوم پزشکی و مدیریت آموزشی که در واقع درگیر با ابعاد و موضوع پژوهش درزمینه بیماری فشارخون و سواد سلامت بودند تشکیل می دهد. برای تعیین نمونههای این بخش و تعیین این گروه از خبرگان از روش نمونهگیری غیر تصادفی هدفمند استفاده شد که تعداد 23 نفر بهعنوان مصاحبهشونده با توجه به اصل اشباع در نظر گرفته شد. در بخش کمی نیز جامعه آماری خبرگان و صاحب نظران علوم پزشکی هستند که از روش نمونه گیری غیرتصادفی و هدفمند استفاده و پرسشنامه ها در اختیار 21 خبره این حوزه قرار گرفت. در بخش کیفی تحقیق از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی از پرسشنامه ماتریسی استفاده شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده در بخش کیفی از روش سه مرحله ای کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی استفاده شده است. در بخش کمی نیز از تصمیم گیری مقایسات زوجی استفاده شده است. بر اساس یافته های این تحقیق می توان نتیجه گرفت که وجود 4 عامل سواد پایه با مولفه های خواندن و نوشتن و دانش، سواد فرهنگی با مولفه های نگرش، ارزش ها و هنجارها، سواد شناختی با مولفه های کاربرد، ارزیابی، درک و دسترسی، و سواد اجتماعی با مولفه های ارتباطات و تعاملات می توانند سواد سلامت بیماران فشارخون را تحت تاثیر قرار دهد. Manuscript profile -
Article
19 - تأثیر متاورس به عنوان ابزار نوین در تکنولوژی آموزشی در حوزه آموزش و پرورش از دیدگاه مدیران ستادی آموزش و پرورشManagement and Leadership Studies in Educational Organizations , Issue 12 , Year , Winter 2024این پژوهش با هدف بررسی تأثیر متاورس به عنوان ابزار نوین در تکنولوژی آموزشی در حوزه آموزش و پرورش از دیدگاه مدیران ستادی آموزش و پرورش انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران ستادی نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب 103 نفر) بود که Moreاین پژوهش با هدف بررسی تأثیر متاورس به عنوان ابزار نوین در تکنولوژی آموزشی در حوزه آموزش و پرورش از دیدگاه مدیران ستادی آموزش و پرورش انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران ستادی نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب 103 نفر) بود که به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای، تعداد 140آموزش و پرورش تهران ( شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن به ترتیب با استفاده از روشهای تحلیل گویه و آلفای کرونباخ محاسبه و تأیید شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (آزمون خی دو و فریدمن) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مؤلفههای حضور، سرعت، پایداری، ارتباط با دنیای واقعی، هزینه، هوشمندی، رفع محدودیتهای اینترنت فعلی، تداوم و قابلیت تعاملپذیری، تداوم هویت، سرگرمی، خرید، دنیای فیلم و سریال، هوش مصنوعی، تغییر سیستم آموزشی، توانمندسازی آموزش آینده و فرصتهای آموزشی، از جمله مؤلفههای تأثیرگذار متاورس به عنوان ابزار نوین در تکنولوژی آموزشی در حوزه آموزش و پرورش می توان در نظر گرفت. همچنین رتبهبندی عوامل مورد مطالعه از نظر درجه اهمیت معنیدار بود و در بین مؤلفههای مورد مطالعه، سرعت دارای بیشترین اهمیت و تداوم هویت از کمترین اهمیت برخوردار بود. همچنین در بین راهکارهای مورد مطالعه، سرعت و توانایی طراحی محیطی مجذوب توسط معلمان دارای بیشترین اهمیت و کنترل مربیان بر تعاملات دانشآموزان در متاورس و در دسترس بودن تغییرات در متاورس از کمترین اهمیت برخوردار است. Manuscript profile -
Article
20 - تأثیر خلاقیت و مهارت مدیران در پیشبرد اهداف آموزشی آموزشوپرورش منطقه1 تهرانManagement and Leadership Studies in Educational Organizations , Issue 13 , Year , Spring 2024مهارت و خلاقیت مدیران آموزشی بهعنوان یکی از ارکان اساسی دستگاه آموزشوپرورش، نقش تعیینکنندهای در پیشبرد اهداف آموزشوپرورش ایفا میکنند. به همین سبب مهارت و خلاقیت مدیران باید ارزشیابی شوند تا میزان هم سویی آنها با اهداف آموزشی مشخص شود. بررسی تأثیر خلاقیت و مهارت م Moreمهارت و خلاقیت مدیران آموزشی بهعنوان یکی از ارکان اساسی دستگاه آموزشوپرورش، نقش تعیینکنندهای در پیشبرد اهداف آموزشوپرورش ایفا میکنند. به همین سبب مهارت و خلاقیت مدیران باید ارزشیابی شوند تا میزان هم سویی آنها با اهداف آموزشی مشخص شود. بررسی تأثیر خلاقیت و مهارت مدیران در پیشبرد اهداف آموزشی آموزشوپرورش منطقه 1 تهران است. بر این اساس پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و بر مبنای روش، یک پژوهش توصیفی –پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق 514 نفر از مدیران مدارس دوره اول متوسطه پسرانه منطقه 1 شهرتهران بود. جهت تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد، بهطوریکه 220 نفر بهعنوان نمونه به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و بهصورت پرس لاین به پرسشنامه پژوهش پاسخ دادند. ابزارپژوهش پرسشنامه خلاقیت تورنس (1963)، مهارتهای مدیران کاتز (2000) و پرسشنامه محقق ساخته پیشبرد اهداف آموزشی بود. روایی ابزار ابتدا به روش روایی محتوایی مورد تائید اساتید گروه مدیریت آموزشی قرار گرفت، سپس با استفاده از میانگین واریانس استخراجشده یا AVE روایی سؤالات تائید شد.جهت تائید پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده و پایایی تمامی سؤالات بالاتر از 7/0 گزارش و مورد تائید قرار گرفت. جهت تحلیل فرضیههای پژوهش از روش معادلات ساختاری با نرمافزار لیزرل(lisrel8.8) استفادهشده است.بر اساس نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها مشخص شد خلاقیت (t=11.50, P- value=0.001) و مهارت (t=5.60, P-value=0.001) مدیران در پیشبرد اهداف آموزشی آموزشوپرورش منطقه 1 تهران تأثیر دارد و خلاقیت مدیران، مجموعاً 63 درصد از تغییرات پیشبرداهداف آموزشی را پیشبینی میکند و مهارت مدیران، مجموعاً 49 درصد از تغییرات پیشبرد اهداف آموزشی را پیشبینی میکند.خلاقیت و مهارت مدیران در پیشبرد اهداف آموزشی آموزشوپرورش منطقه 1 تهران تأثیر دارد. Manuscript profile