-
Article
1 - Identifying the Factors Affecting Consumer Perceptions on Product Safety and Model Presentation (Case study: Home Appliances Consumers)Journal of Optimization in Industrial Engineering , Issue 32 , Year , Spring 2022Product safety affects the health of the citizens of a society and improves the quality of life. Improved product safety will increase the competitive power, reduce warranty costs, and prevent the claims of liability and return of goods, compensation. Accordingly, the c MoreProduct safety affects the health of the citizens of a society and improves the quality of life. Improved product safety will increase the competitive power, reduce warranty costs, and prevent the claims of liability and return of goods, compensation. Accordingly, the current study presents a conceptual model for the perception of product safety home appliances consumers. The research method in this study is the Mixed Method. This research is involved three Cognitive, Design, Evaluation Phases. Statistical Population is home appliances, consumers. Sampling in the quality phase is Targeted Sampling and in quantity phase, is systematic sampling. The cognitive phase began with library research and exploratory interviews were conducted with 20 academic experts of sales, exclusive representation, repair, and warranty of home appliances. In the design phase, using a structured questionnaire compatible with the interpretive structural modeling technique. Finally, in the quantitative model evaluation phase, a researcher-made questionnaire, suitable for structural equations using partial minimum squares, was used. The questionnaire was distributed among 384 consumers of home appliances. The fit indicators confirmed the fit of the theoretical model with the data. On the other hand, the significance level was 0.0001. Therefore, the model of perception of safety for home appliance consumers is accepted with 95% reliability. Designing a conceptual model for perception product safety of home appliances based on a comprehensive set of the effective factors, developing the theoretical literature in the field of the factors affecting consumer s perceived product safety, and presenting valuable results for academicians, marketing managers, and producers. Manuscript profile -
Article
2 - ارائه مدلی به منظور توسعه روابط برند- مصرفکننده در صنعت هتلداری برمبنای نظریه داده بنیادJournal of Business Management , Issue 1 , Year , Spring 2021پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی به منظور توسعه روابط برند- مصرفکننده در صنعت هتلداری برمبنای نظریه داده بنیاد اجرا شده است. روش تحقیق به صورت کیفی و مبتنی بر نظریهپردازی داده بنیاد است. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبههای نیمه ساختار یافته استفاده شد و تجزیهوتحلیل اطلاعا Moreپژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی به منظور توسعه روابط برند- مصرفکننده در صنعت هتلداری برمبنای نظریه داده بنیاد اجرا شده است. روش تحقیق به صورت کیفی و مبتنی بر نظریهپردازی داده بنیاد است. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبههای نیمه ساختار یافته استفاده شد و تجزیهوتحلیل اطلاعات به روش استراوس و کوربین و مدل پارادایمی انجام گرفت. نمونهگیری به روش نمونهگیری نظری بود و با بهرهمندی از تکنیکهای هدفمند (قضاوتی) انجام شد. مطابق با الگوی نظام مند نظریـة داده بنیـاد، خبرگان و مدیران با سابقه در صنعت هتلداری برای جامعـة آماری انتخاب شدند. نتایج تحلیل دادههای به دست آمده از مصاحبهها طی فرایند کدگذاری باز، محوری و انتخابی، به ایجاد مدل روابط برند- مصرفکننده در صنعت هتلداری بر مبنای نظریهپردازی داده بنیاد منجر شد. در نهایت، الگویی برای روابط برند- مصرفکننده در صنعت هتلداری شناسـایی شـد. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که برای توسعه روابط برند- مصرفکننده در صنعت هتلداری، مدیران بایستی به کلیه مقولهها و زیر مقولههای شناساییشده در این پژوهش بهدقت توجه کنند و در خصوص هر یک از آنها اطلاعات لازم و کافی داشته باشند بعلاوه این پژوهش لزوم توجه به روابط برند- مصرفکننده در صنعت هتلداری را نشان میدهد. Manuscript profile -
Article
3 - طراحی مدل توسعه یکپارچه برای ارزیابی شاخص های قابلیت بازاریابی در بانک تجارت: تبیین دیدگاه مبتنی بر منابعJournal of Business Management , Issue 2 , Year , Autumn 2022با پیچیده تر شدن و غیر قابل پیش بینی بودن محیط رقابتی، بانک ها برای ایجاد مزیت رقابتی و حصول به اهداف کسب و کار متکی به استفاده از رویکردهای متعالی و توسعه شایستگی ها و قابلیت های خود در مواجهه با عدم اطمینان هستند. از دیدگاه مبتنی برمنابع، تشخیص موقعیت رقابتی منوط به ش Moreبا پیچیده تر شدن و غیر قابل پیش بینی بودن محیط رقابتی، بانک ها برای ایجاد مزیت رقابتی و حصول به اهداف کسب و کار متکی به استفاده از رویکردهای متعالی و توسعه شایستگی ها و قابلیت های خود در مواجهه با عدم اطمینان هستند. از دیدگاه مبتنی برمنابع، تشخیص موقعیت رقابتی منوط به شناسایی منابع ایجاد رقابت پذیری است تا در بلندمدت مزیت رقابتی پایدار را ایجاد نماید. هدف از انجام این مطالعه، شناسایی و تعیین شاخص های قابلیت بازاریابی است که بیشترین تأثیر را در مزیت رقابتی بانک تجارت بوجود می آورند. براساس دیدگاه مبتنی بر منابع، شاخص های قابلیت بازاریابی به صورت جامع از طریق مطالعه اسنادی و به کمک روش دلفی فازی و نظر 15 نفر از خبرگان شناسایی شدند. به منظور ساختاردهی به روابط بین شاخص های قابلیت بازاریابی از مدلسازی ساختاری تفسیری و با توسعه مدل یکپارچه نسبت به میزان اثربخشی شاخصها اقدام گردید. نتایج نشان داد که شاخص های "ارتباطات بیرونی" و "تجزیه و تحلیل و شکل دهی استراتژی" شاخص های مهم و حیاتی هستند که به عنوان مبنا و پایه ساختار قابیلت بازاریابی محسوب گردیده و دارای بیشترین میزان اثربخشی می باشند. Manuscript profile -
Article
4 - ارائه الگوی اثربخشی پیام تبلیغاتی با تاکید بر فرهنگ ملی ایران در بازار لوازم خانگیJournal of Business Management , Issue 2 , Year , Summer 2020چکیده: پژوهش کاربردی حاضر با هدف ارائه الگوی اثربخشی پیام تبلیغاتی با تاکید بر فرهنگ ملی ایران در بازار لوازم خانگی، در سال 1398 انجام گرفته است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی_پیمایشی میباشد. این پژوهش در زمرهی پژوهشهای ترکیبی بوده که در دو مرحله کیفی و کمّی اجرا گرد Moreچکیده: پژوهش کاربردی حاضر با هدف ارائه الگوی اثربخشی پیام تبلیغاتی با تاکید بر فرهنگ ملی ایران در بازار لوازم خانگی، در سال 1398 انجام گرفته است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی_پیمایشی میباشد. این پژوهش در زمرهی پژوهشهای ترکیبی بوده که در دو مرحله کیفی و کمّی اجرا گردید. جامعهی آماری پژوهش شامل دو بخش است؛ بخش اول شامل 5 نفر از خبرگان که به صورت هدفمند انتخاب و از نظرات آنان استفاده شد و بخش دوم شامل مشتریان لوازم خانگی میباشد که با توجه به نامحدود بودنِ تعدادشان از روش نمونهگیری دردسترس استفاده شده و بر اساس حجم نمونه به دست آمده از فرمول کوکران 384 پرسشنامه توزیع گردید. روایی پرسشنامه به روش اعتبار محتوا و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ تأیید شد. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار اس پی اس اس و پی ال اس استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهند که اگر پیام تبلیغاتی بر مبنای فرهنگ ملی و متناسب با علایق مشتریان باشد باعث میشود که آن پیام تبلیغاتی دارای جذابیت بوده و چه بسا گرایش به خرید محصول را برای افراد ایجاد کند. Manuscript profile -
Article
5 - نقش فناوری اطلاعات در افزایش آگاهی مصرف کننده در تجارت الکترونیکی فرامرزیJournal of Business Management , Issue 5 , Year , Winter 2020افزایش حجم تجارت الکترونیک فرامرزی بیانگر شکل جدیدی از تجارت بین المللی است. فن آوری اطلاعات از طریق افزایش آکاهی مشتریان نقش موثری در توسعه تجارت الکترونیکی فرامرزی داشته است. در این مقاله سعی شده با ارائه مدلی نقش فن آوری اطلاعات در توسعه تجارت الکترونیکی فرامرزی تشری Moreافزایش حجم تجارت الکترونیک فرامرزی بیانگر شکل جدیدی از تجارت بین المللی است. فن آوری اطلاعات از طریق افزایش آکاهی مشتریان نقش موثری در توسعه تجارت الکترونیکی فرامرزی داشته است. در این مقاله سعی شده با ارائه مدلی نقش فن آوری اطلاعات در توسعه تجارت الکترونیکی فرامرزی تشریح گردد. جامعه آماری تحقیق، مشتریانی هستند که از فروشگاه های الکترونیکی موجود در جامعه مجازی ایرانیان به صورت الکترونیکی خرید کرده اند، که از میان آنان بطور تصادفی با استفاده از فرمول کوکران تعداد 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده اند. روش تحقیق پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه با طیف لیکرت بوده است. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده های و آزمون فرضیه ها از روش معادلات ساختاری و نرم افزارهای SPSS و Amos استفاده شده است. یافته های این تحقیق حاکی تائید مدل مفهومی ارائه شده است. یعنی انگیزه های استفاده از اینترنت (تجارت الکترونیکی) برای خرید کالا از خارج کشور باعث می شود که مشتریان برای شناخت عرضه کنندگان کالا و همچنین نحوه خرید آنلاین از فن آوری اطلاعات استفاده نمایند . همچنین استفاده از فن آوری اطلاعات با افزایش آگاهی مشتریان از تجارت الکترونیک فرامرزی موجب اقزایش قصد آنها برای خرید از طریق اینترنت می گردد. Manuscript profile -
Article
6 - ارائه مدل بازاریابی درونی با رویکرد کارآفرینانه جهت توسعه اقتصاد کسب و کارهای نوپا (پارادایم آمیخته)Journal of Business Management , Issue 2 , Year , Summer 2023پژوهش حاضر با استفاده از روش تحقیق آمیخته به دنبال،شناسایی عناصر و ارائه الگوی بازاریابی درونی با رویکرد کارآفرینانه برای توسعه اقتصادکسب وکارهای نوپا در کشور ایران است. جامعة پژوهش در بخش کیفی، خبرگان حوزة کسب وکارهای نوپا و در بخش کمّی جامعه آماری مدیران، کارشناسان، و Moreپژوهش حاضر با استفاده از روش تحقیق آمیخته به دنبال،شناسایی عناصر و ارائه الگوی بازاریابی درونی با رویکرد کارآفرینانه برای توسعه اقتصادکسب وکارهای نوپا در کشور ایران است. جامعة پژوهش در بخش کیفی، خبرگان حوزة کسب وکارهای نوپا و در بخش کمّی جامعه آماری مدیران، کارشناسان، و افراد مطلع بازاریابی درونی است. برای تجزیه و تحلیل داده های کیفی از روش گراندد تئوری و در بخش کمّی از آمار توصیفی، تحلیل آماری تأییدی و معادلات ساختاری استفاده شد. در بخش کیفی داده های حاصل از مصاحبة عمیق نیمه ساختار یافتة و نظریه داده بنیاد در سه مرحلة کدگذاری باز ، محوری و انتخابی کدگذاری شدند.در پایان،مدل پارادایمی بازاریابی درونی با رویکرد کارآفرینانه برای توسعه اقتصاد کسب وکارهای نوپا در کشور ایران طراحی شده است،یافته های بخش کیفی نشان می دهد توسعه فعالیت های کارآفرینی ، مزیت رقابتی و ارتقای نوآوری به عنوان پیامدهای اجرای بازاریابی درونی در سطح کسب و کارها نوپا مطرح شد.سرانجام دربخش کمّی نتایج مدل ضریب تأثیر عامل های تغییر بر پیامد ها نشان دهندة تأیید روابط بود و از نتایج شاخص نیکویی برازش مقدار شاخص بارزش برابر 0.665 شد که نشان از برازش و مطلبویت قوی مدل است. Manuscript profile -
Article
7 - تدوین مدلی برای شناسایی عوامل موثر بر ادراک مصرف کنندگان از ایمنی محصول (مطالعه موردی مصرف کنندگان لوازم خانگی در مشهد)Journal of Business Management , Issue 1 , Year , Spring 2021ایمنی محصولات برسلامت شهروندان یک جامعه و بهبود کیفیت زندگی تاثیر می گذارد.بر این اساس در پژوهش حاضر به دنبال شناسایی و ارایه مدلی از عوامل موثر بر ادراک از ایمنی محصول هستیم. پژوهش حاضر از نظر جهت گیری،توصیفی تحلیلی، از نظر رویکرد،ترکیبیاست.با توجه به اینکه پیشینه ت Moreایمنی محصولات برسلامت شهروندان یک جامعه و بهبود کیفیت زندگی تاثیر می گذارد.بر این اساس در پژوهش حاضر به دنبال شناسایی و ارایه مدلی از عوامل موثر بر ادراک از ایمنی محصول هستیم. پژوهش حاضر از نظر جهت گیری،توصیفی تحلیلی، از نظر رویکرد،ترکیبیاست.با توجه به اینکه پیشینه تحقیق مرتبط وجود نداشته،لذا از روش ترکیبی (کیفی-کمی)استفاده گردید.دراین پژوهش، ازروشکیفیتحلیلمحتوا،مدلسازیساختاریتفسیریودرنهایت-،ازروشمعادلاتساختاریمبتنیبررویکردحداقلمربعاتجزییاستفادهگردید.دادههاازطریق،مطالعهکتابخانهایومصاحبه-عمیقباخبرگانوپرسشنامهجمعآوری گردید. جامعه آماری در فاز شناخت و طراحی خبرگان حوزه لوازم خانگی و دانشگاهی بودند. در فاز ارزیابی مدل جامعه آماری مصرف کنندگان لوازم خانگی در مشهد بودند.نمونه گیریبصورت-نظریودسترسانجامگرفت.روایی،ازطریق محتواییوروشحداقلمربعاتجزییسنجیدهشد.پایاییازطریقپایاییبازآزمون-ودرصدتوافقدرونموضوعی، شاخصهایبارهای عاملی، ضرایب آلفایکرونباخ و پایاییترکیبیبررسیشد.شاخصهای برازش،برازش مدل نظری با داده ها را تایید کردند. بنابراین با اطمینان 95 درصد برازندگی مدل ادراک از ایمنی استفاده کنندگان لوازم خانگیدرشهرستان مشهد پذیرفته میشود. در این پژوهش یک مدلمفهومیجامع از ادراک مصرف کنندگان از ایمنی لوازم خانگی را ارایه کرده و ادبیات نظری دراین حوزه ایمنی محصولرا توسعهدادهو نتایج مفیدیبرایمحققان،مدیران بازاریابی وتولید کنندگان فراهم آورده است. Manuscript profile -
Article
8 - تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عامل تاییدی قابلیت های بازاریابی برند بانک ملی ایران در استان تهرانJournal of Business Management , Issue 2 , Year , Summer 2023زمینه : قابلیتهای بازاریابی اگر در شرکتها بالا باشد، آنها را قادر خواهد ساخت تا اطلاعاتی را در مورد اعمال و عکسالعملهای رقبا کسب نموده، ارزش خاصی را برای مشتریانشان ایجاد کرده و موانعی را برای ورود رقبا ایجاد و از تهدیدهای آنان جلوگیری نمایند. هدف : ت Moreزمینه : قابلیتهای بازاریابی اگر در شرکتها بالا باشد، آنها را قادر خواهد ساخت تا اطلاعاتی را در مورد اعمال و عکسالعملهای رقبا کسب نموده، ارزش خاصی را برای مشتریانشان ایجاد کرده و موانعی را برای ورود رقبا ایجاد و از تهدیدهای آنان جلوگیری نمایند. هدف : تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عامل تاییدی قابلیت های بازاریابی برند بانک ملی ایران در استان تهران روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر نوع پژوهش از نوع کاربردی و بر اساس مسیر از نظر نوع توصیفی، بر اساس زمان از نوع مقطعی و بر اساس اجرا از نوع میدانی بوده است که در بانک ملی تهران انجام شده است. نوع و روش پژوهش در این تحقیق روش توصیفی است. یافته : برای تمامی مدلها، مقدار تقسیم آماره کای دو بر درجه آزادی کمتر از ٢ و مقدار RMSEA نیز کمتر از ٠٨,٠ به دست آمد، بنابراین میتوان نتیجه گرفت مدلهای مذکور از برازش مناسبی برخوردار میباشند. نتیجه گیری : ٩ عامل در نظر گرفته شده برای قابلیتهای بازاریابی (شامل قابلیت ارتباط با مشتریان، قابلیت تحقیقات بازاریابی، قابلیت ارائه خدمت به مشتری، قابلیت بهبود کیفیت خدمات، قابلیت توسعه خدمات جدید، قابلیت برندسازی، کیفیت تعاملات آنلاین، کیفیت محتوای وبسایت بهعنوان متغیرهایمشاهدهشده آن به حساب میآیند. Manuscript profile -
Article
9 - طراحی الگوی بازیابی درونی با رویکرد کار آفرینانه در کسب و کارهای نوپا با استفاده از تئوری داده بنیادJournal of Business Management , Issue 4 , Year , Autumn 2021هدف–هدف اصلی این مطالعه ارائه الگوی بازاریابی درونی با رویکرد کارآفرینانه در کسب و کارهای نوپا است که با تاکید به منابع انسانی و کارکنان به عنوان مشتریان درونی سازمان، یکی ازکلیدی ترین عوامل کسب و کار بوده و بصورت یک فرایند مدیریتی جامع عمل می کند.طراحی / روششناس Moreهدف–هدف اصلی این مطالعه ارائه الگوی بازاریابی درونی با رویکرد کارآفرینانه در کسب و کارهای نوپا است که با تاکید به منابع انسانی و کارکنان به عنوان مشتریان درونی سازمان، یکی ازکلیدی ترین عوامل کسب و کار بوده و بصورت یک فرایند مدیریتی جامع عمل می کند.طراحی / روششناسی /رویکرد- پژوهش حاضر از نظر هدف،کاربردی و از نظر ماهیت پژوهشی– پیمایشی است. گردآوری دادهها ، کیفی - داده بنیاد (سیستماتیک) است. دادهها از طریق مصاحبههای نیمه ساختار یافته با هیجده نفر از خبرگان و مدیران با سابقه حوزه کسب و کار، بر اساس روش نمونهگیری هدفمند و تا سرحد اشباع اطلاعات مورد نیاز و کفایت نظری صورت گرفته است.یافتهها - پس از انجام کد گذاری ، عوامل زمینه ای رفتارشهروندی کارکنان ،ارتباطات داخلی و ارزیابی فنی، عوامل مداخله گر فناوری ، بازارهای جهانی و ساختار راهبرد های کار آفرینی استراتزیک، ازریابی استراتژیک منابع و ارزش آفرینی و پیامد های مزیت رقابتی، ارتقای نوآوری و توسعه فعالیت های کار آفرینی شناسایی شد. محدودیتها/پیامدهای تحقیق-این مطالعه با بررسی رابطه بین ، بازاریابی درونی و جهت گیری کارآفرینی در مشاغل نوپا به دانش کمک می کند و نقش مهمی در راه اندازی مشاغل نوپا و پایداری آنها دارد. Manuscript profile -
Article
10 - تاثیر تجربه مشتری بر قصد مراجعه مجدد در صنایع تند مصرف ، با در نظر گرفتن وفاداری ، ارزش لذت گرا و ارزش ویژه برندJournal of Business Management , Issue 5 , Year , Winter 2022این تحقیق با هدف بررسی تاثیر تجربه مشتری بر قصد مراجعه مجدد او با در نظرگرفتن نقش ارزش لذتگرا ، وفاداری و ارزش ویژه برند در صنایع تندمصرف غذایی انجام شده است . تحقیق حاضر از نظر رویکرد کمی، از نظر روش توصیفی و پیمایشی و از نظر هدف کاربردی میباشد، جامعه آماری این تحقی Moreاین تحقیق با هدف بررسی تاثیر تجربه مشتری بر قصد مراجعه مجدد او با در نظرگرفتن نقش ارزش لذتگرا ، وفاداری و ارزش ویژه برند در صنایع تندمصرف غذایی انجام شده است . تحقیق حاضر از نظر رویکرد کمی، از نظر روش توصیفی و پیمایشی و از نظر هدف کاربردی میباشد، جامعه آماری این تحقیق شامل مشتریان مجموعه کافه و رستوران های میتزون، میت هاوس و استیک هاوس تهران میباشد که با توجه به حجم جامعه نامحدود، تعداد ٣٨٤ نفر بر اساس فرمول کوکران از طریق روش نمونهگیری، تصادفی ساده انتخاب شد. جهت تجزیه و تحیل اطلاعات از روش معادلات ساختاری استفاده گردید. ابزار جمع آوری دادهها، پرسشنامه استاندارد بوده که روایی آن توسط تعدادی از اساتید برجسته بازاریابی و پایایی آن نیز از طریق آلفای کرونباخ سنجیده شدهاست. نتایج تحقیق حاکی از آن است که تجربه خوشایند سبب افزایش قصد مراجعه مجدد مشتری میشود. همچنین، متغیرهای وفاداری، ارزش ویژه برند و ارزش لذتگرا نیز به عنوان متغیر میانجی رابطه تجربه مشتری و قصد مراجعه مجدد را تحت تاثیر قرار میدهند. با توجه به نتایج به دست آمده میتوان گفت از طریق این سه متغیر، تجربه خوشایند فاکتور دقیق تری برای افزایش قصد مراجعه مجدد مشتریان به حساب میآید. Manuscript profile -
Article
11 - ارائه مدل اندازهگیری مسئولیت اجتماعی در بانک تجارت با رویکرد برندمحوریJournal of Business Management , Issue 62 , Year , Summer 2024امروزه مسئولیت اجتماعی برای سازمانها امری ضروری محسوب میشود. زیرا بر بسیاری از خروجی-های سازمانی تاثیرگذار بوده و اغلب سازمانها همواره برای بهبود وجهه خود، در پی توسعه مسئولیت-های اجتماعی خود میباشند. در این تحقیق، مدلی برای اندازهگیری م More
امروزه مسئولیت اجتماعی برای سازمانها امری ضروری محسوب میشود. زیرا بر بسیاری از خروجی-های سازمانی تاثیرگذار بوده و اغلب سازمانها همواره برای بهبود وجهه خود، در پی توسعه مسئولیت-های اجتماعی خود میباشند. در این تحقیق، مدلی برای اندازهگیری مسئولیت اجتماعی در بانک تجارت ارائه گردید. تحقیق حاضر به روش ترکیبی (کیفی و کمی) انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی، 10 نفر از خبرگان و در بخش کمی 413 نفر از مدیران و کارشناسان بانک تجارت بودند که با بهرهگیری از فرمول حجم نمونه 213 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در بخش کیفی، با بهرهگیری از مصاحبه با خبرگان بانک تجارت، مدل اولیه شامل 3 بعد، 9 مؤلفه و 45 شاخص تحقیق استخراج شد. در ادامه با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری در محیط نرمافزار لیزرل مدل مستخرج مورد آزمون قرار گرفته و درنهایت مدل نهایی تحقیق در سه بعد اصلی مشتریمحوری (شامل مؤلفههای پاسخگویی و کیفیت خدمات)، قانونی و اخلاقی (شامل مؤلفههای ذینفعان، کارکنان و حقوق آحاد جامعه و فعالیتهای سازمان) و توجه به محیط زیست (شامل مؤلفههای عوامل زیست-محیطی، بازاریابی اینترنتی و ارائه خدمات اینترنتی) به دست آمد.
Manuscript profile -
Article
12 - مدل رفتار خریداران کالاهای لوکس در بازار طلا: یک مطالعه کیفیJournal of Business Management , Issue 2 , Year , Summer 2023هدف از این تحقیق مدل رفتار خریداران کالاهای لوکس در بازار طلا میباشد. در این راستا ضمن مروری بر مفاهیمی مانند رفتار خریداران، کالاهای لوکس و بازار طلا، با مصاحبه از خبرگان و اساتید حوزه صنعت لوکس و طلا و همچنین بازاریابی به روش تحلیل کیفی به ارائه الگوی رفتار خریداران Moreهدف از این تحقیق مدل رفتار خریداران کالاهای لوکس در بازار طلا میباشد. در این راستا ضمن مروری بر مفاهیمی مانند رفتار خریداران، کالاهای لوکس و بازار طلا، با مصاحبه از خبرگان و اساتید حوزه صنعت لوکس و طلا و همچنین بازاریابی به روش تحلیل کیفی به ارائه الگوی رفتار خریداران کالاهای لوکس در بازار طلا پرداخته شد. جامعه مورد مطالعه شامل همه خبرگان و اساتید حوزه صنعت لوکس و طلا و همچنین بازاریابی میباشد. حجم نمونه مورد مطالعه شامل 10 خبره در حوزه صنعت لوکس و طلا و همچنین بازاریابی است که به روش اشباع نظری انتخاب شد. جهت جمعآوری دادهها در این تحقیق از مصاحبه نیمهساختاریافته و روش دلفی استفاده شده است. نتایج تحلیل کیفی توسط نرمافزار مکسکیودا نشان داد که مؤلفههای مدل رفتار خریداران کالاهای لوکس در بازار طلا به روش تحلیل مضمون شامل: 1- عوامل اجتماعی، 2- عوامل فرهنگی، 3- عوامل فردی، 4- عوامل اقتصادی، 5- نگرش مصرفکننده، 6- انگیزه مصرف، 7- ارزش، 8-تجربه، 9- آگاهی و 10-رفتار مصرفکننده میباشند. همچنین برای این مولفهها تعداد 65 شاخص به تایید نهایی خبرگان رسید. Manuscript profile