• Home
  • ناصر  فقهی فرهمند

    List of Articles ناصر  فقهی فرهمند


  • Article

    1 - توانایی مدیریت و پیامدهای آن بر ارزش آفرینی شرکت ها با به کارگیری شبکه های عصبی (رویکرد مقایسه ای در صنایع شیمیایی و مواد غذایی)
    Future study Management , Issue 111 , Year , Winter 2018
    هدف این تحقیق بررسی پیامدهای توانایی مدیریت شرکت ها بر ارزش آفرینی در صنایع شیمیایی و مواد غذایی در دوره زمانی 1390-1394 با بکارگیری شبکه های عصبی مصنوعی است. ابتدا با اجرای مدل DEA با یک الگوی بومی شده، کارایی نسبی برای هر شرکت مشخص شده و با برآورد یک مدل رگرسیونی، More
    هدف این تحقیق بررسی پیامدهای توانایی مدیریت شرکت ها بر ارزش آفرینی در صنایع شیمیایی و مواد غذایی در دوره زمانی 1390-1394 با بکارگیری شبکه های عصبی مصنوعی است. ابتدا با اجرای مدل DEA با یک الگوی بومی شده، کارایی نسبی برای هر شرکت مشخص شده و با برآورد یک مدل رگرسیونی، شاخص توانایی مدیریت هر شرکت نیز تعیین شده است. سپس ارزش آفرینی شرکت ها از متوسط حاصل عواملی مانند بازده صاحبان سهام، نسبت Q توبین، بازده سرمایه گذاری ها و خلق ثروت برای سهامداران اندازه گیری شد. مدل شبکه عصبی بکار گرفته شده در این تحقیق، پرسپترون چندلایه ای با الگوی آموزش پس انتشار خطا بوده است. برای ارزیابی کارایی نسبی از نرم افزار بهینه سازی GAMS، جهت سنجش شاخص توانایی مدیریت از E-Views و برای آموزش و ارزیابی مدل شبکه عصبی از نرم افزار MATLAB بهره گرفته شده است. نتایج نشان می دهد که مدل شبکه عصبی مصنوعی در صنعت مواد غذایی بهتر از صنعت شیمیایی، ارزش آفرینی شرکت ها را از روی شاخص توانایی مدیریت و دیگر متغیرهای ورودی برآورد می کند. از دیگر نتایج تحقیق اینکه، امتیاز توانایی مدیریت در هر دو صنعت برابر بوده اما متوسط امتیاز ارزش آفرینی شرکت ها در صنعت مواد غذایی بیشتر از صنعت شیمیایی بوده است. Manuscript profile

  • Article

    2 - طراحی مدل استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی جهت پیش بینی سری های زمانی غیر خطی (مطالعه موردی : شاخص بورس اوراق بهادار تهران)
    Future study Management , Issue 2 , Year , Summer 2024
    پیش بینی شاخص کل سهام یک کار چالش برانگیز است، با توجه به پیچیدگی متغیرهای بازار سهام و فقدان مدیریت و بروز مشکل در مواقع بحرانی، توسعه یک مدل کار آمد برای پیش بینی شاخص کل سهام بسیار دشوار است. یکی از روشهای شناخته شده و جدید برای پیش بینی شاخص کل سهام، روش استفاده از More
    پیش بینی شاخص کل سهام یک کار چالش برانگیز است، با توجه به پیچیدگی متغیرهای بازار سهام و فقدان مدیریت و بروز مشکل در مواقع بحرانی، توسعه یک مدل کار آمد برای پیش بینی شاخص کل سهام بسیار دشوار است. یکی از روشهای شناخته شده و جدید برای پیش بینی شاخص کل سهام، روش استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی میباشد. هدف اصلی از این پژوهش طراحی مدل استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی جهت پیش بینی سری های زمانی غیر خطی (مطالعه موردی: شاخص بورس اوراق بهادار تهران) بوده و این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش انجام تحقیق، توصیفی مبتنی بر پیمایش و از نظر روش بررسی، تحلیلی-ریاضی می باشد. جامعه‌ی آماری این تحقیق، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ازسال 1369 تا سال 1399 می باشد. در این پژوهش ابزاری که با آن به سنجش متغیرهای مورد نظر پرداخته شده است اسناد و آمار بورس اوراق بهادار تهران بوده و برای تجزیه و تحلیل داده های این تحقیق از روش آمار توصیفی و آمار استنباطی و همچنین از شبکه عصبی مصنوعی چند لایه پرسپترون استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان دهنده تایید بالا بودن دقت پیش بینی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران نسبت به سایر روش های تخمین توسط مدل ارائه شده بوده که قدرت پیش بینی شاخص کل تا 7/1 درصد خطا را دارد و نیز تائید پیروی شاخص سهام بورس تهران از یک فرایند غیر خطی از دیگر نتایج این پژوهش بشمار می رود. Manuscript profile

  • Article

    3 - تحلیل اثر ابعاد رهبری کوانتومی بر تعالی سازمانی با نقش میانجی مدیریت دانش و مهارت‌های کوانتومی در دانشگاه علوم پرشکی استان اردبیل
    Journal of healthcare management , Issue 33 , Year , Winter 2019
    مقدمه: هدف اصلی تحقیق حاضر تحلیل اثر رهبری کوانتومی بر تعالی سازمانی با نقش میانجی مدیریت دانش سازمانی و مهارت‌های کوانتومی است. روش پژوهش: این پژوهش بر اساس هدف از نوع کاربردی، و یک پژوهش توصیفی-تحلیلی از نوع علّی است که به شیوه پیمایشی صورت گرفته است. این پژوهش هم‌چن More
    مقدمه: هدف اصلی تحقیق حاضر تحلیل اثر رهبری کوانتومی بر تعالی سازمانی با نقش میانجی مدیریت دانش سازمانی و مهارت‌های کوانتومی است. روش پژوهش: این پژوهش بر اساس هدف از نوع کاربردی، و یک پژوهش توصیفی-تحلیلی از نوع علّی است که به شیوه پیمایشی صورت گرفته است. این پژوهش هم‌چنین از لحاظ زمانی جزء پژوهش‌های مقطعی می‌باشد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه بوده که روایی و پایایی آن به تأیید رسیده است. جامعه آماری این تحقیق کلیة کارکنان دانشگاه علوم پرشکی استان اردبیل به تعداد 3569 نفر می‌باشد که نمونه‌ای به حجم 347 نفر مطابق جدول مورگان به شیوه نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. تحلیل داده‌ها نیز از طریق روش‌های الگوی معادلات ساختاری انجام یافته است. یافته‌ها: دو فرضیه برای تحقیق حاضر مطرح گردیدکه بعد از آزمون، نتایج تحقیق حاضر نشان داد که ابعاد رهبری کوانتومی بر تعالی سازمانی با نقش میانجی مدیریت دانش تأثیر معناداری دارد (0/616 = β). هم‌چنین نتایج تحقیق نشان داد که ابعاد رهبری کوانتومی بر تعالی سازمانی با نقش میانجی مهارت‌های کوانتومی نیز تأثیر معناداری دارد (0/719 =β). نتیجه‌گیری: از آن جا که رهبری کوانتومی بر تعالی سازمانی با نقش میانجی مدیریت دانش سازمانی و مهارتهای کوانتومی تأثیر معناداری دارد، بنابراین در ارتقاء سطح مدیران دانشگاه، می‌توان مهارت های کوانتومی و مدیریت استراتژیک دانش سازمانی را بهبود بخشید. Manuscript profile

  • Article

    4 - بررسی عوامل تأثیرگذار بر بازار مصرف داروهای تخصصی در ایران
    Journal of healthcare management , Issue 45 , Year , Winter 2024
    مقدمه: بازار محصولات دارویی از بزرگترین و پردرآمدترین بازارهای دنیاست که ارقام بالایی هر ساله در آن رد و بدل می‌شود. بازاری که هر تصمیم‌گیری نادرست درباره آن به سرعت بازار سیاه را رونق می‌بخشد و دلالان دارو را قوی‌تر می‌کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل تأثیرگذار بر با More
    مقدمه: بازار محصولات دارویی از بزرگترین و پردرآمدترین بازارهای دنیاست که ارقام بالایی هر ساله در آن رد و بدل می‌شود. بازاری که هر تصمیم‌گیری نادرست درباره آن به سرعت بازار سیاه را رونق می‌بخشد و دلالان دارو را قوی‌تر می‌کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل تأثیرگذار بر بازار مصرف داروهای تخصصی در ایران صورت پذیرفته است.روش پژوهش: نتایج پژوهش پیش به روش کمی مورد بررسی قرار گرفته است. روش مورد استفاده در این پژوهش مبتنی بر مطالعات بنیادی است. پژوهش حاضر بر اساس روش گردآوری داده‌ها یک پژوهش پیمایشی - مقطعی است. در این مطالعه از روش نمونه‌گیری هدفمند برای انتخاب خبرگان و روش تصادفی ساده به تعداد 385 مورد استفاده قرار گرفته است.یافته‌ها: نتایج نشان داد که دو عامل تعدیلگری کاهش سود انحصاری بر روابط بین فرآوری و سهولت مصرف بر پیش‌بینی بازار مصرف دارو با ضریب 414/4 با سطح معناداری 0/0001 که از حد تعیین آلفا = 0/05 کوچکتر است، به عنوان مهم‌ترین عامل و تعدیل‌گری کاهش سود انحصاری بر روابط بین دسترسی به مطب و پزشک بر پیش بینی بازار مصرف دارو با ضریب 2/355 و سطح معناداری 0/0001 به دو عامل مهم در تاثیر گذاری بر پیش‌بینی بازار مصرف داروهای تخصصی در ایران قابل شناسایی هستند.نتیجه‌گیری: در نهایت می‌توان گفت با توجه به تاثیر زیاد ویژگی‌های دارو و خصوصیات بیمار در انتخاب دارو بهتر است شرکت‌های بازاریابی وقت و انرژی خود را روی بازاریابی داروهایی با پروفایل دارویی مطلوب تر(از نظر پزشکان) بالا قرار دهند. Manuscript profile

  • Article

    5 - ارائه الگوی هم‌آفرینی ارزش با مشتریان درجهت تشویق به سرمایه گذاری در صنعت بانکداری از منظر پدیدارشناسی
    Journal of Investment Knowledge , Issue 1 , Year , Spring 2023
    هم‌آفرینی ارزش با مشتریان الگوی حال و آینده صنعت بانکداری است که عوامل محیطی، اجتماعی و حاکمیتی را در راستای منافع عمومی تلفیق می‌کند. به نظر می‌رسد در بستر و زمینه محیطی صنعت بانکداری کشور دستیابی به هم‌آفرینی ارزش با مشتریان قابل تحقق است. پژوهش حاضر با هدف ارائه الگو More
    هم‌آفرینی ارزش با مشتریان الگوی حال و آینده صنعت بانکداری است که عوامل محیطی، اجتماعی و حاکمیتی را در راستای منافع عمومی تلفیق می‌کند. به نظر می‌رسد در بستر و زمینه محیطی صنعت بانکداری کشور دستیابی به هم‌آفرینی ارزش با مشتریان قابل تحقق است. پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی هم‌آفرینی ارزش با مشتریان در صنعت بانکداری (مورد مطالعه: بانک ملت) انجام شده است. این پژوهش از منظر هدف یک پژوهش اکتشافی است که با روش پژوهش آمیخته و مبتنی بر استدلالی قیاسی-استقرایی صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل خبرگان نظری (اساتید بازاریابی) و خبرگان تجربی (مدیران صنعت بانکداری) است. نمونه‌گیری به روش غیراحتمالی و به صورت هدفمند صورت گرفته است. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و پرسشنامه می‌باشد. جهت تحلیل مصاحبه‌های تخصصی، تحلیل کیفی پدیدارشناسی به‌کار گرفته شده است. همچنین شاخص‌های شناسایی شده با روش دلفی فازی اعتبارسنجی شده است. در نهایت به ارائه مدل نهایی پژوهش با روش دیمتل فازی پرداخته شده است. تحلیل داده‌های پژوهش در فاز کیفی با نرم‌افزار MaxQDA و در فاز کمی با نرم‌افزار Matlab انجام شده است. براساس نتایج این پژوهش براساس الگوی اولیه طراحی شده مشخص گردید استراتژی هم‌آفرینی ارزش بر مدیریت دانش سازمانی و مدیریت منابع انسانی اثر دارد. این دو مقوله نیز بر مدیریت تجربه مشتریان تاثیر می‌گذارند. مدیریت تجربه مشتریان نیز هم‌آفرینی ارزش راهبردی و مهارت توسعه خدمات را تحت تاثیر قرار می‌دهد. Manuscript profile

  • Article

    6 - Providing a Mathematical Model of Selecting a Production Supplier in the Supply Chain with the Approach of Bee Algorithm and Comparison with Genetic Algorithm
    Journal of System Management , Issue 5 , Year , Autumn 2020
    Selecting suitable suppliers and assigning orders to them, is one of the most important strategic supply chain management activities. Therefore, first, in this research, a mathematical model for choosing the supplier in the supply chain in the framework of the operation More
    Selecting suitable suppliers and assigning orders to them, is one of the most important strategic supply chain management activities. Therefore, first, in this research, a mathematical model for choosing the supplier in the supply chain in the framework of the operational research methods was proposed. Linear programming model with consideration of purchase costs and transportation costs with the meta-heuristic bee algorithm approach using MATLAB software was solved and analyzed. Therefore, the research method is applied in terms of purpose, and in terms of method is a descriptive mathematical type that was implemented in the form of a library and field studies. Information gathering tools, such as documentation tools, interviews with experts and production managers were used in relation to production. According to the nature of the research, which is modeling and solving by the algorithm, to determine the sample size were selected by cluster sampling method and random sampling method. Then to validate the mathematical model, lingo and Winqsb software was used, the solution obtained by both software, which is the optimal answer and optimal objective function, indicates the validity of the mathematical model. Manuscript profile

  • Article

    7 - Designing an Optimal Model Using Artificial Neural Networks to Predict Non-Linear Time Series (case study: Tehran Stock Exchange Index)
    Journal of System Management , Issue 5 , Year , Autumn 2022
    Investing in stocks is fraught with long risks that make it tough to manage and predict the choices out there to the investor. Artificial Neural Network (ANN) is a popular method which also incorporates technical analysis for making predictions in financial markets. The More
    Investing in stocks is fraught with long risks that make it tough to manage and predict the choices out there to the investor. Artificial Neural Network (ANN) is a popular method which also incorporates technical analysis for making predictions in financial markets. The purpose of this work is an applied study which is conducted using description based on testing as method. The discussion is established on analytical-computational methods. In this research, the documents and statistics of the Tehran Stock Exchange are used to obtain the desired variables. Descriptive statistics and inferential statistics, as well as Perceptron multi-layer neural networks are utilized to analyze the data of this research. The results of this research show the confirmation of the high prediction accuracy of the Tehran Stock Exchange index compared to other estimation methods by the presented model, which has the ability to predict the total index with less than 1.7% error. Manuscript profile

  • Article

    8 - ارزیابی کارایی مدیریت در صنعت سیمان ایران با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها
    Journal of Industrial Strategic Management , Issue 5 , Year , Winter 2018
    توانایی مدیریت بر فعالیت هایی همچون تحقیق و توسعه، بهای تمام شده، هزینه های مالی، دارایی ها و درآمد شرکت ها تاثیر می گذارد و کارایی آنها نیز به این عوامل بستگی دارد. هدف این تحقیق، ارزیابی کارایی نسبی در صنعت سیمان عضو بورس ایران به عنوان شاخصی برای سنجش توانایی مدیریت More
    توانایی مدیریت بر فعالیت هایی همچون تحقیق و توسعه، بهای تمام شده، هزینه های مالی، دارایی ها و درآمد شرکت ها تاثیر می گذارد و کارایی آنها نیز به این عوامل بستگی دارد. هدف این تحقیق، ارزیابی کارایی نسبی در صنعت سیمان عضو بورس ایران به عنوان شاخصی برای سنجش توانایی مدیریت با یک الگوی جدید بسط داده شده است. برای این کار از داده های صورت های مالی شرکت های سیمان در طی سال های90 الی94 استفاده شده است. ابتدا با اجرای مدل تحلیل پوششی داده ها، کارایی نسبی هر یک از شرکت ها ارزیابی شده و واحدهای کارا نیز با روش اندرسون- پیترسون رتبه بندی شده اند. سپس با برآورد یک مدل رگرسیونی، شاخص توانایی مدیریت هر کدام از شرکت ها با یک الگوی مناسب، محاسبه شده است. برای سنجش و ارزیابی کارایی نسبی از نرم افزار بهینه سازی GAMS و جهت سنجش شاخص توانایی مدیریت از نرم افزار E-Views بهره گرفته شده است. منظور ما در این تحقیق رسیدن به توانایی غیرذاتی مدیران در واحدها بوده است. یافته های تحقیق نشان داده که کارایی یا عدم کارایی شرکت ها می تواند به توانایی ذاتی و اکتسابی مدیران مرتبط باشد. بر این اساس نتایج بیانگر آنست که شرکت هایی که با امتیاز کارا ارزیابی شده اند (مثل؛ ایران گچ و سیمان اردبیل)، صرفا تضمینی برای بالا بودن توانایی مدیران آنها نبوده است. از طرف دیگر، برخی از شرکت هایی که کارا ارزیابی شده اند (مثل؛ سیمان خوزستان و سیمان مازندران)، توانایی مدیران آنها نیز بالا بوده است. Manuscript profile

  • Article

    9 - طراحی مدل راه کارهای استقرار خوشه صنعتی نوآور برای رقابتی شدن در صنعت چرم و کفش
    Journal of Development & Evolution Mnagement , Issue 2 , Year , Summer 2024

    ایجاد خوشه‌های صنعتی شکل جدیدی از توسعه هستند که هدف آن‌ها افزایش توسعة منطقه‌ای است. بی شک خوشه‌های صنعتی نقش محوری و بارزی در سیاست‌های اقتصادی و صنعتی بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه ایفا می‌کند. در این تحقیق به دلیل ماهی More

    ایجاد خوشه‌های صنعتی شکل جدیدی از توسعه هستند که هدف آن‌ها افزایش توسعة منطقه‌ای است. بی شک خوشه‌های صنعتی نقش محوری و بارزی در سیاست‌های اقتصادی و صنعتی بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه ایفا می‌کند. در این تحقیق به دلیل ماهیت مسأله و متناسب با گزاره‌های تحقیق از روش تحقیق توصیفی- پیمایشی استفاده گردید. با توجه به اینکه یکی از اهداف تحقیق، استفاده از نتایج یافته‌ها برای حل مسائل موجود در سازمان است، پس یک تحقیق کاربردی می‌باشد. بدر این پژوهش به منظور تعیین سطح و اولویت‌‌بندی عوامل شناسایی شده، از نظرات تخصصی 25 نفر از خبرگان و متخصصان در زمینه‌های خوشه‌های صنعتی چرم و کفش که در شرکت شهرک‌های صنعتی، اداره صنایع، اداره استاندارد، استانداری و همچنین اساتید دانشگاه استفاده گردید. جهت جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز این پژوهش، از پرسش نامه مدل سازی راه کارهای استقرار خوشه صنعتی نوآور کفش و چرم برای رقابتی شدن با استفاده از روش استنتاج فازی استفاده شده است. همچنین در مرحله دوم نیز با استفاده از سیستم استنتاج فازی (FIS ) به تدوین مدل خوشه‌های صنعتی پرداخته شده است. نتایج حاصل این پژوهش، منتج به طراحی مدل راه کارهای استقرار خوشه صنعتی نوآور کفش و چرم برای رقابتی شدن با استفاده از روش استنتاج فازی می‌باشد. امید است با به انجام رسیدن تحقیق حاضر، گام مؤثری در تصمیم سازی مدیران برداشته شود.

    Manuscript profile

  • Article

    10 - ارزیابی زنجیره تأمین سبز شرکت های تولیدی کوچک و متوسط با استفاده از ترکیب قواعد وابستگی و سیستم استنتاج فازی از منظر جامعه شناسی محیط زیست
    Sociological studies , Issue 2 , Year , Autumn 2020
    مقررات قانونی زیست محیطی، فشارهای ذینفعان و جهانی شدن، بنگاه‌ها و سازمان‌ها را به سمت توسعه شیوه‌ها و عملکردهای زیست محیطی سوق داده است؛ بر همین اساس هدف این مقاله ارزیابی زنجیره تأمین سبز شرکت‌های تولیدی کوچک و متوسط با استفاده از ترکیب قواعد وابستگی و سیستم استنتاج فا More
    مقررات قانونی زیست محیطی، فشارهای ذینفعان و جهانی شدن، بنگاه‌ها و سازمان‌ها را به سمت توسعه شیوه‌ها و عملکردهای زیست محیطی سوق داده است؛ بر همین اساس هدف این مقاله ارزیابی زنجیره تأمین سبز شرکت‌های تولیدی کوچک و متوسط با استفاده از ترکیب قواعد وابستگی و سیستم استنتاج فازی می-باشد. این پژوهش از منظر هدف، کاربردی و بر اساس روش انجام پژوهش توصیفی مدلسازی بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه شرکت‌های تولیدی کوچک و متوسط در استان آذربایجان‌شرقی بوده است. نمونه آماری 297 شرکت تعیین شده است. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. برای بررسی اعتبار پرسشنامه، از اعتبار سازه بر اساس تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است. برای بررسی پایایی نیز از ضریب آلفای کرونباخ بهره گرفته شده است. پرسشنامه‌های تحقیق، پس از تأیید اعتبار و پایایی در بین اعضای نمونه آماری توزیع شده است. به منظور ارزیابی زنجیره تأمین سبز شرکت‌ها از سیستم استنتاج فازی بر اساس توابع عضویت مثلثی، استنتاج ممدانی و قواعد وابستگی بهره گرفته شده است. نتایج نشان می‌دهد که سیستم طراحی شده با 43 قاعده وابستگی، قادر است تا میزان سبز بودن زنجیره تأمین شرکت‌ها را بر اساس مقادیر عدد ی و واژه‌های زبانی ارزیابی نماید. Manuscript profile

  • Article

    11 - مدیریت رفتار سازمانی با رویکرد عدالت سازمانی برمبنای سیستم خبره فازی (مطالعه موردی: سازمان‌های صنعتی کوچک صنایع‌غذایی استان آذربایجان‌شرقی)
    Sociological studies , Issue 2 , Year , Autumn 2014
    هدف تحقیق حاضر اندازه گیری عدالت سازمانی براساس سیستم خبره فازی می باشد. بر همین اساس ابتدا بر اساس تئوری مجموعه های فازی، مدلی طراحی گردیده است. این مدل پنج مرحله دارد. در اولین مرحله متغیرهای ورودی و خروجی مدل بر اساس تئوری های موجود به دست می آیند. ورودی های این مدل More
    هدف تحقیق حاضر اندازه گیری عدالت سازمانی براساس سیستم خبره فازی می باشد. بر همین اساس ابتدا بر اساس تئوری مجموعه های فازی، مدلی طراحی گردیده است. این مدل پنج مرحله دارد. در اولین مرحله متغیرهای ورودی و خروجی مدل بر اساس تئوری های موجود به دست می آیند. ورودی های این مدل عبارتست از عدالت توزیعی، عدالت رویه ای و عدالت مراوده ای و خروجی آن نمره عدالت سازمانی می باشد؛ در مرحله دوم ورودی ها و خروجی ها پس از افرازبندی، به اعداد فازی تبدیل می شوند. در مرحله سوم قوانین استنتاج که بصورت قوانین اگر- آن گاه می‌باشند براساس ادبیات موضوع و نظرات افراد خبره تدوین می گردد. در مرحله چهارم، فازی زدایی انجام می‌گیرد و در مرحله پنجم، مدل طراحی شده آزمون می شود. نتیجه تست مدل نشان می دهد که مدل ارائه شده از اعتبار بالایی برخوردار می باشد. پس از اطمینان از اعتبار مدل طراحی شده، با استفاده ازمدل طراحی شده نمره عدالت سازمانی برای سازمان های صنعتی کوچک صنایع غذایی استان آذربایجان شرقی محاسبه شده است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه کارکنان و مدیران میانی این سازمان ها تشکیل می دهند. نمونه آماری با استفاده از رابطه کوکران برای کارکنان معمولی 260 نفر و برای مدیران میانی 106 نفر محاسبه شده است. به منظور گرد آوری داده ها از اعضای جامعه آماری نیز از پرسشنامه استفاده شده است که روایی و پایایی آن مورد سنجش و تایید قرار گرفته است. نتایج حاصل نشان می دهد که نمره عدالت سازمانی در سازمان های صنعتی کوچک صنایع غذایی با درجه عضویت 816/0 در حد متوسط و با 184/0 در حد کم می باشد. Manuscript profile

  • Article

    12 - بررسی رضایت ذی‌نفعان سازمانی با مدیریت مهندسی سازمانی و رویکرد مهندسی اجتماعی
    Sociological studies , Issue 2 , Year , Autumn 2016
    از آن جا که از مهم ترین عوامل بقاء سازمان، پاسخگویی مناسب به توقعات ذی نفعان سازمانی می - ‌باشد، امروزه ذی نفعان سازمانی با حق انتخاب، کالا یا خدمات با کیفیت پایین را نمی‌پذیرند و سازمان‌ها که با آحاد ذی نفعان سازمانی در ارتباط هستند، باید بتوانند به توقعات عقلایی جوابگ More
    از آن جا که از مهم ترین عوامل بقاء سازمان، پاسخگویی مناسب به توقعات ذی نفعان سازمانی می - ‌باشد، امروزه ذی نفعان سازمانی با حق انتخاب، کالا یا خدمات با کیفیت پایین را نمی‌پذیرند و سازمان‌ها که با آحاد ذی نفعان سازمانی در ارتباط هستند، باید بتوانند به توقعات عقلایی جوابگو باشند. چون بحثی که اینک در محافل مدیریت جامعه‌شناسی مطرح است، بقاء و پایداری سازمان در جامعه است. در این راستا، هدف این بررسی یافتن راهکارهایی مناسب و کاربردی جهت افزایش رضایت ذی نفعان سازمانی از سازمان‌ها است تا این راهکارها بتواند مدیران را در جهت تصمیم گیری مناسب یاری رساند. لذا با این فرضیه که مهندسی سازمانی موجب جلب رضایت ذی نفعان سازمانی می‌گردد و با این سئوال که آیا مطلوبیت مهندسی سازمانی بر رضایت ذی نفعان سازمانی تاثیر دارد با آزمایش نظام یافته فرضیه، جهت بررسی راهکارهای مربوطه با روش توصیفی میدانی و ارایه پرسشنامه هایی به جامعه آماری این تحقیق شامل دو گروه ذی نفعان سازمانی و کارکنان 10 سازمان مختلف، اطلاعات لازم کسب و نتایج حاصله تأیید فرضیه را نشان داد. در واقع فرض H1 با اطمینان 95% تأیید و نتیجه گرفته شدکه کلیه این عوامل موجب جلب رضایت ذی نفعان سازمانی می‌گردند. Manuscript profile

  • Article

    13 - مدیریت محیط اجتماعی سازمانی سازمان‌های خدماتی (مطالعه موردی: سازمان‌های‌های خدماتی شهر تبریز)
    Sociological studies , Issue 5 , Year , Winter 2012
    موفقیت سازمان در تحقق اهداف مدیریت محیط اجتماعی مؤثر، مسئله این بررسی بوده که بدین دلیل با توجه به اهمیت و ضرورت این بررسی که یکی از عوامل کلیدی در افزایش بهره‌وری، مدیریت محیط اجتماعی سازمان است، به عبارتی تعیین آن برای ارتقاء عملکرد کارکنان با محوریت رضایت و انگیزه اج More
    موفقیت سازمان در تحقق اهداف مدیریت محیط اجتماعی مؤثر، مسئله این بررسی بوده که بدین دلیل با توجه به اهمیت و ضرورت این بررسی که یکی از عوامل کلیدی در افزایش بهره‌وری، مدیریت محیط اجتماعی سازمان است، به عبارتی تعیین آن برای ارتقاء عملکرد کارکنان با محوریت رضایت و انگیزه اجتماعی سازمانی هدف اصلی این بررسی بوده است. در این راستا جامعه آماری این بررسی مدیران، کارشناسان و کارکنان سازمان‌های خدماتی شهر تبریز ‌بوده که با توجه به محدودیت‌هایی با انتخاب پنج نمونه از این سازمان‌ها جهت جمع‌آوری اطلاعات، عوامل کلیدی محیط اجتماعی مختلف مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت مطابق نتایج به دست آمده اِعمال اصول مدیریت محیط اجتماعی به ترتیب اولویت به تفکیک برای هر سازمان بر اساس نوع فعالیت که می‌تواند به ارتقاء عملکرد مدیران، کارشناسان و کارکنان با محوریت رضایت و انگیزه اجتماعی سازمانی کارکنان تأثیرگذار باشد، مشخص شد. Manuscript profile

  • Article

    14 - بررسی دیدگاه کارشناسان صنعت قطعه‌سازی خودرو نسبت به نقش توان‌مندی اجتماعی با رویکرد فرهنگ سازمانی با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی و مدل مسیر
    Sociological studies , Issue 1 , Year , Spring 2016
    شکل‌گیری فرهنگ بستگی به دلایل به وجود آمدن سازمان و جایگاه آن در جامعه و عوامل موفقیت آن از قبیل کارآیی، کیفیت ارائه خدمات، ابداع و نوآوری، تلاش زیاد و وفاداری نسبت به سازمان دارد. وقتی سازمان متولد می‌شود، تلاش زیادی از طرف کارکنان برای موفقیت سازمان صورت می‌گیرد. با ت More
    شکل‌گیری فرهنگ بستگی به دلایل به وجود آمدن سازمان و جایگاه آن در جامعه و عوامل موفقیت آن از قبیل کارآیی، کیفیت ارائه خدمات، ابداع و نوآوری، تلاش زیاد و وفاداری نسبت به سازمان دارد. وقتی سازمان متولد می‌شود، تلاش زیادی از طرف کارکنان برای موفقیت سازمان صورت می‌گیرد. با توجه به نقش فرهنگ سازمانی در افزایش کیفیت مراقبت های درمانی، توجه به متغیر های تاثیرگذار بر آن اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. در این بین توان مندی اجتماعی یکی از متغیر هایی است که بر فرهنگ سازمانی تاثیرگذار بوده و کنش های معین افراد را در درون ساختار تسهیل می کند؛ بر همین اساس نیز هدف این مقاله بررسی نقش سرمایه اجتماعی بر فرهنگ سازمانی از دیدگاه کارشناسان صنعت قطعه‌سازی خودرو می باشد. این تحقیق با توجه به هدف آن کاربردی بوده اما بر اساس روش تحقیق از نوع توصیفی-همبستگی می‌باشد. نمونه آماری این تحقیق شامل 425 نفر از کارشناسان صنعت قطعه‌سازی خودرو شاغل در بخش های مختلف شهرک‌های صنعتی تبریز می باشد. در این مقاله برای گردآوری مبانی نظری و ادبیات پژوهش از فیش تحقیق استفاده شده است؛ هم‌چنین برای گردآوری داده‌ها جهت آزمون فرضیه‌های تحقیق از دو پرسشنامه استفاده گردیده که پس از بررسی روایی و پایایی در بین نمونه آماری تحقیق توزیع شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها نیز از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد توان مندی اجتماعی با ضریب استاندارد شده 79/0 و مقدار t 63/12 بر فرهنگ سازمانی تاثیر دارد. هم چنین سرمایه اجتماعی با ضریب 603/0 بر فرهنگ تداوم، با ضریب 529/0 بر فرهنگ رسالتی، با ضریب 802/0 بر فرهنگ مشارکتی و با ضریب 581/0 بر فرهنگ سازگاری تاثیر دارد.بر همین اساس پیشنهاد شده که مدیران با تفویض اختیار بیشتر به کارشناسان صنعت قطعه‌سازی خودرو، تشکیل تیم های کاری مختلف و ایجاد احساس اعتماد بیشتر به مجموعه و همکاران، سرمایه اجتماعی را تقویت نموده تا از طریق آن فرهنگ سازمانی تقویت شده و از مزایای فرهنگ قوی استفاده شود. محدودیت دیگر این تحقیق، به محدود بودن نمونه آماری آن باز می گردد؛ نمونه آماری تحقیق حاضر فقط شامل 425 نفر از کارشناسان صنعت قطعه‌سازی خودرو بوده است که با در نظر گرفتن تعداد شاغلان در این شغل، این تعداد کم به نظر می آید؛ بنابراین بایستی در تعمیم نتایج تحقیق به کل جامعه احتیاط بیشتری صورت گیرد. نتایج به دست آمده برای این تحقیق با محدودیت هایی همراه بوده است که از جمله می توان به استفاده از پرسشنامه اشاره نمود که با توجه به محدودیت های پرسشنامه در تشخیص وضعیت واقعی و موجود، پیشنهاد می گردد تا در تحقیقات بعدی ضمن استفاده از پرسشنامه، از ابزارهای دیگری نیز برای جمع آوری داده ها استفاده گردد. Manuscript profile

  • Article

    15 - بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و سلامت اجتماعی با امنیت خانواده
    Sociological studies , Issue 1 , Year , Summer 2011
    رشد جامعه و خود شکوفایی آن متکی بر سرمایه های انسانی، مادی و اجتماعی خانواده ها بوده و این سرمایه ها نیازمند امنیت، احساس امنیت و ایمنی است. بی تردید آن گاه که روح و جسم اعضای خانواده در آرامش و آسودگی خاطرباشد، تمامی قوای ذهنی وجسمی آن ها معطوف به خود شکوفایی مادی و مع More
    رشد جامعه و خود شکوفایی آن متکی بر سرمایه های انسانی، مادی و اجتماعی خانواده ها بوده و این سرمایه ها نیازمند امنیت، احساس امنیت و ایمنی است. بی تردید آن گاه که روح و جسم اعضای خانواده در آرامش و آسودگی خاطرباشد، تمامی قوای ذهنی وجسمی آن ها معطوف به خود شکوفایی مادی و معنوی می گردد. باتوجه به اهمیت این موضوع، هدف تحقیق حاضربررسی ارتباط بین سرمایه اجتماعی و سلامت اجتماعی با امنیت خانواده می باشد. این پژوهش از نوع پیمایش مقطعی و با استفاده از ابزار پرسشنامه در میان خانواده ها انجام شد. نمونه این پژوهش 375 خانواده بود که به روش نمونه گیری طبقه ای به طورتصادفی انتخاب ومورد بررسی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از نرم افزارspss وبه وسیله آزمون های تی تست، آنوا و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شدند. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که تمامی ابعاد سرمایه اجتماعی باسلامت اجتماعی رابطه معناداری دارند. هم چنین نتیجه گیری می شودکه بین سلامت اجتماعی و سرمایه اجتماعی با امنیت خانواده رابطه مستقیمی وجود دارد. Manuscript profile

  • Article

    16 - بررسی نگرش مدیران میانی به نقش سرمایه انسانی سازمانی با رویکرد فرهنگ سازمانی با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و مدل مسیر
    Sociological studies , Issue 5 , Year , Winter 2015
    سرمایه اجتماعی یکی از متغیر هایی است که برفرهنگ سازمانی تأثیرگذار بوده و کنش های معین افراد را در درون ساختار تسهیل می‌کند؛ برهمین اساس نیز هدف این مقاله بررسی نقش سرمایه اجتماعی برفرهنگ سازمانی از دیدگاه مدیران میانی می‌باشد. این تحقیق با توجه به هدف آن کاربردی بوده ام More
    سرمایه اجتماعی یکی از متغیر هایی است که برفرهنگ سازمانی تأثیرگذار بوده و کنش های معین افراد را در درون ساختار تسهیل می‌کند؛ برهمین اساس نیز هدف این مقاله بررسی نقش سرمایه اجتماعی برفرهنگ سازمانی از دیدگاه مدیران میانی می‌باشد. این تحقیق با توجه به هدف آن کاربردی بوده اما بر اساس روش تحقیق ازنوع توصیفی همبستگی می‌باشد. نمونه آماری این تحقیق شامل 276 نفر از مدیران میانی شاغل دربخش های مختلف سازمان‌های خدماتی شهر تبریز می باشد. در این مقاله برای گردآوری مبانی نظری و ادبیات پژوهش از فیش تحقیق استفاده شده است؛ هم چنین برای گردآوری داده‌ها جهت آزمون فرضیه‌های تحقیق ازدو پرسشنامه استفاده گردیده که پس از بررسی روایی و پایایی در بین نمونه آماری تحقیق توزیع شده است. منظور تجزیه و تحلیل داده ها نیز از آزمون‌‌های ضریب همبستگی پیرسون ومدل معادلات ساختاری استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد سرمایه انسانی سازمانی با ضریب استاندارد شده 79/0 و مقدار 63/12=t بر فرهنگ سازمانی تأثیر دارد. هم چنین سرمایه اجتماعی با ضریب 602/0 بر فرهنگ تداوم، با ضریب 481/0 بر فرهنگ رسالتی، با ضریب 804/0 بر فرهنگ مشارکتی و با ضریب 581/0 بر فرهنگ سازگاری تأثیر دارد.بر همین اساس پیشنهاد شده که مدیران با تفویض اختیار بیشتر به مدیران میانی، تشکیل تیم های کاری مختلف و ایجاد احساس اعتماد بیشتر به مجموعه و همکاران، سرمایه اجتماعی را تقویت نموده تا از طریق آن فرهنگ سازمانی تقویت شده و از مزایای فرهنگ قوی استفاده شود. نتایج به دست آمده برای این تحقیق با محدودیت هایی همراه بوده است که از جمله می توان به استفاده از پرسشنامه اشاره نمود که با توجه به محدودیت های پرسشنامه در تشخیص وضعیت واقعی و موجود، پیشنهاد می گردد تا در تحقیقات بعدی ضمن استفاده از پرسشنامه، از ابزارهای دیگری نیز برای جمع آوری داده ها استفاده گردد. محدودیت دیگر این تحقیق، به محدود بودن نمونه آماری آن باز می گردد؛ نمونه آماری تحقیق حاضر فقط شامل 276 نفر از مدیران میانی بوده است که با در نظر گرفتن تعداد شاغلان در این شغل، این تعداد کم به نظر می آید؛ بنابراین بایستی در تعمیم نتایج تحقیق به کل جامعه احتیاط بیشتری صورت گیرد. Manuscript profile

  • Article

    17 - مدیریت مهندسی اجتماعی سازمانی سازمان‌های تولیدی با رویکرد مدیریت عملکرد سازمانی (مطالعه موردی: سازمان‌‌های تولیدی شهر تبریز)
    Sociological studies , Issue 4 , Year , Autumn 2017
    یکی از عوامل مؤثر در افزایش بهره‌وری، مدیریت مهندسی اجتماعی سازمان است چون در سازمان‌ها هر موقعیتی سامان‌دهی مهندسی اجتماعی خود را می‌طلبد و آگاهی مدیران از الگوها و تئوری‌های آن، انجام وظایف آن‌ها را آسان‌تر نموده و باعث موفقیت سازمان‌ها در نیل به اهداف‌شان می‌گردد. مو More
    یکی از عوامل مؤثر در افزایش بهره‌وری، مدیریت مهندسی اجتماعی سازمان است چون در سازمان‌ها هر موقعیتی سامان‌دهی مهندسی اجتماعی خود را می‌طلبد و آگاهی مدیران از الگوها و تئوری‌های آن، انجام وظایف آن‌ها را آسان‌تر نموده و باعث موفقیت سازمان‌ها در نیل به اهداف‌شان می‌گردد. موفقیت سازمان در تحقق اهداف مدیریت مهندسی اجتماعی مؤثر، مسئله این بررسی بوده که بدین دلیل با توجه به اهمیت و ضرورت این بررسی که یکی از عوامل کلیدی در افزایش بهره‌وری، مدیریت مهندسی اجتماعی سازمان است، به عبارتی تعیین آن برای ارتقاء عملکرد کارکنان با محوریت شهروند سازمانی و کارآمدی اجتماعی سازمانی هدف اصلی این بررسی بوده است. در این راستا جامعه آماری این بررسی مدیران، کارشناسان و کارکنان سازمان‌های تولیدی شهر تبریز ‌بوده که با توجه به محدودیت‌هایی با انتخاب پنج نمونه از این سازمان‌ها جهت جمع‌آوری اطلاعات، عوامل کلیدی مهندسی اجتماعی مختلف مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت مطابق نتایج به دست آمده اِعمال اصول مدیریت مهندسی اجتماعی به ترتیب اولویت به تفکیک برای هر سازمان بر اساس نوع فعالیت که می‌تواند به ارتقاء عملکرد مدیران، کارشناسان و کارکنان با محوریت شهروند سازمانی و کارآمدی اجتماعی سازمانی کارکنان تأثیرگذار باشد، مشخص شد. Manuscript profile

  • Article

    18 - بررسی تأثیر گسترش عملکرد کیفی روی عوامل کلیدی سازمان‌های خدماتی
    The Journal of Productivity Management , Issue 21 , Year , Summer 2012
    در جهان امروز که سازمان‌ها در محیطی با تغییرات مداوم به حیات خود ادامه می‌دهند، هر کدام برای بقاء و دوام خود به طریقی در تکاپو هستند. در این راستا مشتریان یا اربابان‌ رجوع آن‌ها به عنوان علت وجودی و ادامه حیات سازمان‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است که جلب رضایت آنان از خط More
    در جهان امروز که سازمان‌ها در محیطی با تغییرات مداوم به حیات خود ادامه می‌دهند، هر کدام برای بقاء و دوام خود به طریقی در تکاپو هستند. در این راستا مشتریان یا اربابان‌ رجوع آن‌ها به عنوان علت وجودی و ادامه حیات سازمان‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است که جلب رضایت آنان از خط‌مشی‌های بسیار مهم و کارآمد برای تضمین بقای هر سازمانی می‌باشد. بدین جهت برخی از سازمان‌های خدماتی فعال با روش گسترش عملکرد کیفی یا QFD[1]بررسی شدند زیرا امروزه مدیریت کیفیت برای سازمان‌هایی که خواستار حضور موفق و مداوم در بازارهای رقابتی هستند، حائز اهمیت است. در این پژوهش[2]برای تحقق هدف تحقیق یعنی نظرسنجی از سازمان‌های خدماتی فعال، به بررسی این عنوان که گسترش کیفی عملکرد با عوامل کلیدی عملکرد سازمان‌های خدماتی شامل کیفیت خدمات، ارزش خدمات، هزینه سازمان، تعرفه مناسب، زمان خدمات، رسیدگی شکایات، اطلاع‌رسانی به موقع، حمایت مشتریان و رضایت پرسنل تأثیر دارد، پرداخته شد. بدین منظور با استفاده از مصاحبه و پرسشنامه‌ تأثیر QFD بر روی عوامل کلیدی سازمان‌های خدماتی بررسی گردید. یافته‌ها عوامل کلیدی عملکرد سازمان‌های خدماتی بعد از اجرای QFD را در حد مطلوب نشان ‌داد و می‌توان با اطمینان 95% ادعا کرد که بین اجرای QFD و عوامل کلیدی عملکرد سازمان‌های خدماتی رابطه مثبتی‌ وجود دارد. یعنی با اجرای QFD، عوامل کلیدی عملکرد افزایش یافته و هم‌چنین میزان همبستگی افزایش عوامل کلیدی عملکرد با اجرای QFD برابر58% شده است. البته با توجه به نتایج آزمون و دقت در سطوح معنی‌دار، تعدادی از گزینه‌ها نه تنها تفاوتی قبل و بعد از اجرای QFD نداشته بلکه برخی کاهش نیز داشته که از آن جمله می‌توان به کاهش کیفیت خدمات بانکی و رسیدگی به شکایات در بخش خدماتی لوکس اشاره کرد. [1]. Quality Function Deployment 3. این مقاله از طرح پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز که با استفاده از اعتبارات پژوهشی و حمایت مالی این دانشگاه به انجام رسیده, استخراج شده است. Manuscript profile

  • Article

    19 - اولویت‌بندی سبک‌های مدیریت برای ارتقای عملکرد کارکنان سازمان‌های خدماتی(مطالعه موردی: سازمان‌های‌های خدماتی شهر تبریز)
    The Journal of Productivity Management , Issue 27 , Year , Winter 2013
    امروزه مدیران با کسانی روبرو هستند که وظایف پیچیده‌ای را به عهده دارند و نگرش‌های مدیریت درباره اهمیت نیروهای سازمانی در محیط فعالیت دگرگون شده است. مدیری که در نقش رهبری سازمان می‌تواند سبک‌های متفاوتی را در هدایت نیروی انسانی انتخاب کند. از طرفی نگرش‌های افراد برای مد More
    امروزه مدیران با کسانی روبرو هستند که وظایف پیچیده‌ای را به عهده دارند و نگرش‌های مدیریت درباره اهمیت نیروهای سازمانی در محیط فعالیت دگرگون شده است. مدیری که در نقش رهبری سازمان می‌تواند سبک‌های متفاوتی را در هدایت نیروی انسانی انتخاب کند. از طرفی نگرش‌های افراد برای مدیریت سازمانی اهمیت زیادی دارد زیرا این نگرش‌ها هستند که رفتار سازمانی را تحت تأثیر قرار می‌دهند، به ویژه نگرش‌هایی که به عملکرد و تعهد حرفه‌ای سازمانی مربوط می‌شوند. در این رابطه یکی از وظایف مهم مدیران در سازمان‌‌ها، شناسایی استعدادهای بالقوه کارکنان و فراهم نمودن زمینه‌های رشد و شکوفایی آنان است که زمینه ارتقای بهره‌وری را فراهم می‌کند. در واقع موفقیت سازمان در تحقق اهداف که در گرو چگونگی اعمال مدیریت و سبک‌های مؤثر رهبری مدیر، مسأله این بررسی[1] بوده است. بدین دلیل با توجه به اهمیت و ضرورت این بررسی که یکی از عوامل مؤثر در افزایش بهره‌وری، سبک رهبری مدیران سازمان است، تعیین سبک‌های مدیریت برای ارتقای عملکرد کارکنان با محوریت رضایت، همکاری و انگیزه کارکنان هدف اصلی این بررسی بوده است. در این راستا جامعه آماری این بررسی مدیران، کارشناسان و کارکنان سازمان‌های خدماتی شهر تبریز ‌بوده که با توجه به محدودیت‌هایی با انتخاب پنج نمونه از این سازمان‌ها جهت جمع‌آوری اطلاعات، سبک‌های مدیریتی مختلف مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت مطابق نتایج به دست آمده اعمال سبک‌های مدیریتی به ترتیب اولویت به تفکیک برای هر سازمان بر اساس نوع فعالیت که می‌تواند به ارتقای عملکرد مدیران، کارشناسان و کارکنان سازمان با محوریت رضایت، همکاری و انگیزه کارکنان تأثیرگذار باشد، مشخص شد. 2- این مقاله از طرح تحقیقاتی که با بودجه پژوهشی و حمایت مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز به انجام رسیده است استخراج شده است Manuscript profile

  • Article

    20 - بررسی اجزاء تکنولوژی سازمان‌های خدماتی با رویکرد افزایش بهره وری (مطالعه موردی: سازمان‌های خدماتی شهر تبریز)
    The Journal of Productivity Management , Issue 33 , Year , Summer 2015
    این بررسی با هدف ارزیابی چهار جزء تکنولوژی فن‌‌افزار، انسان‌افزار، سازمان‌افزار و اطلاعات‌افزار در سازمان‌های خدماتی، فرضیه‌ای با این عنوان که اجزاء تکنولوژی در این سازمان‌ها نامتوازن است را دنبال می‌کند. در راستای هدف این بررسی[1]جهت جمع‌آوری اطلاعات، شش سازمان خدماتی More
    این بررسی با هدف ارزیابی چهار جزء تکنولوژی فن‌‌افزار، انسان‌افزار، سازمان‌افزار و اطلاعات‌افزار در سازمان‌های خدماتی، فرضیه‌ای با این عنوان که اجزاء تکنولوژی در این سازمان‌ها نامتوازن است را دنبال می‌کند. در راستای هدف این بررسی[1]جهت جمع‌آوری اطلاعات، شش سازمان خدماتی به عنوان نمونه قابل دسترس انتخاب و پس از جمع‌آوری داده‌ها از طریق پرسشنامه، مصاحبه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در این رابطه تشخیص این موضوع مهم است که هر سازمان برای متوازن‌سازی اجزاء چهارگانه تکنولوژیک خود به ترتیب اولویت تقویت و بهبود کدام جزء چهارگانه تکنولوژیک را در برنامه‌های مدیریت تکنولوژی سازمان قرار دهد تا در نتیجه بتوان از تکنولوژی سازمانی برای تبدیل هر چه بهتر منابع به ستانده‌های سازمانی بهره گرفت. در برنامه‌ جاری این سازمان‌ها و برنامه پیشنهادی متوازن‌سازی اجزاء چهارگانه تکنولوژیک مغایرت‌هایی ملاحظه می‌شود. بدین صورت که نتایج نشان می‌دهد که بین اجزاء تکنولوژی توازن وجود ندارد و مقدار TCC آن‌ها نیز متفاوت بوده و شکاف تکنولوژیک این اجزاء در سازمان‌های خدماتی با نوع فعالیت درمانی و غذایی و بانکی از بیشترین تا کمترین به ترتیب عبارتند از سازمان‌افزار، انسان‌افزار، اطلاعات‌‌افزار و فن‌‌افزار و در سازمان‌های خدماتی با نوع فعالیت توریستی و مسکن به ترتیب عبارتند از انسان‌‌افزار، سازمان‌‌افزار، اطلاعات‌‌افزار و فن‌‌افزار و سازمان خدماتی با نوع فعالیت فرهنگی به ترتیب عبارتند از اطلاعات‌‌افزار، انسان‌‌افزار، سازمان‌‌افزار و فن‌‌افزار که این سازمان‌ها برای متوازن‌سازی اجزاء چهارگانه تکنولوژیک به همین ترتیب بایستی تقویت و بهبود هر کدام را بایستی مورد توجه قرار دهد. 2- این مقاله از طرح تحقیقاتی که با بودجه پژوهشی و حمایت مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز به انجام رسیده است استخراج شده است Manuscript profile

  • Article

    21 - مدیریت محیط کاری سازمان‌های خدماتی (مطالعه موردی: سازمان‌های‌های خدماتی شهر تبریز)
    The Journal of Productivity Management , Issue 15 , Year , Winter 2010
    مدیریت محیط کاری بر اساس فرآیند مدیریت برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، هدایت و نظارت بر کار اعضاى سازمان و کاربُرد کلیه منابع قابل دسترسى براى رسیدن به هدف‌هاى تعیین شده سازمان است که بدین دلیل موفقیت سازمان در تحقق اهداف مدیریت محیط کاری مؤثر، مسئله این بررسی بوده است. بدین د More
    مدیریت محیط کاری بر اساس فرآیند مدیریت برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، هدایت و نظارت بر کار اعضاى سازمان و کاربُرد کلیه منابع قابل دسترسى براى رسیدن به هدف‌هاى تعیین شده سازمان است که بدین دلیل موفقیت سازمان در تحقق اهداف مدیریت محیط کاری مؤثر، مسئله این بررسی بوده است. بدین دلیل با توجه به اهمیت و ضرورت این بررسی که یکی از عوامل کلیدی در افزایش بهره‌وری، مدیریت محیط کاری سازمان است، تعیین آن برای ارتقاء عملکرد کارکنان با محوریت رضایت، همکاری عاطفی و انگیزه کارکنان هدف اصلی این بررسی بوده است. در این راستا جامعه آماری این بررسی مدیران، کارشناسان و کارکنان سازمان‌های خدماتی شهر تبریز ‌بوده که با توجه به محدودیت‌هایی با انتخاب پنج نمونه از این سازمان‌ها جهت جمع‌آوری اطلاعات، سبک‌های مدیریتی مختلف مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت مطابق نتایج به دست آمده اِعمال اصول مدیریت محیط کار به ترتیب اولویت به تفکیک برای هر سازمان بر اساس نوع فعالیت که می‌تواند به ارتقاء عملکرد مدیران، کارشناسان و کارکنان سازمان با محوریت رضایت، همکاری عاطفی و انگیزه کارکنان تأثیرگذار باشد، مشخص شد. Manuscript profile

  • Article

    22 - مدل مدیریت ارتقاء عملکرد سازمان
    The Journal of Productivity Management , Issue 4 , Year , Spring 2008
    در ارزیابی و سنجش عملکرد سازمان، بکارگیری دیدگاهی مجموعه‌نگر ضرورت تام دارد، چون‌ برای قضاوت و نتیجه‌گیری صحیح به تمامی ابعاد مورد نظر باید توجه شود و نمی‌توان تک بُعدی عمل کرد. ضرورت ارزیابی عملکرد سازمان‌ها آن‌قدر روشن است که در آن شکی نیست و بدین دلیل فرضیه این تحقیق More
    در ارزیابی و سنجش عملکرد سازمان، بکارگیری دیدگاهی مجموعه‌نگر ضرورت تام دارد، چون‌ برای قضاوت و نتیجه‌گیری صحیح به تمامی ابعاد مورد نظر باید توجه شود و نمی‌توان تک بُعدی عمل کرد. ضرورت ارزیابی عملکرد سازمان‌ها آن‌قدر روشن است که در آن شکی نیست و بدین دلیل فرضیه این تحقیق نیز در این راستا چنین طرح شده که می توان با تعیین معیارهای ارزیابی عملکرد و طراحی الگوی مربوطه، وضعیت عملکرد شرکت‌های تولیدی را سنجیده و مقایسه و بهبود داد. در این زمینه، پرسشنامه‌ای پس از مصاحبه و کسب نظریات متعدد از مدیران، کارشناسان و اساتید مدیریت تحت این عنوان که چه معیارهای مهمی در ارزیابی عملکرد یک شرکت تولیدی مؤثر هستند، طراحی و در نهایت به این موضوع پی برده شد که برای این ارزیابی، چه معیارهایی باید مورد توجه قرار گیرند و هر کدام از این معیارها، چه درجه اهمیتی را دارا می‌باشند. بطور خلاصه این بررسی به دنبال آن بوده که الگویی طراحی و اطلاعات هر شرکت در آن ثبت و سپس براساس محاسبات لازم ارزش نهایی محاسبه شود تا فاصلۀ آن با ارزش مطلوب مشخص شود. در نهایت الگویی بسیار ساده، راحت و کاربردی با استفاده از 8 معیار سنجش عملکرد با استفاده از نظرات صاحب‌نظران طراحی و در 6 شرکت جامعه آماری در دو دوره تست و ارزیابی شد که در دور اول عملکرد هرشرکت مورد مطالعه مشخص گردید و براساس تحلیل نتایج حاصله از آن نسبت به ارائه توصیه‌های کارشناسی اقدام و به این نتیجه رسیده شد که هر چقدر توصیه‌های حاصل از مدل در دوره‌های بعدی بیشتر بکار گرفته شود، وضعیت عملکرد شرکت نسبت به قبل وضعیت بهتری را پیدا می‌کند. Manuscript profile

  • Article

    23 - مدیریت استرس مدیران و کارکنان سازمان
    The Journal of Productivity Management , Issue 10 , Year , Autumn 2024
    اشتغال برای ادامه زندگی و بقای جامعه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است و زندگی هر فرد از طریق کارکردن تأمین می‌شود و خودکفایی هر کشور به میزان و نوع عملکرد شاغلین آن بستگی دارد. تحقیقات متعدد مؤید این واقعیت است که اولاً با افزایش بیکاری، فساد شدت می‌یابد و ثانیاً اشتغال مناسب و More
    اشتغال برای ادامه زندگی و بقای جامعه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است و زندگی هر فرد از طریق کارکردن تأمین می‌شود و خودکفایی هر کشور به میزان و نوع عملکرد شاغلین آن بستگی دارد. تحقیقات متعدد مؤید این واقعیت است که اولاً با افزایش بیکاری، فساد شدت می‌یابد و ثانیاً اشتغال مناسب و رضایت شغلی موجب نشاط و شادابی انسان می‌گردد. کار از یک سو می‌تواند شماری از نیازهای اساسی انسان هم‌چون پرورش روح و جسم، برقراری ارتباط اجتماعی، ایجاد حس ارزشمندی، اعتماد به نفس و شایستگی را ارضاء نماید اما از سوی دیگر ممکن است منبع اصلی بروز استرس نیز باشد. استرس در مدیریت رفتار سازمانی از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و از آن‌جایی که شرایط کار دائماًً درحال تغییر است، این بحث همواره با درجات مشخصی در رابطه با مسائل مرتبط با کار در سازمان‌ها وجود دارد و در چند دهه اخیر آهنگ حرکت زندگی شتاب بیشتری گرفته و تحولات در دنیای کار به صورت جدی‌تری خود نمایی نموده است. اگر چه عده‌ای از صاحبنظران، استرس را الزاماً مخرب نمی‌دانند اما اکثر پژوهشگران معتقدند که آن برهم زننده بهداشت روانی است و در شرایط فعلی سازمان‌ها، یکی از مشکلات مدیران می‌باشد که تا حدود زیادی بازدهی و بهروری را کاهش داده وسبب مشکلات رفتاری و تعارض شده که در این پژوهش به منظور بررسی زمینه‌های سازمانی پدید آورنده استرس و ارائه راهکارهای کاهش آن، پس از جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز نتیجه‌گیری شد که از نظر مدیران و کارکنان شاغل در سازمان‌ها، قوانین و دستورالعمل‌ها، ساختارسازمانی و شرایط شغلی نامناسب بر بروز فشارعصبی تأثیر مثبت دارند. Manuscript profile

  • Article

    24 - مدلی جهت ارزیابی تولید ناب در صنایع کوچک و متوسط با استفاده از ترکیب روش‌های تحلیل عاملی تأییدی، خوشه‌بندی و تکنیک LINMAP (مورد مطالعه صنایع کوچک و متوسط فلزات اساسی و فابریکی)
    The Journal of Productivity Management , Issue 40 , Year , Summer 2017
    هدف این تحقیق ارائه مدلی جهت ارزیابی تولید ناب در صنایع کوچک و متوسط با استفاده از ترکیب روش های تحلیل عاملی تأییدی، خوشه بندی و تکنیک LINMAP است. برای دستیابی به هدف فوق در این تحقیق[1]چهار سؤال مطرح شده است. روش این تحقیق توصیفی و جامعه آماری کلیه شرکت های واحد های صن More
    هدف این تحقیق ارائه مدلی جهت ارزیابی تولید ناب در صنایع کوچک و متوسط با استفاده از ترکیب روش های تحلیل عاملی تأییدی، خوشه بندی و تکنیک LINMAP است. برای دستیابی به هدف فوق در این تحقیق[1]چهار سؤال مطرح شده است. روش این تحقیق توصیفی و جامعه آماری کلیه شرکت های واحد های صنایع کوچک و متوسط فلزات اساسی و فابریکی استان آذربایجان شرقی می باشد. تعداد جامعه آماری 245 شرکت است که حجم نمونه181 شرکت محاسبه شده وبرای نمونه گیری نیز از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شده است. جهت جمع آوری داده ها در این تحقیق از پرسشنامه استفاده شده است که پس از بررسی روایی و پایایی آن در بین جامعه آماری توزیع شده. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در این تحقیق از روشLINMAP ، تحلیل عاملی تأییدی و خوشه بندی استفاده گردید. نتایج تحقیق مدلی با هشت سازه برای تولید ناب را ارائه می دهد که تولید به موقع، مدیریت کیفیت جامع، تعمیرات و نگهداری، روابط با تأمین کنندگان، روابط با مشتریان، مدیریت منابع انسانی، مدیریت فرآیند و برنامه های بهسازی سطح کارخانه را دربر می گیرد. 2. این مقاله از طرح تحقیقاتی که با بودجه پژوهشی و حمایت مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز به انجام رسیده، استخراج شده است. Manuscript profile

  • Article

    25 - تاثیر عوامل شخصیتی و هوش هیجانی در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران
    Financial Economics , Upcoming Articles
    شناخت عوامل تاثیر گذار برتصمیمات سرمایه گذاری نقش بسزایی در تجزیه و تحلیل رفتار سرمایه گذاران در بازار سرمایه دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر عوامل شخصیتی و هوش هیجانی در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذار ان است. پژوهش حاضر از نظر روش، همبستگی و علی، و بر اساس هدف، یک پژوهش کا More
    شناخت عوامل تاثیر گذار برتصمیمات سرمایه گذاری نقش بسزایی در تجزیه و تحلیل رفتار سرمایه گذاران در بازار سرمایه دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر عوامل شخصیتی و هوش هیجانی در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذار ان است. پژوهش حاضر از نظر روش، همبستگی و علی، و بر اساس هدف، یک پژوهش کاربردی است. جامعه آماری تحقیق شامل سرمایه‌گذاران در بورس اوراق بهادار تهران بوده است. تعداد نمونه آماری مطابق با فرمول کوکران از میان اعضای جامعه به تعداد 50 نفر و به صورت روش تصادفی ساده انتخاب شده است. داده‌ها از طریق پرسشنامه‌های استاندارد عوامل شخصیتی، هوش هیجانی و تصمیم‌گیری سرمایه‌گذار گردآوری شده است. روایی پرسشنامه از طریق رویکرد محتوایی و پایایی آن با استفاده از معیار آلفای کرونباخ بررسی و مورد تایید واقع شده است. یافته‌های تحقیق بر اساس معادلات ساختاری نشان می‌دهد که عوامل شخصیتی و هوش هیجانی در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران تاثیر دارد. . سرمایه‌گذاران می‌توانند با آگاهی از ویژگی‌های شخصیتی خود تصمیم‌گیری‌های مالی بهتری در شرایط مختلف بازار سهام داشته باشند Manuscript profile

  • Article

    26 - اعتبار سنجی الگوی هم آفرینی ارزش با مشتریان در صنعت بانکداری - مورد مطالعه: بانک ملت
    Financial Engineering and Portfolio Management , Issue 5 , Year , Winter 2023
    چکیدههدف پژوهش حاضر، اعتبارسنجی الگویی جهت بکارگیری هم‌آفرینی ارزش با مشتریان در صنعت بانکداری است. این مطالعه از نظر نوع پژوهش، پیمایشی-مقطعی است. جامعه آماری شامل مشتریان بانک ملت می‌باشد. حجم نمونه 384 نفر برآورد گردید و نمونه‌گیری با روش تصادفی ساده انجام گرفت. برای More
    چکیدههدف پژوهش حاضر، اعتبارسنجی الگویی جهت بکارگیری هم‌آفرینی ارزش با مشتریان در صنعت بانکداری است. این مطالعه از نظر نوع پژوهش، پیمایشی-مقطعی است. جامعه آماری شامل مشتریان بانک ملت می‌باشد. حجم نمونه 384 نفر برآورد گردید و نمونه‌گیری با روش تصادفی ساده انجام گرفت. برای اعتبارسنجی الگوی هم‌آفرینی ارزش با مشتریان از تکنیک حداقل مربعات جزئی و نرم‌افزار PLS استفاده شد. در نهایت نیز شاخص‌های هم‌آفرینی ارزش با مشتریان با روش سوارا اولویت‌بندی شدند. ابزار گردآوری داده‌های پژوهش پرسشنامه می‌باشد که اعتبارسنجی آن با روش‌های روایی همگرا، روایی سازه و روایی واگرا انجام شده است. قابلیت اعتماد پرسشنامه نیز با به‌کارگیری آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی ارزیابی شد. نتایج پژوهش نشان داد که استراتژی هم‌آفرینی ارزش به عنوان عامل زیربنایی مدل محسوب می‌شوند که بر مدیریت دانش سازمانی و مدیریت منابع انسانی اثر می‌گذارد. مدیریت دانش و منابع انسانی نیز بر مدیریت تجربه مشتریان اثر می‌گذارند. به همین ترتیب مدیریت تجربه مشتریان نیز هم‌آفرینی ارزش راهبردی و مهارت توسعه خدمات را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در نهایت به هم‌آفرینی ارزش با مشتریان منجر می‌شوند. Manuscript profile

  • Article

    27 - پیش‌ بینی قیمت سهام با استفاده از شبکه‌ های عصبی مصنوعی بر روی داده های محدوده ی کمترین قیمت
    Financial Engineering and Portfolio Management , Issue 4 , Year , Autumn 2023
    امروزه یکی از مهم ترین چالش ها در بازار سرمایه پیش‌بینی قیمت سهام میباشد. داده‌های قیمت سهام، یک سری زمانی مالی را نشان می‌دهد که پیش‌بینی روند آن‌ به دلیل ماهیت پویای آن بسیار دشوار می باشد. یکی از جدیدترین روش های مورد استفاده در پیش‌بینی سری‌های زمانی مالی، شبکه عصبی More
    امروزه یکی از مهم ترین چالش ها در بازار سرمایه پیش‌بینی قیمت سهام میباشد. داده‌های قیمت سهام، یک سری زمانی مالی را نشان می‌دهد که پیش‌بینی روند آن‌ به دلیل ماهیت پویای آن بسیار دشوار می باشد. یکی از جدیدترین روش های مورد استفاده در پیش‌بینی سری‌های زمانی مالی، شبکه عصبی پس انتشار خطا BPNN میباشد. در این مقاله از شبکه‌های عصبی براساس سه الگوریتم یادگیری مختلف لونبرگ – مارکوارت LM، گرادیان مزدوج مقیاس بندی شده SCG و منظم سازی بیزین BR برای پیش‌بینی بازار سهام براساس داده‌های محدوده ی کمترین قیمت و همچنین داده‌های 30 دقیقه‌ای شاخص بورس استفاده کرده و نتایج آن‌ها را با یکدیگر مقایسه می کنیم. هر سه الگوریتم تخمین ۹۹.۹ % را با استفاده از داده‌های محدوده ی کمترین قیمت فراهم می‌کنند. اما زمان استفاده از داده های 30 دقیقه‌ای، دقت تخمین به ترتیب به ۹۶.۲ %، ۹۷.۰ % و ۹۸.۹ % برای الگوریتم لونبرگ-مارکورات، گرادیان مزدوج مقیاس بندی شده و منظم سازی بیزین کاهش می‌یابد، در نهایت شبکه ی عصبی بهینه با روش رگرسیون مقایسه شده تا مشخص شود نتایج شبکه ی عصبی در سری های زمانی غیرخطی پیچیده، کاراتر از روشهای خطی میباشد. Manuscript profile

  • Article

    28 - مدیریت استراتژیک دانش در سازمان با رویکرد تکنولوژی اطلاعات
    Biannual Journal of Value Chain Management , Issue 1 , Year , Autumn 2017
    یکی از دغدغه‌های فکری مدیران سازمان‌های موفق، رشد نیروی انسانی آن‌ها است. سازمان برای بسترسازی تفکر توسعه‌محوری افراد خود باید توجه داشته باشد که چقدر در رشد نیروی انسانی خود گام برداشته‌ است که اهمیت این مطلب باید برای مدیران سازمان جا بیافتد. زیرا این مسئله هنوز دغدغه More
    یکی از دغدغه‌های فکری مدیران سازمان‌های موفق، رشد نیروی انسانی آن‌ها است. سازمان برای بسترسازی تفکر توسعه‌محوری افراد خود باید توجه داشته باشد که چقدر در رشد نیروی انسانی خود گام برداشته‌ است که اهمیت این مطلب باید برای مدیران سازمان جا بیافتد. زیرا این مسئله هنوز دغدغه فکری آن‌ها نشده و بسیاری از سازمان‌ها، افراد نامناسب را بدون آمادگی و مهارت‌های لازم را در کارها گمارده‌اند. از طرفی ممکن است افراد توانمند باشند اما چند شغله بودن مدیران و پرداختن به مشاغل فرعی، جزیی و روزمره باعث شده تا آن‌ها نتوانند به امر توسعه و آموزش نیروی انسانی خود بپردازند چون بر اساس انقلاب تکنولوژیکی اطلاعاتی، زبان رفتاری مدیریت در جهان تغییر یافته است. مثلاً امروز دیگر کار به معنای انجام فعالیت در سازمان‌ها نیست بلکه به معنای انجام فعالیت‌ها برای بهتر کردن کار است. آن دیگر به معنای شرح وظایف نیست بلکه به معنای فرصتی دیگر است زیرا مهم‌ترین تغییراتی که در مفاهیم مدیریتی رخ داده، تغییر در رابطه مدیر و زیر مجموعه او است. امروزه تفکر سنتی رئیس و مرئوس دیگر منسوخ شده و بحث همکاری مطرح است که در چنین فضایی متعادل اگر به توسعه منابع انسانی و هم‌افزایی اندیشه شود، یادگیری معنا می‌یابد. Manuscript profile

  • Article

    29 - بکارگیری شبکه های عصبی مصنوعی جهت برآورد ارزش آفرینی راهبردی شرکت ها از طریق کارایی نسبی در صنعت خودرو
    Strategic Management Researches , Issue 5 , Year , Winter 2019
    این تحقیق با هدف بررسی تاثیر کارایی نسبی شرکت ها بر ارزش آفرینی راهبردی در صنعت خودروی پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران انجام شده است. داده ها از صورت های مالی شرکت های انتخابی در دوره زمانی 1391-1395 استخراج شده است. ابتدا با اجرای مدل تحلیل پوششی داده ها با یک ا More
    این تحقیق با هدف بررسی تاثیر کارایی نسبی شرکت ها بر ارزش آفرینی راهبردی در صنعت خودروی پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران انجام شده است. داده ها از صورت های مالی شرکت های انتخابی در دوره زمانی 1391-1395 استخراج شده است. ابتدا با اجرای مدل تحلیل پوششی داده ها با یک الگوی بومی شده، کارایی نسبی برای هر شرکت مشخص شد. سپس ارزش آفرینی راهبردی شرکت ها از متوسط حاصل عواملی مانند بازده حقوق صاحبان سهام، نسبت Q توبین، بازده سرمایه گذاری ها و خلق ثروت برای سهامداران اندازه گیری شد. مدل شبکه عصبی به‌کار گرفته شده در این تحقیق، پرسپترون چندلایه‌ای با الگوی آموزش پس انتشار خطا بوده است. نتایج نشان می دهد که اجرای مدل شبکه عصبی مصنوعی در صنعت خودرو، ارزش آفرینی راهبردی شرکت ها را از روی شاخص کارایی نسبی و دیگر متغیرهای ورودی تا حد مناسبی تبیین می کند. با وجود اینکه برخی از شرکت ها مثل سرمایه گذاری رنا، فنرسازی خاور، سایپا دیزل، گروه بهمن و چرخشگر کارا هستند، اما در سال های اخیر به‌طور متوسط صنعت خودرو از کارایی مناسبی برخوردار نبوده است. در عین‌ حال شرکت ها در این صنعت تا حدودی توانسته‌اند برای سهامداران و مالکان خود به‌صورت راهبردی ایجاد ارزش نمایند Manuscript profile